Hjälp med tölten

F

Fjóla_ekorneberg

Hejsan! jag är inte så duktig på de här med tölt och sånt...
Har bara haft islandshästar 4år som typ skogsridning.
Men har nu mera intresserat mig mer och mer för de här med tölt.
Men Vidde min islänning är typ svår att få in i tölt har typ försökt att sitta tungt, driva på och hålla in samtidigt men ändå bara travar elr galopperar han.:crazy: Tycker ni de hade varigt smart om jag hade satt på honom viktboots? eller något annat jag skulle kunna göra jätte tacksam för svar.:laugh:<3

Sv: Hjälp med tölten

Är han travtaktig eller passtaktig i tölten? Visserligen antar jag att han är travtaktig, eftersom han bara travade eller galopperade med dig. Men ta hjälp av en tränare?

Har du ridit många tölthästar innan?

Jag har ridit min lillkille i över 2,5 år nu och det har väl blivit lite tölt korta sträckor, kanske några meter, men det har varit väldigt spänt och efter några meter har han gått över i grispass.
För en vecka sen kom jag på hur man gjorde, det var inte så annorlunda från vad jag gjort innan, det var mer förarbetet och sen så lärde jag mig att inte greja så mycket och låta det komma av sig själv.

Vet du om hästen kan tölta med andra som ridit längre? Eller kan det vara att du inte hittat rätt med just honom än?
Hade jag varit du så skulle jag nog väntat med att lägga på boots, de är väl mest till för att reglera ett taktfel. Och som jag förstår det så får du inte tölt alls, och han lär inte börja tölta för att du sätter vikter på honom.

Är hästen ordentligt lösgjord? det är en absolut förutsättning för att hästen ska kunna tölta.

Viktboots skulle jag personligen inte sätta på en häst för att lära tölt.

han är nog travtaktig då han är 4gångare.
han är ordentligt lösgjord.:) men hur lär ni era att tölta?

Ingen aning, det bara kom i kombination med rätt ridövningar innan. Men så tog det 2,5 år också. Skulle tro att det underlättar något enormt om man har en tränare som kan hjälpa en. Då vet man ju när man är på rätt väg, vilket är svårt i början. En bra islandstränare. Ta inte en sån som jag tränade för ett tag (hoppryttare i botten) som sa att han travade när han töltade.

han är nog travtaktig då han är 4gångare.
han är ordentligt lösgjord.:) men hur lär ni era att tölta?

Det är inte självklart att hästen är travtaktig bara för att den är fyrgångare, mitt sto var från begynnelsen mycket travtaktig men är allt annat än fyrgångare. Hon är så mycket femgångare som det går att få avelsmässigt sett.

Jag tror faktiskt att du har hjälp på nära håll, att bedöma på ditt användarnamn finns hjälp att få. Den som du köpte häst av, har du inte frågat om hjälp där?

Jag är absolut ingen expert. Jag och Dockan kämpade stenhårt i ett år med hjälp av tränare. Men det blev inte bättre alls.

Sen fick hon lite vintervila och när vi tog upp ridningen igen så kändes det precis som om hon funderat igenom saker och en dag när vi red så kom det en sträcka i ren tölt *angelwings ca 10 meter hög plötsligt och Dockan fick så mycket beröm så hon trodde nog hon vunnit VM ;) *. Sen var det som om det 'klickat rätt i huvudet på henne'. Hon ville testa att tölta hela tiden. Jag försöker bara sitta så att jag inte 'stör' henne och ge henne lätt stöd på tygeln och nu sitter den faktiskt bra!

Jag begriper inte vad som hände, jag tror de bytt ut min lilla grisepassare, men jag är nöjd med det i alla fall. Men som sagt, jag kan inte ta åt mig äran för hon har fixat det själv. Men jag är väldigt stolt över henne. :love:

ja ska skaffa mig en tränare men jag tänkte bara om de fanns något litet trix som brukade funka innan man skaffar tränare
:laugh:

Nej tyvärr. Det behövs en helhetssyn på dig som ryttare och din häst och därefter starta från grunden hos en bra tränare.

Det är viktigt ha förmånen att ha töltat på en bra tölthäst och veta känslan för detta innan man ger sej på att experimentera eller "trixa" för vad?

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 128
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 482
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka