Hjälp med sommarhage!

H

hctk

Jag och min mamma har hyrt varsin islandshäst under två veckor i sommar. Vi har även hyrt en sommarhage som ligger nära vår sommarstuga, och i helgen var vi och kollade lite snabbt på hagen och särskilt två saker gjorde mig fundersam.
1, Hagen är öppen mot en sjö. Det här är antagligen en dum fråga, men tror ni det finns någon risk att dom simmar iväg?
2, Jag lade märke till att det växte en del smörblommor i hagen och tycker mig komma ihåg att dessa ska vara giftiga. Hur giftiga? Ska vi gå igenom hela hagen och plocka bort dom, hyra en annan hage eller går det bra ändå?

Och har ni några andra tips? Jag är ganska nervös då det här är första gången både jag och mamma har "en egen häst". Man vill ju inte att något ska hända eftersom det är vårt ansvar.
Hagen har använts av sommarhästar tidigare år, och jag tror inte det har varit några problem...
 
Sv: Hjälp med sommarhage!

1: Visst finns risken. Jag vet inte hur stor den är (risken alltså), men som sagt... Hur stor är sjön?
2: De flesta hästar jag sett beta bland smörblommor är helt grymma på att undvika dem. Det ser ut som att de äter dem, men de sållar bort dem. Jag hade personligen inte oroat mig om det vore min egen häst om det inte är VÄLDIGT mycket smörblommor, men det kanske är bäst att fråga ägaren först.
 
Sv: Hjälp med sommarhage!

1, Det är en rätt stor sjö... har fått tipset att lägga lite ris och pinnar vid strandkanten, för att göra det krångligt för dom att komma ut, men det är en bra bit sjöremsa...
2, Okej, ja mycket smörblommor är det inte vad vi såg iallafall, men vill ju vara på den säkra sidan.

Tack för svaret!
 
Sv: Hjälp med sommarhage!

Hur lång är strandremsan då? Ett tips är att använda plaststolp, sånna som är som smala pinnar, och sticka ner och sätta en tråd. Borde fungera!
 
Sv: Hjälp med sommarhage!

Angående smörblommor - det GÅR inte att plocka bort - OM man inte är häst eller ko. Dom fixar det utan problem.
 
Sv: Hjälp med sommarhage!

Vi hade våra hästar på bete i en stoooor hage där en å rann, de gick ned o drack vatten men vadade inte ut i ån. Den var kanske bara 10-20 meter bred eller nått så de hade lugnt kunnat ta sig över men de stannade. Ett alternativ är ju som sagt att sätta ned lite plaststolp (billigt på granngården ex) och bara hänga en tråd "för säkerhetsskull"

ang smörblommor så är de giftiga om hästen äter dem, men ingen häst jag känner har käkat smörblommor. De undviker dem. Så dem behöver du inte oroa dej för :)


Ha två UNDERBARA veckor!
 
Sv: Hjälp med sommarhage!

låter som att ni kommer ha en härlig sommar :D

smörblommor är inget problem för hästarna i "mitt" stall iallafall.. äter allting i hagen men lämnar smörblommorna ;)

varför inte bara sätta staket framför sjön då? :)
 
Sv: Hjälp med sommarhage!

1, Det är en rätt stor sjö... har fått tipset att lägga lite ris och pinnar vid strandkanten, för att göra det krångligt för dom att komma ut, men det är en bra bit sjöremsa...
2, Okej, ja mycket smörblommor är det inte vad vi såg iallafall, men vill ju vara på den säkra sidan.

Tack för svaret!

Hade inte lagt ut ris och pinnar för att hindra hästarna. Min häst stack sig på en pinne i ljumsken, hon dog av förblödning! Jag vet att det är maximal otur men det finns bättre lösningar såsom elstolpar med band i. Måste också vara lättare än att ösa ner ris och pinnar till stranden.

Lycka till och ha det riktigt mysigt:D
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 849
Senast: super
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 340
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 016
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 4
  • Fejkljus
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp