Sv: Hjälp med sitsen!
jag har hittills aldrig sett någon med korrekt sits i övrigt som bara har skänlarna för långt bak.
Det brukar bero på att man sitter lite off i övrigt någon annastans.
Jag skulle tro att du behöver tänka armbåge ner och bröstben upp så du "öppnar upp" framsidan. Ev behöver du också luta dig ngt bakåt om det är så att du faller fram, vilket det brukar vara om skänkeln är för mkt bak. För mkt fram med skänkeln och man sitter ofta för mkt på rumpan/i stolsits/tillbakalutad.
Tänk att du ska sitta på tre punkter: skrevet och sittbenen. Benen ska hänga som blöta diskrasor utmed hästens sidor.
Det här bör din tränare kunna. Jag blir väldigt frågande då jag hör tränare säga att man ska skjuta skänkeln hit och dit. Den är oftast ett symptom på ngt annat.
Jag skulle tro att sitsträning a la hitta din egen balans kan hjälpa dig. Det finns gott om såna övningar. lite simpelt kan vara att rida lätt i olika varianter, sitta en stå två och omvänt. Rida lätt i galopp. Stå i fältsits utan stigbyglar, rida lätt utan etc.
Sen finns ju såna där man drar upp och ut benen från hästen i olika varianter.
En passande sadel kan hjälpa dig.
Även överbyggda hästar går att rida upp i fronten. Men det kräver mer av ryttaren i många fall. Då blir de dock lättare att sitta på. och lättare att hitta sadel till.