hjälp mej att välja fodervärd.

Uppsnarjd

Trådstartare
För två år sen lämnade jag ut min ponny på foder.
Fodervärdarna har varit helt underbara på alla sätt och vis och har gjort underverk med min ponny.
i höstas började dottern dela min ponny med sin bästa kompis och senare lånade dom ännu en ponny för att barnen skulle få varsin, då föll det sej som så att det var främst kompisen som red min ponny.
Vi sa då att kompisens föräldrar skulle ta över fodervärdskontraktet (dock har dom inte gjort det än) men att ponnyen ska stå kvar i samma stall och allt ska fortsätta vara som det varit och barnen ska hjälpas åt.
Nu har föräldrarna börjat bråka och barnen få inte längre hjälpas åt med min ponny utan jag måste nu välja vem av dom som ska få ponnyn, båda två anser att dom har rätt till den.
och jag vet varken ut eller in.
Den gamla fodervärden vet jag att jag funkar väldigt bra ihop med, aldrig varit nåt strul och dom har tagit hand om ponnyn på bästa sätt.
men dom har nu en ponny till (dotterns framtida tävlingsponny) och har eg inte tid att rida två utan måste då få hjälp, vilket dom iofs inte trodde skulle bli några problem.
Dom nya har tid, pengar och ambitioner och dom kommer att satsa på min ponny med träningar och tävling.
dock kommer dom flytta ponnyn till ett annat stall
men det är dom som har startat bråket och det är dom som vägra bli sams igen, det gör mej rädd för att dom kommer börja bråka om annat sen. min erfarenhet säger mej att börja nåt med strul så fortsätter det strula.
och jag gillar inte riktigt deras attiityd att dom skulle vara bätter än dom förra och att dom gjort mycket mer än dom osv.

Snälla hjälp mej, vem ska jag välja?

Sv: hjälp mej att välja fodervärd.

Kanske du ska ta dig en tur dit och se hur "dåliga" familjen tar hand om ponnyn??
Bara för de s att startat bråket behöver det inte betyda att de e kassa för det... Med ett ordentligt nytt kontrakt och med en ryttare som tänker sattsa på din ponny....vad kan gå fel??
Den andra familjen har redan tagit på sig en ny ponny (som tävlingsponny) säger det inte allt?? Kan tänka mig att de sattsar 120% på den och vad händer din ponny då??
Om det nu inte skulle funka (med andra familjen) e det bara att ta hem ponnyn igen och leta ny fodervärd...

Glömde: "döm inte hunden efter håren".... Nä du, tycker du ska ta dig en titt dit och se efter och prata med den "nya" familje´n" och ta dig en titt på det nya stallet!:)

Jag vet att båda familjerna kommer ta väldigt bra hand om min ponny så där är jag inte orolig.
men jag har legat i bråk med fodervärdar så det räcker för en livstid och vill inte hamna i bråk igen, därför jag tvekar.

jo visst har dom "gamla" skaffat en ny ponny, men dottern vill ju fortfarande eg bara ha min ponny, det är hennes ögonsten.
och hon kommer fortsätta tävla min ponny också (hon har gjort det senaste två åren)
men sen vet man ju inte hur mycket tid hon eg kommer få och hur bra den nya medryttaren kommer att vara.
och jag vill ju att nån ska satsa på min häst...

hur jag än gör kommer jag känna mej som ett hjärtlöst monster när jag tar ponnyn från den ena av tjejerna

Kod:
Med ett ordentligt nytt kontrakt och med en ryttare som tänker sattsa på din ponny....vad kan gå fel??
allt kan gå fel, tro mej...

Oj vilket dilemma!
Men jag hade nog spontant reagerat lite som dig, dragit öronen åt mig när folk börjar massa bråk utan att vilja försöka lösa det och komma vidare. Njae då hade jag fått en otrevlig magkänsla.

Jag tycker nog att du antingen ska fortsätta låna ut till gamla fodervärden eller hitta en helt ny. Lycka till!!

Jag hade nog valt att hitta en annan fodervärd en de du har nu, kan de inte hålla sams får de väl hitta en annan ponny.

Jag skulle hålla mig till dom som du vet att du går bra ihop med och som har en bakgrund av att ta väl hand om din ponny. Livet är för kort för att tjafsa med folk. Dom nya låter knepiga tycker jag.

Om den gamla fodervärden ska ha hästen så behöver dom ju en ny ryttare till hästen eftersom dom inte hinner med o rida 2 hästar om jag förstog det rätt?
Varför ska de i så fall ha kusen om de ändå inte hinner med?
Jag hade nog försökt hitta en helt ny fodervärd som kan ge ponnyn det den behöver.

