Hjälp med stoval!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fredric
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hjälp med stoval!

Man kan bara inte gå efter stammen, när man skall avgöra vad som skall bli kommande avelsto.
Jag tycker att du skall fråga dig själv Fredrik, vad vill du själv avla fram och vilken typ av halvblod är det?
Och sedan tycker jag att du skall gå på vad din känsla och mage säger när du tittar på stona.
Och något utav det viktigaste rådet, jag kan ge dig är att ett sto skall vara feminint. Något som ofta kommer i kläm i dag.
Vackert feminint huvud, och utstrålning.

Tack "Wolken Fee" för det mycket bra gästboksinlägget. Det bästa hittills!

Jag tycker absolut att du ska välja 2:an! Stammen är mycket intressant på det stoet och om jag skulle haft henne så skulle jag nog välja något franskt till henne.

Om man ska vara riktigt rätt på det när man börjar med avel så ska man börja med att fastställa målet man vill uppnå i sin avel.
När avelsmålet är klart så börjar man leta efter sto/ston som har möjlighet att uppfylla detta.
Har man hitta rätt sto/ston så letar man upp hingst som har alla stoets fördelar för att uppnå avelsmålet, men inte hennes svagheter som inte stämmer.
Har man gjort detta så har man störst chans att lyckas.

Så visst stam på både sto och hingst är intressant i vissmån långt ifrån det enda eller ens första man ska titta efter vid val av avelshästar.

Självklart är de de första frågorna man ställer sig! :D
Men jag uppfattade inte frågan så.
Min fråga till er här på Buke är nu, vilken av dessa 6 stammar hade ni valt och varför, men hänblick på avel där avkomman är tänkt som allroundhäst? Avelsvärde?
Jag svarade på frågan Fredrik ställde ur ett stammässigt perspektiv, så som jag uppfattade att frågan ställdes.
Dvs vilket sto och varför utifrån de stammar Fredric uppgav.
Jag står fast vid 5an, som jag själv efter lite efterforskningar gärna hade åkt och tittat på! :) Kalasbra möderne på den. Men sedan kan det ju visa sig att den inte alls håller förväntningarna på de avelsmål man satt sig, när man väl kommer dit för att se på den.
mvh

Ingen av dessa stammar känns så där väldigt högintressant för mig men visst kan något av stona ändå vara värdefullt i avel men då vill jag veta mankhöjd, temperament/psyke men framförallt hur ridbarheten är, alltså samarbetsvilligheten vid ridning. Är hästen lättlärd, lättriden eller inte? Har dessa ston några egna meriter? Hur har hållbarheten varit? Exteriörpoäng?

Det här är mycket viktiga frågor för mig om jag ska köpa och sätta in ett sto i aveln. Man ska ställa höga krav på ston som ska gå i avel tycker jag. Ofta är man noga vid hingstvalet men glömmer att stoet också ska hålla hög kvalite i alla ovanstående kriterier inkl stammen och att då faller många ston bort. Det är många ston i aveln som egentligen inte har något där att göra om man är kräsen vilket jag anser att vi ska vara om aveln ska gå framåt. Hållbarheten är en faktor som jag tycker att det tummas alldeles för mycket på. Det ska vara friska ston som inte blir halta för minsta lilla.

Vet du mer av stammen än vad vi gör?
U

Njae, jag är väl inte så jätte insatt. Men jag har själv haft ett sto med den stammen. Och hon var en mycket trevlig individ, med bra psyke och hög ridbarhet.

Om sto nr 2 är identiskt med det som kommer upp i BLUP registret när man knappar in Eloge-Jovial, så har hon verkligen en högintressant och aktuell stam. Kommer i så fall ur F.5, mormodern Hilla är även mormorsmor till 5års championatsvinnaren 2007, Sevilla. En avkomma till Sevilla och en syster gick nyligen med bra resutat på 3 årstestet i Ljungby. På flera sätt högaktuella Madick kommer ju ur en annan gren av F.5. Kombinationen Cortez u.sto efter en Jovial-son har ju gett flera mycket kapabla hästar (Madick ue. Ceylon, Amorina ue.Galant, Conan ue.Labrador) Sto nr 2 har ju Jovial dubblerad i stammen, kanske kul att använda en Cortez son, varför inte Chess eller Aerline H, beroende på vilken som skulle komplettera bäst exteriört. Ev. Cardento sonen Cyklon som jag tycker verkar vara en lite förbisedd hingst.
Håller också helt med wolken fee att ett avelssto bör vara feminint, förr kunde det heta "av god fölstomodell", men jag misstänker att ingen blir smickrad av ett sådant omdöme idag på sin 3 åring. Om stoet kommer ur F.5 så brukar de stona ofta ha imponerande långa föllistor.
Hoppsann tyckte tidigare att jag var orättvis mot gelderländarna, nu tycker jag istället att Heristal f. 39 blir orättvist jämförd med Marco Polo f.62. Två helt olika generationer, man kunde kanske säga att det varit bra att få Marco Polo istället för Unikum, också född 62. Men då kanske inte danskarna blivit nöjda som haft stor nytta av Unikum-sonen Elizar. Tror dock att det är väldigt svårt att generellt säga att en hingst som passat stomaterialet i ett avelsområde, automatiskt hade gjort lika stor nytta i ett annat. Heristals inflytande i KWPN genom sonsonen Amor är väl dessutom numera betydligt större än hans inflytande inom SWB. Sekundärt har ju Electro, Non Stop R, Majim G., alla Amor på mödernet och Tinka's Boy om han blir använd, kan ju nyintroducera Heristals linje inom SWB.
För att återknyta till sto nr 2 så kom ju Heristals söner, Gordon, Hildebert och Jarramas ur Hillevi familjen (F.5) och de producerade alla för sin tid kapabla hopphästar.

Givetvis skrev jag fel, skyller på den sena timmen. Givetvis menade jag Unikum. :) Har i tidigare trådar jämfört just dessa två. Ber om ursäkt för det. Heristal har jag inga synpunkter på.
Men jag hade fortfarande hellre fått hit Marco Polo än Unikum. Det är enorm skillnad på avkommor i både avel och prestation.

Angående de gamla stona så har jag diskuterat det med en trevlig person som skrivit litteratur om just gamla ston och stofamiljer. Som tycker det finns stora likheter. Men det är ju en tolkningsfråga som vanligt. :)

Det jag upplevde som missvisande mot gelderländarna var att du tog exempel på hingstar som importerats för att avla fram storlek och grovlek på stammen, med mycket lite eller inget gelderlandblod.
mvh

Liknande trådar

Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
R
Avel Har ett sto med stammen: e: Tabac 699 ee: Bonaparte 566 eee: Utrillo 432 ue: Arram 564 ue: Nepal 390 uee:Polatsten 319 Just nu...
Svar
3
· Visningar
995
Senast: Fiorano
·
Avel Hoppas detta passar in här, men jag vill gärna veta mer om mitt sto's inriktning, och vad man bör tänka på vid framtidig avel, eller vad...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Cat_and_rat
·
Avel Sitter och planerar lite inför våren..... kanske lite tidigt att tänka på hingst redan nu, men jag vill vara alldeles säker innan det är...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka