Hjälp med stoval!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fredric
  • Startdatum Startdatum
F

Fredric

Hejsan alla avelsintresserade hästmänniskor.
Jag är en kille som nu tänkte ge mig in i den här spännande världen med hästavel. Uppväxt med och intresserad av hästar är det en självklarhet nu när jag och min sambo skaffat gård och stall med lösdriftsmöjligheter. Därför vill jag nu ha hjälp av er som kan och vet något seriöst. Jag står i valet av sto och eftersom detta forum mest handlar om hingstar tänkte jag det kunde vara intressant.

Sto 1: e Bordeux 502, ue Carcas 403
Sto 2: e Eloge, ue Jovial (Linjeavel på Jovial)
Sto 3: e Good future, ue Krevad
Sto 4: e Egerländer, ue Asterix
Sto 5: e Houston, ue Purioso
Sto 6: e Rastell , ue Ciceron

Min fråga till er här på Buke är nu, vilken av dessa 6 stammar hade ni valt och varför, men hänblick på avel där avkomman är tänkt som allroundhäst? Avelsvärde?

Nästa fundering är, jag har blivit fäst vid Hierzensdieb som hingst och till vilken linje (av ovanstående) skulle han passa bäst? Vad tycker folket om det?

Sv: Hjälp med stoval!

Den första är linjeavlad på Boheme xx, morfar till Bordeaux respektive farfar till Caracas.

1 låter intressant ur prestationssynpunkt med tveksamhet för temperamentet eftersom Boheme kan ge hett mellan öronen.

Likadant med 2 eftersom Boheme var far till Jovial.

Tro inte att jag tycker illa om det blodet, tvärtom eftersom det har lämnat svårklasshästar i generation efter generation och jag har en själv från den hingstlinjen, men det är känsliga och talangfulla hästar som måste tas hand om på rätt sätt för att få ut det bästa av dem.

3 och 4 har morfäder som har rykte om sig att lämna dåligt temperament, kan bli svårt vid försäljning.

5 vet jag inget om stammen på.

6 Ciceron har jag ett väldigt gott öga till! Han lämnade bussiga avkommor som var samarbetsvilliga. Rastell har jag hört gott om men har ingen personlig erfarenhet.

2 kommer från en gammal god stofamilj och jag gissar att 1 är född 1989 (det går att kolla upp härstamningskombinationer) och då är hon också från en gammal god stofamilj med en mormorsfar som var en stjärna.

Jag som är förtjust i gamla svenska stammar skulle valt någon av de två första stona. 1 har både pappa och morfar med prestationer medan 2 har en lite intressantare stam.

Tack Görel! Det var ett mycket bra svar. Nu blir jag ju väldigt nyfiken på vilken hingst du skulle valt till linje 1 alternativt linje 2?

Har förstått att du är mycket för svenska hingstar om du ändå skulle bedömma Herzensdieb, vad kan du säga?

Sto nr 5 är Hollänsk import. Bör jag välja bort denna helt om jag vill att fölen skall bli sålda någon gång?

Jag är precis som Görel glad i gamla svenska stammar och hade också valt mellan 1 och 2. Men om du ska sälja så kan 5 vara ett bra alternativ. Men precis som Görel så vet jag inte heller något om dem. Så det är svårt att säga vilket. Tyvärr finns det idag många köpare som inte själv kan bedöma kvalitén på en häst utan köper en med utländsk stam bara för att den inte är svensk. i deras ögon är allt som inte är svensk bättre. Så det är ju lite konstigt att många av våra elitryttare kan rida på svenskstammade hästar.

Det lilla jag kan hitta om 5:ans stam så är pappa tydligen en utpräglad dressyrhingst och morfar mer åt multi/hopphållet. Så det kan ju också ha lite betydelse för vilket mål du vill ha med din uppfödning

Ja kanske är det en mycket god idé att satsa på lite mer svenska hästar. Jag är egentligen inte ute efter att sälja men alla dörrar måste ju stå öppna, man vet ju aldrig och det är ju förstås tråkigt att stå med ett föl som ingen vill ha om det skulle visa sig att man blir tvungen att sälja av någon anledning.

Jag är nog med på era tankar kring vilket val man bör göra men jag har alla dörrar öppna. Hingstförslag på de olika linjerna är förstås välkommet också.

Jag skulle ju vilja veta lite mer om stona än far och morfar. Har de presterat något eller har deras möderne presterat något? Temperament, korrekthet, typ, ridbarhet etc. Jag skulle vara mer intresserad av det än härstamningen egentligen. Har stona några egenskaper som man vill föra vidare och vad har de för svagheter?

Särskilt om jag har en speciell hingst i åtanke som jag vill betäcka med, då skulle jag välja det sto som bäst passar till den hingsten. I och för sig borde väl Herzensdieb passa det mesta med sin ädla modell och lätta rörelser.

När allt kommer omkring så är ju härstamningen näst färgen, det minst intressanta med en häst. Sen är det ju alltid lättare att sälja hästar efter populära hingstar och som skrevs tidigare i tråden, allt utländskt tenderar att vara mer intressant, enligt principen "gräset är alltid grönare på andra sidan".

För att komma med hingstförslag så bör man veta stonas plus och minus sidor samt ditt mål med avkomman.
Herzensdieb har ju inte var så länge i avel så utan att veta mer om stona så är det svårt att säga om han passar eller inte. Det hade varit lättare med en äldre hingst med många fölårgångar bakom sig.

Även om jag gillar gamla svenska stammar, skulle jag här tveklöst ta femman.
Visst kan jag inte sticka under stol med att jag även gillar holländare! ;)
Men Houston är en av de bästa dressyrförärvarna i dag. Kryddat med Furiosoblod gör ju inte saken sämre!
I en kombination med Hertzendieb tror jag det skulle funka kalas!
Men den blir nog med dressyrbetonad. Men vansinnigt snygg!
Houston är inte okänd i dressyrkretsar här i Sveirge och nästan alla vet på. Purioso borde man känna till. Gör de inte det, kan man ju nämna i förbigående att det fanns en storhet som hette Furioso. :p
Lycka till!

Jag hade förmodligen valt sto nummer 6, med lite reservation på 1 an..

3,4 o 5 an tilltalar mig i princip inte alls...

Houston, 174 i BLUP dressyr tilltalar mig! :) Blivit A-premierad på sina fina avkommor.
news_br_houston.jpg

En son :d
med 9,5 8,5 9,5 på gångarter.
sergio.jpg

Houston- Purioson intresserar mig mest! :)
mvh

Tackar för bilderna, vilka otroligt vackra hästar. Kan jag säga annat än att beslutsångesten kommer krypande! Vart har du hittat bilderna och all info om Houston?

Verkligen svårt det här om man skall avla på svenska linjer eller gå på idén om att gräset är grönare på andra sidan. Kanske skulle man köpa sig två ston ;)

Jag har ett stort intresse för holländska stammar och då är det svårt att missa Houston.
Den märrens hingstlinje behöver du inte fundera så mycket över. Frågan är vad hon har för möderne. Vet du vad mamma och mormor heter.
Det är precis lika intressant som pappan.
Tycker jag då!
Bilder på Houston finns ungefär överallt! :)
Dessutom blev jag förälskad i sonen Sergio eller Sam Sam som sedan blev såld till Danmark där han blev godkänd med topppoäng. Han hade lika höga betyg i hoppning som dressyr.

Beroende på vad du har för möderne på den hästan så akulle jag inte alls säga att gräset är grönare på andra sidan. Den gamla holländska stostammen och den gamla svenska, är oerhört lika!
mvh

Vill du ha förslag på hingstval, måste du nog berätta mer om stona, för man avlar ju inte enbart efter stamtavlor. Hur ser stona ut? Vad vill du ha för typ utav avkomma? Hur är stona rent allmänt? Vad behövs hos hingsten som stoet inte har?

Det är inte lätt för oss att säga att "den ska du ta" efter att bara ha fått uppgifter om deras stammar. Berätta gärna mer om stona, om du vet mer än så.

Jag tycker nog inte att det "gamla" holländska och svenska stomaterialet är särskilt likartat. Den tidigare gelderlandaren (groningen) var ju nästan identisk med den gamla oldenburgaren. Alltså betydligt kraftigare hästar än de "normala" svenska halvbloden som hade övervägande ostpreusser, hanoveraner och xx, lagt till inhemska varmblodiga hästar. Till Sverige togs man också in Oldenburgare, framförallt mellan de två världskrigen och det fanns en ganska aktiv avel främst i Mälardalen. Oldenburger hingstarna stod ju på Strömsholms hingst depå. Avsikten var ju att ta fram en vagnshäst, eller en s.k. maskinhäst för vissa lättare typer av jordbruksarbete. Stona togs in i en särskild avdelning av Stamboken som jag tror fanns kvar åtminstone t.o.m. Huvudband XXX.

Nedan några exempel på dessa hästar
http://www.allbreedpedigree.com/sinaeda
Sinaeda f.55 som Irco Marco är linjeavlad på
http://www.allbreedpedigree.com/kambius
ännu lite tidigare, Kambius är född 36
http://www.allbreedpedigree.com/rinaldo5
Rinaldo som stod på Strömsholm f.24

Glömde svara på ursprungsfrågan, hakar på Görel och tycker 1 och 2 ser intressantast ut. Det är ju nu ganska lätt med hjälp av BLUP registret att gå in och kolla vidare på vad tidigare generationer presterat avelsmässigt. Jag skulle försöka gå in och titta på vad stona i de tre närmaste generationerna bakåt har lämnat.
Alla de nämda stona har dock den fördelen att det är ganska lätt att hitta hingstar som inte blir alltför närbesläktade.
Har man t.ex. ett Cardento-Cortez-Landlord-Robin Z kan det bli lite mer huvudbry.

Många har valt bort sto nr 4a. Den tycker jag har en intressant stam! Egerländer är efter Ecuador XX som är morfar till bla Weltman, och har flera avkommor i svår dressyr. farfar är Saloniki, farfarsfar till Salieri, också en riktig prestations stam för svår dressyr.

Hur är tempramentet på stona? Jag skulle inte lägga Herzendieb på ett väldigt tempramentsfullt sto.

Nu tycker jag att du är lite orättvis eftersom jag påpekade att jag menade de gamla stostammarna i bägge länder.
Du visar bilder av hingstar, som dessutom i allra högsta grad är av den tyska typen 75% - 100 % eller mer.
Det går inte att jämföra så är jag rädd. Det du gör i det här exemplet är ju att jämföra tyska hästar med tyska?

Men visst tog man in mängder av det grova tyska.
Det var resultatet av att man behövde en tyngre häst istället för de lättare djur de hade. Senare blev det för mycket av den tunga varan, och man lade in mycket xx och en del trakhener som den underbare Marco Polo. Tänk om vi hade fått hit honom istället för Heristal!
Fullblod som Lucky Boy, Talisman, Courville, Pericles, Uppercut, Gag, Abgar och många andra kanoner användes för att få bort det tunga som inte längre behövdes i samhället. Det som inte prutades på var sundheten och temperamentet.

Här är en bild av ett sto född -30. Hon har inte det tunga tyska tex. Heller inget xx. Liksom övriga ston nedan.
00003521.jpg

En 40-talist
00004383.jpg

Född -51
00002218.jpg

Och en dotter till Sinaeda som du tog som exempel,
00000919.jpg

Stoet född -30 tycker jag är minst lika trevlig som många ston man ser i ringen idag. Hon står med frampartiet lite ifrån kameran, vilket troligen ger henne en kortare hals än vad hon hade. Tittar man på bilden så är hon faktiskt ganska modern för att vara en nästan 80årig kärring? Bra bog och manke, stark rygg och väl sluten. Gott djup men är inte lågställd. Starka ben som inte lär ge problem med veka kotor! ;)
En hingst med god front och inte för kort (!) på den skulle nog bli kalas!
Sto 2 och 3 tycker jag är mycket lika ett typiskt svenskt sto från samma tid. Ganska små och torra. Säkert snyggare innan de fått en rad föl?
4an, Sinaedastoet hade fått flytta in hos mig vilken dag som helst! :love:
mvh

Liknande trådar

Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 953
Senast: sandrafors
·
R
Avel Har ett sto med stammen: e: Tabac 699 ee: Bonaparte 566 eee: Utrillo 432 ue: Arram 564 ue: Nepal 390 uee:Polatsten 319 Just nu...
Svar
3
· Visningar
995
Senast: Fiorano
·
Avel Hoppas detta passar in här, men jag vill gärna veta mer om mitt sto's inriktning, och vad man bör tänka på vid framtidig avel, eller vad...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Cat_and_rat
·
Avel Sitter och planerar lite inför våren..... kanske lite tidigt att tänka på hingst redan nu, men jag vill vara alldeles säker innan det är...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka