Sv: Hjälp med stoval!
Om sto nr 2 är identiskt med det som kommer upp i BLUP registret när man knappar in Eloge-Jovial, så har hon verkligen en högintressant och aktuell stam. Kommer i så fall ur F.5, mormodern Hilla är även mormorsmor till 5års championatsvinnaren 2007, Sevilla. En avkomma till Sevilla och en syster gick nyligen med bra resutat på 3 årstestet i Ljungby. På flera sätt högaktuella Madick kommer ju ur en annan gren av F.5. Kombinationen Cortez u.sto efter en Jovial-son har ju gett flera mycket kapabla hästar (Madick ue. Ceylon, Amorina ue.Galant, Conan ue.Labrador) Sto nr 2 har ju Jovial dubblerad i stammen, kanske kul att använda en Cortez son, varför inte Chess eller Aerline H, beroende på vilken som skulle komplettera bäst exteriört. Ev. Cardento sonen Cyklon som jag tycker verkar vara en lite förbisedd hingst.
Håller också helt med wolken fee att ett avelssto bör vara feminint, förr kunde det heta "av god fölstomodell", men jag misstänker att ingen blir smickrad av ett sådant omdöme idag på sin 3 åring. Om stoet kommer ur F.5 så brukar de stona ofta ha imponerande långa föllistor.
Hoppsann tyckte tidigare att jag var orättvis mot gelderländarna, nu tycker jag istället att Heristal f. 39 blir orättvist jämförd med Marco Polo f.62. Två helt olika generationer, man kunde kanske säga att det varit bra att få Marco Polo istället för Unikum, också född 62. Men då kanske inte danskarna blivit nöjda som haft stor nytta av Unikum-sonen Elizar. Tror dock att det är väldigt svårt att generellt säga att en hingst som passat stomaterialet i ett avelsområde, automatiskt hade gjort lika stor nytta i ett annat. Heristals inflytande i KWPN genom sonsonen Amor är väl dessutom numera betydligt större än hans inflytande inom SWB. Sekundärt har ju Electro, Non Stop R, Majim G., alla Amor på mödernet och Tinka's Boy om han blir använd, kan ju nyintroducera Heristals linje inom SWB.
För att återknyta till sto nr 2 så kom ju Heristals söner, Gordon, Hildebert och Jarramas ur Hillevi familjen (F.5) och de producerade alla för sin tid kapabla hopphästar.