Jag skulle ha sagt till dem att höra av sig när de löst problematiken.
Annars får ingen av dem behålla ponnyn.

precis vad jag tänkte säga!

Till TS

det är väl knappast ditt ansvar att lösa deras problem? Antar att du har kontrakt med den nuvarande fodervärden? Ta ett snack med dom och nya familjen och säg att de får lösa det med hästens bästa i tanken. Funkar inte det så säg att ingen får ha den.

I mina öron låter det som att familj nummer 2 verkar bäst, eftersom du vet att de helhjärtat kommer att satsa på din ponny. Jag tycker att du skall åka och titta på det nya stallet hästen kommer att stå i och se ifall det verklar lika bra som de gamla.
Du skulle även kunna se till att de kunde ha hästen på prov i nån månad, för att se om allt funkar bra :)

Jag vet att båda familjerna kommer ta väldigt bra hand om min ponny så där är jag inte orolig.
men jag har legat i bråk med fodervärdar så det räcker för en livstid och vill inte hamna i bråk igen, därför jag tvekar.

jo visst har dom "gamla" skaffat en ny ponny, men dottern vill ju fortfarande eg bara ha min ponny, det är hennes ögonsten.
och hon kommer fortsätta tävla min ponny också (hon har gjort det senaste två åren)
men sen vet man ju inte hur mycket tid hon eg kommer få och hur bra den nya medryttaren kommer att vara.
och jag vill ju att nån ska satsa på min häst...

hur jag än gör kommer jag känna mej som ett hjärtlöst monster när jag tar ponnyn från den ena av tjejerna

Kod:
Med ett ordentligt nytt kontrakt och med en ryttare som tänker sattsa på din ponny....vad kan gå fel??
allt kan gå fel, tro mej...

Spontant på magkänsla utifrån den info. som du gett här så skulle jag låta ponnyn vara kvar hos den gamla fodervärden. Tydligen så vill hon ju ha din ponny åxå och även träna och tävla trots ytterligare en ponny. Och du vet att dom skött den på bästa sätt samt att ni sinsemellan har en god relation, vilket säkert kommer att fortsätta. Och har nu den andra familjen startat detta bråk och till på köpet vägrar att bli sams med nuvarande fodervärd så skulle jag iaf. dra öronen åt mig.

Vet ju inte vad bråket handlar om men oavsett så skulle jag vara lojal i detta läge med min tidigare fodervärd om dom skött hästen på bästa sätt och nu även vill behålla den, samt att om dom nu skaffar en medryttare så är dom ju säkert även där noga med att välja en bra person för att kunna hålla båda ponnysarna i "luften". Visst så är det ju säkert inget fel på den tilltänkta fodervärdsfamiljen när det gäller att ta hand om hästen men är dom upphovet samt intar denna attityd så skulle det för mig kännas fel att låta dom ta hästen.

Och som du sa: "Allt kan gå fel", man vet vad man har men inte vad man får!

Lycka till, Kicki :)

Även om du nu bestämmer dig för att den andra familjen ska ta över ponnyn,så har du väl ett kontrakt med de andra?
Eller det kontraktet kanske går ut snart? Men om det inte gör det så har väl varken du eller de nya intresserade någonting att säga till om ?

Men annars, gå på din magkänsla, och tänk på att det ska gynna din ponny.

precis vad jag tänkte säga!

Till TS

det är väl knappast ditt ansvar att lösa deras problem? Antar att du har kontrakt med den nuvarande fodervärden? Ta ett snack med dom och nya familjen och säg att de får lösa det med hästens bästa i tanken. Funkar inte det så säg att ingen får ha den.

:bow::bow::bow: Kunde inte ha sagt det bättre själv :rofl:

Jag tycker att du ska låta dom "gamla fodervärdarna" ha kvar ponnyn. Har dom under två års tid tagit hand om den bra så kommer dom nog att fortsätta att göra det. För som du skriver så kan allt gå fel när det gäller fodervärd. Så kör på ett säkert kort och låt dom ha kvar ponnyn.
Om dom andra verkligen vill ha tillgång till din ponny så får dom väl se till att lösa sina problem med fodervärden som har den nu.
Låt ponnyn vara kvar, då vet du ju att den har det bra och kan sova lugnt på natten.

lycka till

MVH Russin8 som vet precis hur mycket strul det kan bli med fodervärd...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 983
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar