Hjälp med vilket bett till min pigga 5åring!

norrgard

Trådstartare
Hej!

Jag har en D-ponny, ett sto på 5 år. Hon är världens mest okomplicerade ponny och är hur bra som helst. Hon har alltid gått på ett vanligt, tredelat bett - i dressyr, hoppning, ute, allt! Det har alltid funkat superbra. Men nu när jag rider ut så har hon senaste veckorna börjat bli riktigt, riktigt stark när vi rider ut. Jag måste nästan bokstavligen lägga mig raklång över henne och knipa som tusan med magen och rumpan, samtidigt som jag tyvärr måste ta i rejält med tyglarna.

Jag har alltid varit ganska anti mot skarpa bett, eller jaa, om man använder det av fel anledningar. Mitt mål har alltid varit att kunna ha ett vanligt enkelt bett, utan hävstång eller liknande. Men nu har jag börjat ifrågasätta mig själv... Vad tusan ska jag göra? Jag vill varken använda ett för skarpt bett, eller Dra i tyglarna? :confused: Jag vill inte förstöra nånting med henne... inte för att man kanske gör det men...

Finns det bett med minimal hävstång? Snälla snälla, kom gärna med tips! :bow:

/ng
 
Sv: Hjälp med vilket bett till min pigga 5åring!

Hejsan.

Låter som hon åldersmässigt kanske trotsar lite även att hon är okomplicerad, jag hade börjat med att lydnads träna henne från marken de första 5min innan du rider, för att se vilket humör hon är på och även för att visa vad skåpet ska stå. Med min 5 åring gör jag följade;

på fyrkanspåret (eller åkern) går jag brevid hästen och håller lätt i tyglarna, nu får hon inte gå på dig för då måste du flytta henne, gör sedan en 10meters volt vid varje bokstav och sedan halt / rygga 1-2 steg, beröm, ställ dig brevid henne och smacka igång henne så att hon går första steget och inte du. Titta hela tiden framåt och gå i din takt inte hennes ökar hon så lägger du en till volt. Detta kan du göra 2ggr i varje varv, första dagen tar det tid men sen när hon vet vad som förväntas kommer det gå fortare och du kanske bara behöver göra det ett halvt varv.

Meningen? lydnad, hon ska veta att nu är det träning med dig och inget bus, hon ska gå volterna utan att kliva på dig, hon ska stanna med hjälp av din röst hon ska rygga med hjälp att att du vänder dig mot henne och lägger handen på bringan och säger backa.

Dessutom får hon börja passet med lite hjärn gympa vilket kommer trötta ut henne, efter ett tag när ni kommit in i det så följer denna lydnad med upp på ryggen oxå.

På ryggen; hon får aldrig gå iväg innan du ber om det, gör hon det lägg en volt gå tillbaka och gör halt. hon ska helst stanna för rösten och då ger nu henne röstkommando samtidigt som du gör halt med tygeln tills hon lyder så du kan göra denna övning utan tygel. Rygga gärna ett steg lite då och då för att känna att hon lyder.

Bett; kanske att du varierar bett, 3 dagar på ett 3delat, 3dagar på ett rakt, och sen kan du ju köpa ett rakt bett med skänklar och ha tygeln på tex andra hålet, eller på första och tredje med ett delta ( delta är en läder rem du sätter i första och sista hålet och så fäster du tygeln i remmen) så kan du ju ha det skarpare bettet när du rider ut, är du mjuk i handen spelar det ingen roll vilket bett du rider på bara att om hon inte lyssnar blir du starkare.
Jag hade dock försökt att tänka på när du stannar henne att spännerdu rumpan och benen skickar du ut signalen öka till henne samtidigt som du säger genom bettet stanna.

Om du har tillgång till tränare så prova att rida för henne/honom, du an även be om en lektion och gå igenom utrusnting och inverkan.

Jag berömmer med lite godis (morötter) alla mina killar vet att de får morötter om de sköter sig så det gör dom, var konsekvent och mild i humöret, allt du gör smittar av sig på hästen, luuugn ryttare lung häst ;) träna med glädje och är hästen helt omöjlig en dag skit i och träna då, nu menar jag inte alltid men det finns dagar det helt enkelt inte är nån idé att bråka ;)
 
Sv: Hjälp med vilket bett till min pigga 5åring!

Bra svar, jag skulle satsa på lydnad.

Det närmar sig ju vår, hästen är kanske lite vårsprallig. Kanske läge att låta den få ett par veckor ledigt och göra sig av med pälsen och komma i fas med hormonerna?
 
Sv: Hjälp med vilket bett till min pigga 5åring!

Vilket utförligt och bra svar du gav!!! Själv rider jag en stark fjording och jag rider på ett gummipelham ute och ett vanligt 3-delat i övrigt.
 
Sv: Hjälp med vilket bett till min pigga 5åring!

Jag har själv använt och haft vänner som haft starka hästar alt hästar som varit nonchalanta mot bettet tex.
Några ridturer med tex en rak jaktstång eller rakt pelhambett antingen med delta eller med två tyglar, så har man kunnat gå tillbaka till sitt vanliga tränsbett utan någre större bekymmer.

Bara för att påminna om att det inte bara är att ligga på och bestämma tempo hur som helst, och för att slippa dragkampen som faktiskt blir.
Inte att rida på alltid, men jag upplever att det har gjort stor skillnad på inställningen även hos hästen om den får bli påmind ibland och i början då använt det nån vecka för att bryta beteendet.

Idé att vänja hästten vid bettet först, på ridbanan ett par gånger tex.
så ni inte kommer ut i skogen och du tar i tygeln och inte vet hur hästen reagerar..

Sen ska man ju använda skarpare bett med förnuft och förnuft låter det ju i texten som att du verkligen har! :)
 
Sv: Hjälp med vilket bett till min pigga 5åring!

Tack så sjukt mycket för era svar! Och wow vilket svar LisaY! Tack för att du, och alla ni andra tog er tid :bow: jag ska absolut pröva ännu mer lydnad och ledarskapsövningar! Jag håller på med det idag och hon funkar bra med sättet vi tillsammans jobbar på från marken. Ni nämner lite olika bett, och jag har varit inne på nätet och försökt läsa på lite om dom, men pust! Inte lätt, alla tycker olika och det är starka åsikter! Pelhambettet med gummibett verkade vara väldigt brett och tjockt för ponnyns nätta mun... Jag red ut igår och tränade halt och tempoväxlingar.. hon hänger och tar tag i bettet.. det tredelade med bettskivor. Hjälper det att byta bett tro? Fy vad svårt det är! :confused:


// ng :)
 
Sv: Hjälp med vilket bett till min pigga 5åring!

Jag skulle testat o bytt bett. Också. Bara för att inte få ett beteende som sätter sej. Det kanske hjälper att testa bara ett helt annat tränsbett också, ett rakt eller tvådelat tex.

Och skall du testa ett stångbett så försök hitta ett rakt som inte är så tjockt. Min häst skulle inte ens kunna stänga munnen med ett sånt där gummipelham :( men det är svårt för de flesta verkar vara antingen delade eller så är de för tjocka...
 
Sv: Hjälp med vilket bett till min pigga 5åring!

Jaa, det ska jag nog.. vi har faktiskt ett raktbett med fasta ringar och ett tvådelat med fasta ringar hemma, varför vet jag inte då jag aldrig använt dom... Men jag tänkte på det raka bettet, hur fungerar det egentligen? Jag har hört från några att det är det mildaste bettet, och motsatsen från andra.. själv jämför jag det som att ha en stång i munnen, det åker ju bara fram och tillbaka i munnen på dom? Ingen rörlighet alls, eller? :confused:
 
Sv: Hjälp med vilket bett till min pigga 5åring!

Nja, ett rakt bett i rätt mun är det mildaste man kan använda. Ett rakt bett har ju inga brytpunkter och det är brytpunkterna som gör att det blir skarpare, slår upp i gommen osv. Men, allt beror på hur din häst ser ut i munnen och vad din häst trivs med. Prova lite olika bett och se hur din häst reagerar. Rid gärna på inhägnat område de första gångerna med nytt bett så att du inte får otrevliga reaktioner ute.
Vissa hästar tycker inte om helt raka bett utan föredrar bett med port så att de får mer plats för tungan medans andra tycker port är jätteobehagligt.

Det är också skillnad på fasta och lösa ringar och på D-ringsbett så det kan du också prova innan du funderar på att betsla upp just eftersom hästen har fungerat så bra förut. Fundera också på din hand, har du ändrat något? Blivit hängande eller hård för ofta t.ex. så att hon blivit okänsligare?
Du kan också lära din häst att göra halt enbart för sätet på banan så att du har lite mer att sätta till ute när det behövs.

Skulle inget av ovanstående fungera så prova med ett kimblewickbett, kallas även jaktkandar. På det bettet har du flera olika ställen att sätta tygeln och kan då också få det olika skarpt. Du kan sätta det i själva bettringen och får då nästan som ett vanligt D-ringsbett fast med kedja eller så sätter du tygeln i någon av skårorna beroende på hur skarpt det behöver vara och får ett hävstångsbett. Fördelen är att du kan hoppa av och ändra när du är ute och rider om hon dragit iväg en gång så att du har mer att sätta emot på direkten. (Tappa inte hästen när du ändrar bara.)
Kedjan ska sitta så att det bildas 45 graders vinkeln mellan hästens mun och bettringen när du tar normalt i tygeln. Det ska inte vara lösare eftersom bettet då slår igenom och blir obehagligt för hästen och inte heller hårdare eftersom bettet då blir onödigt skarpt. Till ett stångbett använder man enbart engelsk nosgrimma eftersom hästen måste kunna gapa och komma undan om bettet blir för skarpt. Ett kimblewickbett ska alltid vara rakt med eller utan port. Aldrig delat.
 
Sv: Hjälp med vilket bett till min pigga 5åring!

Håller helt med!


Jag använder ett kimblewick ibland och fäster tygeln i själva bettringen, inte i skårorna. Effekten på bettet räcker gott och väl på det. Så skulle jag nog börja isf.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 900
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp