Hjälp med vändning i trav i löslonering

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hej!

Jag brukar löslongera min häst, jag bygger då en volt inne på ridbanan med hjälp av hinder stöd o tråd runt det så det bildar ett voltspår. Jag håller på att lära min häst att vända för kropp språket, alltså jag ser till att komma lite framför honom o fösa med min axel samtidigt som jag börjar gå i hans motsatta riktning, då vänder han jätte snällt. I skritt när jag vänder honom på det viset så gör han som en liten volt tillbaka o går ut i nya varvet, men i traven så stannar han, snurrar så hans rumpa kommer in i mitten o huvudet mot tråden, kommer ut i nya varvet i skritt några steg o börjar sen trava på nytt.

Har någon nått bra tips på hur jag ska lära honom o vända som i skritten?

Sv: Hjälp med vändning i trav i löslonering

Förmodligen så är du för snabb, kanske ''hackig'' i rörelserna i traven och inte lika lugn och harmonisk som i skritten och då tar hästen till en sådan ''skyddsställning'' med rumpan inåt mitten. Gäller att hästen får förtroende för dig och gå inte för fort fram med snabbare gångarter då vissa NH-övningar kan påverka och knäcka en häst fort om hästen inte får ta sig sin tid eller utförs för fort. Bara att jobba vidare med förtroende-givande övningar och gå systematiskt till så att du inte överraskar honom. Lycka till ;)

Sv: Hjälp med vändning i trav i löslonering

Tack för svaret, jag ska testa att verkligen tänka på mitt kroppspråk.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka