Hjälp med skänkelvinkning

F

Fjóla_ekorneberg

Hejhej! kan någon hjälpa mig!
Är inte så duktig på att rida dressyr och sånt. har ridigt 4 år men mest i skogen.
hur gör man skänkelvinkningar!? väldigt tacksam för svar!;)
Kram kram ida:banana:

Sv: Hjälp med skänkelvinkning

är inte heller proffs, och kan därför inte förklara i detalj, då jag troligen gör på "mitt eget sätt" om man säger så. Men tänk bara på att om du flyttar för höger skänkel, ska den vänstra tygeln vara stadig, och du ska helt enkelt trycka med din högra skänkel så att hästen flyttar sig. det är ungefär så man gör, du får pröva dig fram, och se vad som funkar bäst för dig. har du en spegel är det asbra, då ser du om hästen flyttar, eller om den bara glider åt sidan. det kan ju vara lite svårt i början att känna om hästen verkligen trampar ordentligt åt sidan. hoppas att det var lite hjälp iaf! lycka till:)

Idag är tydligen en "skänkelvikningsdag";)
Du säger inte hur gammal du är så därför får du två varianter...:

Ett bra grundtempo är förutsättningen och vi säger att det är skritt (något lättare för ryttaren, något svårare för hästen).
Båda tyglarna förhåller något (halvhalt)
Inner tygel ställer hästen (inte mycket alls!!!) samtidigt som ytter tygel håller emot/reglerar så inte halsen böjs.
Inner skänkel (placeras i normalläge - kan behöva dras tillbaka något) trycks i hästens sida (eventuellt upprepade gånger) tills hästen flyttar sig sidvärts, samtidigt som handen håller emot så inte kraften bara går framåt.
Båda skänklarna ska vara beredda att ge impuls framåt om tempot minskas.
Ytter skänkel parerar, om det behövs, så att inte bakdelen flyttas för mycket och är den skänkel som till slut avslutar sidvärtsrörelsen genom något kraftigare drivning.

Om detta verkar krångligt har jag en snabbvariant, som fungerar väldigt bra för barn eller nybörjare vuxna som inte är så bekant med alla krångliga ord!:

Bra grundtempo.
Håll hästen hals rak med små kramar i båda tyglarna.
Tryck mer med ena benet, kanske flera gånger, det beror på hästen:)
Bromsa något i tyglarna. (Men håll fortfarande halsen rak!)
Om hästen stannar upp, gasa med båda benen!
Ju mer man bromsar desto mer går hästen åt sidan!

Viktigt är att sitta still i sadeln, inte "gunga" eller försöka trycka hästen åt sidan med kroppen. Vill man hjälpa till med en liten vikthjälp ska den läggas på samma sida som den skänkel men trycker med, viktigt är då att inte luta sig. Det räcker med att sänka knäet på insidan för att underlätta med vikten.

Hoppas du blev lite klokare och lycka till!!:bump:

hej hej ja ska försöka med de du sa och jag är 13år:p

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Mat Jag har fått massor med spetspaprika i år. Det mesta är grönt fortfarande, några har hunnit bli gula. Vad kan jag göra med de gröna...
2
Svar
30
· Visningar
806
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 659
Senast: Grazing
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka