Hjälp mej fundera!

Katur

Trådstartare
Hej!

Jag och min sambo har letat efter en hund under en längre tid. Vi är ute efter en vuxen hund, rasen spelar nästan ingen roll! Det blir min 2:a hund. Hade innan en Berner sennen hane. Min sambo har med sin familj hemma haft schäfer och jämthundar.

Nu har jag hittat en Dalmatiner, hane, lydnadstränad och allmänt trevlig. Bor i familj.

Men när jag sen började titta runt på de utländska hundhemmens sidor fastnade jag lite för en bordie collie korsning, en tik. Här är hemsidan

http://www.neverneverland.se/ , under hem sökes.

Vi vill ha hunden med på våra jogging turer, promenader, i stallet och så vill jag börja träna lydnad och ev. agility, verkar ju så himla roligt för både hund och ägare!

Vad tror ni om en hund från Irland? Eller ska vi titta på dalmatinern först? Åh jag tycker det är så svårt. Sen blir det inte lättare när jag är så blödig av mig och tycker synd om tiken för hon bott i hundstallet så pass länge!

Vad säger ni?

MVH

Sv: Hjälp mej fundera!

En hund från Irland är precis samma sak som en hund från Sverige, bara att den inte pratar svenska.

Kolla på dalmatinern först för att se hur han är. Det är alltid bättre att hjälpa hundar på hemmaplan innan man hjälper hundar utomlands.

Tycker också du ska kolla på dalmisen först.
var har du hittat den, och vad är det för jycke? :D
*prickar på hjärnan*

Jag skulle ha kollat på Dalmatinern först och om den inte passade och jag ville ha en hund från ett hundstall så skulle jag kolla på de svenska hundstallen först och ta en hund därifrån.

Dalmisen!! Trevliga hundar:) dom jag vart i kontakt med har vart kanon med hästar.

Åh, jag hittade en så fantastiskt fin liten valp på den sidan nu! Men man måste gå lydnadskurs och sånt har jag inte tid med. :( Det tycker jag var ett underligt krav.

Får väl leta vidare. I ditt fall skulle jag fundera på vilken hund jag hade valt om de varit i precis samma situation. Sen hade jag ringt och pratat med båda kontaktpersonerna och frågat om hundarnas bakgrund, personlighet, samt berätta min livssituation och höra om kontaktpersonen tror att hunden skulle kunna passa. Utefter det ade jag valt den hund som jag själv tyckte bäst om och verkade vara det jag var ute efter.

Sen vill jag bara påpeka att dessa två hundar ju troligen är ganska aktiva hundar. Så det ska man ju ha i bakhuvudet. :)

Lycka till!

Tack för era svar!

Det blir som några av er redan föreslagit, en titt på Dalmatinern först! Jag hade också tänkt så att tagit en hund ifrån Sverige först men jag "råkade" bara titta på de utländska sidorna också.

Turali Det är en 1,5 år gammal hanhund, lydnadstränad, gillar barn och enligt ägaren nyfiken och glad mot allt och alla! Tycker det låter ganska bra. Vi ska hälsa på den till helgen!

Åh, jag hittade en så fantastiskt fin liten valp på den sidan nu! Men man måste gå lydnadskurs och sånt har jag inte tid med. :( Det tycker jag var ett underligt krav.

Underligt krav? Varför har du inte tid med det? vad ska du göra med hunden då? Blir bara lite konfunderad...

Jaså? Måste man gå lydnadskurs för att accepteras som hundägare? :confused:

Anledningen är att om det skulle visa sig att vi inte behöver en till kurs så vill jag inte vara tvingad då jag hellre gör andra saker med mina hundar. :) Underligt krav tycker jag, om man inte behöver kursa med hunden. Men det kanske bara är jag som tycker det. Tycker samtidigt att det är pos att man prioriterar engagemang för hunden i de nya hemmen.

Turali Det är en 1,5 år gammal hanhund, lydnadstränad, gillar barn och enligt ägaren nyfiken och glad mot allt och alla! Tycker det låter ganska bra. Vi ska hälsa på den till helgen!

Då tycker jag du skriver om hur det har gått efter helgen! :D

Anledningen är att om det skulle visa sig att vi inte behöver en till kurs så vill jag inte vara tvingad då jag hellre gör andra saker med mina hundar. :) Underligt krav tycker jag, om man inte behöver kursa med hunden. Men det kanske bara är jag som tycker det. Tycker samtidigt att det är pos att man prioriterar engagemang för hunden i de nya hemmen.

Nej det måste man väl inte. Men det är ju väldigt nyttigt för både hunden och dig så handlar det bara om en kurs så är det väl varken konstigt eller orimligt. Det är ju faktiskt ett enkelt sätt att försäkra sig om att hunden får en viss typ av stimulans, istället för att bara gå på vad folk säger att dom ska göra med den. Valpkurs borde dessutom de flesta valpar gå för att lära sig att umgås med andra hundar... förutom de hundar den kommer träffa hela livet, som blir lite annorlunda... men nu vet jag ju inte om det var valpkurs eller en generell lydnadskurs dom ville att man skulle gå på eftersom jag inte läst annonsen...

Nej det måste man inte. Men du skriver i ditt första inlägg att du inte har tid att gå kurs. Hur ska du ha tid att ha hund då, när du inte kan gå kurs en gång i veckan i några veckor?

Det blev något helt annat! Fick syn på en hund i Örebro på Blocket vilket var mycket närmare och han var väldigt fin. Nu är han våran!

Dalmatin/Rottweiler/Leonberger 2 år gammal. Han är helt underbar! Väldigt lydig och uppmärksam. Hans svaga sida är att gå fint i koppel men det är för han har varit lös väldigt mycket, det är han bra på! Kommer direkt när man ropar oavsett.

Får be min syster ta kort på honom så ni får se honom sen.

Men vem säger att man inte stimulerar hunden, jobbar med den eller annat bara för att man inte går en kurs? :confused:

Men vänta nu, vart skrev jag att jag inte har tid med hund? :confused: Det är just det jag menar. Att man kanske redan har aktiviteter som man inte vill avluta med pga av "pronciper". Men kanske har de överseende, det tror jag nästan.

Men vänta nu, vart skrev jag att jag inte har tid med hund? :confused: Det är just det jag menar. Att man kanske redan har aktiviteter som man inte vill avluta med pga av "pronciper". Men kanske har de överseende, det tror jag nästan.

Om du läser ditt första inlägg nogrant så förstår du nog varför vi reagerar... Det som du skriver går helt enkelt inte ihop i våra ögon...

Du har nämligen skrivit exakt såhär: Men man måste gå lydnadskurs och sånt har jag inte tid med.

Bland annat användningen av ordet "sånt" ger intrycket av att tidsbristen gäller all typ av lydnadsträning, inte enbart kursen, samt "har jag inte tid med" utan att förklara varför man inte har tid, vad man vill göra istället etc... Vad vet vi kanske har du 10 mil tlil närmsta brukshundsklubb och då är det ju förståeligt... Men hur ska vi kunna veta det..?

Förstår. Tycker bara att man drog lite förhastade slutsatser. :D Gjorde kanske jag också fast åt andra hållet.

Har fö. bara ca 5 minuter till närmaste klubb, och jag har flera gånger tänkt börja träna. Men tiden räcker inte till för allt man vill göra tyvärr. :(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 098
Senast: Aningsfull
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 891
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Om ett år ca är det dags för mig att köpa en till hund, har planerat detta en tid eftersom att en av familjens hundar gick bort i...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: a-s
·
Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar