hjälp med tjock häst

Z

Ziemona

Hej!
Jag behöver verkligen lite råd..
Har ett 6-årigt westfalen sto, 175 cm. Rids 6 dgr i veckan, tävlar hoppning. I veckorna rider jag blandat dressyr/hopp och uteritt. Rätt så normal aktivitetsnivå skulle jag tro.
Hon får ca 6 kg ensilage, 2 kg krafft grund, 1 kg havre och vitaminer etc.
Hon är fet. Och jag får inte ner henne i vikt! JAg tycker att hon redan får rätt lite att äta.
Ensilaget är inte typat, och jag vet att många av er förespråkar det. Dock kan jag anta att det håller otroligt hög kvalitet, då det är taget från vår egen mark med nysått gräs för häst.
Grannens hästar kunde inte äta det, de blev lösa i magen. Även detta tar jag som ett tecken på att det är nästan för bra kvalitet. Unghästen (2 år) och avelssto håller sig mkt fina i hull på fri tillgång på ensilaget samt hippo breed.
Har fått rådet av min tränare att utfodra bara på halm. Kan det vara skadligt på något sätt? Tacksam för alla svar..

Sv: hjälp med tjock häst

Mer mat!!

Hon får väldigt lite mat. 6 kg hösilage till en 175 cm hög häst är inte sunt!! Du uppfyller inte minibehovet på långa vägar!!
Är det ett torrt/blött silage?
En häst som står på för lite mat och som uppfattas som tjock har ofta brister och kan gå NER i vikt om man ökar på fodret!

Har du några bilder på hästen? Hur ser den ut över överlinjen? Känner du revbenen lätt? Är hästen jämnfet eller är det magen som är stor?
Kan vara så att hon lider proteinbrist eller både energi och protenbrist.

Hur som MÅSTE du öka på grovfodergivan för hästens både fysiska och psykiska välmående. MINST 1 kg ts/100 kg häst, gärna mer.

Att bara utfodra med halm som din tränare rekommenderar tyder på stor okunnighet hos denna. Halm innehåller energi men inget protein. Protein är livsviktigt och ett av kroppens byggstenar. En häst ska ha minst 6 ggr så mkt protein som energi.
Proteinbrist kan leda till dålig tillväxt, dålig antikroppsbildning och muskelförtvining.

Senast ändrad:

Mer mat! Herregud!

Håller med föregående.

kl

Ta bort krafften helt och ge halm upptill det du redan ger. Eller köp hö med lägre värden i till bara den hästen.

det är ett torrt ensilage, så det blir ju en del iaf. Hon är rätt jämnfet, och nej, revben känns inte om man inte trycker hårt. Hon är annars fin, bra musklad och i god kondition. Jag ska se om jag kan ordna en bild, jag har bara bilder från hopptävlingar, så jag får fixa en kroppsbild. Vad gäller tränaren så är han definitivt inte okunnig, det är en sak som är säkert. Han utfodrar en del av sina hästar på halm av samma anledning som jag överväger det, och dessa hästar går svår klass i hoppning, så de verkar inte direkt lida. Jag vill hellre ha henne på den magra sidan då hon är såpass stor och går hoppning, en fet häst sliter ju mer på sina ben än en smal.

Senast ändrad av en moderator:

Hur menar du ge halm upp till det jag ger? Det låter ju som en ide, helt klart. Att skippa krafften kanske inte gör så mkt, då ens. innehåller så mkt. Jag tänkte ge 70% halm och 30% ensilage, det är alltså inte tänkt att hon inte ska få något ens. alls, bara så jag får ner henne i vikt.

försök till att lägga in bild......funkade inte rikitgt.

Senast ändrad av en moderator:

Herregud, jag som oroa mig för att jag ger mina islandshästar för lite hösilage. De får 6 kg + lite komplement för dåligt protein och mineralvärde.
Håller med övriga här, ge mer hösilage och minska/ta bort kraftfodret. Om avelsstoet är fin i hullet på fri tillgång så kommer din häst troligen att bli det också. Nu menar jag inte att den ska ha fri tillgång. Men minst 1,5 kgTS/100 Kg häst.
Men det bästa du kan göra är ju att göra en analys på grovfodret så vet du ju mer exakt vad du behöver komplettera med. Det sparar mycket grubblerier och förmodligen pengar i form av mindre utgifter för kraftfoder.

Det blir ju svårt när ingen analys finns. för trots att du ger på tok för lite stråfodet till en så stor häst så kan det var fel i kvoten vilket gör att hästen lägger på sig ändå.Kanske är för mycket protein i förhållande till energi vilket gör att hästen inte kan tillgodose sig maten och blir därför fet.

du påstår att det är bra kvalitet på hösilaget ? jag skulle i sådana fall öka på hösilaget och ta bort krafftfodret.
Och eventuellt byta ut delar av hösilaget mot halm. kanske 70% och 30% halm.

en häst i den storleken du har MÅSTE ha mer grovfoder än den får i dagsläget.

skulle tippa på att 8 kg är minimum på en sån stor häst. och då pratar jag om hö inte om ensilage som man måste ge mer av pga vatteninnehållet.

Senast ändrad:

ok. jag ska prova att ta bort kraftfodret.
Både unghästen och avelsmärren är fina i hullet, men då pratar vi om växande 2-åring och högdräktigt sto. Jag antar att det går åt en hel del energi till att växa och att vara högdräktig. De är ju inte direkt på det smala hållet, men det finns det heller ingen anledning för dem att vara, eftersom de "bara går". Den andra hoppas ju och måste vara rätt smal.

Jag reagerar också starkt på att din häst får SÅ lite grovfoder!! :eek: Står dne på halm kanske och äter av den? (det hoppas jag!)

Vad är din hästs normalvikt tro? 650kg kanske? Då bör den ju få MINST 6.5kg TORRSUBSTANS (dvs minst ca 8kg om det är torrt som hö?) för att överhuvudtaget "systemet" ska fungera (magen riskerar att paja på dom annars och ofta även psyket).

Det är ju en tokig balans överhuvudtaget i din foderstat - jätte jättelite grovfoder och en stor mängd kraftfoder - till en ÖVERVIKTIG häst?!

Jag skulle ta bort allt kraftfoder och ge enbart grovfoder +mineraltillskott blandat i några dl betfor. Och se vad som händer. OM nu silaget är proteinrikt/starkt så kan du gärna ge kanske hälften halm. Mne är du säker på att silaget är proteinrikt?? För om du ska fodra med mycket halm så riskerar du proteinbrist istället OM INTE silaget har en hög proteinhalt. Halm innehåller INGEN protein alls.

OM du ska ta bort all kraft och ersätta med silage/halm så bör du iaf ge 6kg silage och 5kg halm - då hamnar du på en total energinivå UNDER det som du ger idag (med Grund och havre). 5kg halm ger ca25MJ medans det kraftfoder du ger nu ger ca 32MJ.
Men det gäller alltså att silaget täcker PROTEINBEHOVET också med de där ynka 6kg... så frågan är om du vågar chansa när du inte har analys? Kanske bättre att helt enkelt öka silaget till minst 8kg och tillsätta bara 2kg halm? Eller ännu mer silage/mindre halm?
Om 6kg silage ska täcka proteinbehovet krävs det att silaget innehåller MINST 60g smältbart råprotein/kg. Jag skulle inte våga chansa! Du vill väl inte att pållan ska tappa muskler?!
Är du nojig över att ge mer silage, pga att magen på pållan reagerar kanske, så skulle jag köpa lusern till och DÅ kan du ge delvis halm också (med lusernet säkrar du proteinbehovet till stor del). T ex 4kg silage, 3kg lusern och 3-4kg halm. Det ger mindre energi (MJ) än det du ger idag. Med 3kg halm blir det ca 8MJ mindre per dag och med 4kg halm blir det ca 3MJ mindre per dag.

jag har fixat en ny våg idag, och det jag tidigare trott var 6 kg visar sig vara närmare 9 kg egentligen. Så så lite är det inte hon får. Sen är väl inte 2 kg krafft och 1 kg havre en stor mängd kraftfoder? Iallafall så kommer jag nu att ge 3 kg havre/ dag + lite betfor, samt ca 7 kg ensilage och 5 kg halm. Låter det rimligt?
Om jag nu ska kolla ensilaget, hur går man tillväga då?
Jag är rätt säker på att det är proteinrikt, då det är från ett helt nysått fält med specialgräs.

jag har fixat en ny våg idag, och det jag tidigare trott var 6 kg visar sig vara närmare 9 kg egentligen.

Ja men då är det ju OKEJ. ;)

. Sen är väl inte 2 kg krafft och 1 kg havre en stor mängd kraftfoder?

Kanske inte normalt sett men med tanke på att hästen är överviktig... Varför då allt detta kraftfoder?! Öka grovfodret istället och ta bort i princip ALL kraft. Du kan ju bara ge kanske 0.5-1kg havre och 7kg silage och 5kg halm.

Iallafall så kommer jag nu att ge 3 kg havre/ dag + lite betfor, samt ca 7 kg ensilage och 5 kg halm. Låter det rimligt?

Nej det tycker jag inte. Varför så mkt kraft? Och med ovanstående mängder blir det i princip INGET mindre i näring än förut så han kommer knappast minska i vikt om du ger allt det där.

Om jag nu ska kolla ensilaget, hur går man tillväga då?

Se här t ex www.analycen.se

Jag är rätt säker på att det är proteinrikt, då det är från ett helt nysått fält med specialgräs.

NÄR är det taget då? Tidigt? Sent? Man kan ju få ett HUM om näringsvärdet om man vet var och när det är slaget. Tidigt skördat är generellt sett mer näringsrikt (särskilt vad gäller protein) men det beror också på VAR det är slaget. Och hur vädret var då... osv.

vi är inne på förstaskörden fortfarande, och den är tagen runt midsommar, i södra skåne. Det hade ännu inte regnat då så det är rätt torrt. Andraskörden är antagligen betydliget blötare, har inte kommit så långt än. JAg minskar ner på kraftfodret nu, så hoppas jag att det hjälper. Har också fixat bra gul halm från detta året...12 kr balen.... huu...

vi är inne på förstaskörden fortfarande, och den är tagen runt midsommar, i södra skåne. Det hade ännu inte regnat då så det är rätt torrt. Andraskörden är antagligen betydliget blötare, har inte kommit så långt än. JAg minskar ner på kraftfodret nu, så hoppas jag att det hjälper. Har också fixat bra gul halm från detta året...12 kr balen.... huu...

Okej men i sånna fall är det mycket möjligt (men inte säkert) att det höet är näringsrikt. Då kan det hjälpa att byta ut en del av grovfodermängden mot HALM (plus att minskar på kraftfodret rejält och ger istället några till kilo halm så hästen får mer grovfoder och totalt sett mindre näring i foderstaten).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 550
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 587
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur