Hjälp med selinpassning

mataii

Trådstartare
Jag har precis köpt en underbar liten minishettis som jag tänkt köra lite hobbykörning med. Selen kom precis hem, och vagnen (cavaletti) ska åka och hämtas idag.
Provade selen igår, och jag som är helt ny på detta, skulle behöva lite hjälp med inpassningen. Vad är bra/dåligt? Vad ska jag ändra på? Är osäker på hur bakselen sitter?
Sen är det ju två gjordar under magen. Den ena sitter väldigt lös så jag får säkert in en och en halv knytnäve där för att den iaf ska ligga an.

Visst är det snabbkopplingar på selen? Hur fäster jag vagnen i dessa?

Tacksam för hjälp!:)

20110506407.jpg

20110506408.jpg

20110506409.jpg

20110506410.jpg

Sv: Hjälp med selinpassning

Ländremmarna på bakselen (de som går över korset), skall sitta genom speciella spår på ryggstycket. Spåren är ungefär lika breda som remmarna och finns i ryggstycket mellan hällorna. Den främre ländremmen ska alltså flyttas bak "ett steg" så den kommer mellan nästa par hällor och där finns spåret som den ska igenom.
Den bakre ländremmen ska igenom spåret där den ligger på bilden, det är bara att du trär den genom spåret (hålet). Gör du detta kommer den att ligga mycket stadigare.
Den selen på bilden har giggskakelöglor. Om du har piggar på dina skaklar behöver inte skakelöglorna öppnas, då är det bara att trä igenom skaklarna i öglorna, men har du öglor på skaklarna så gör du enklast så att du tar loss skakelöglan från selen (den går att öppna) och sätter fast den direkt i skaklarna. När du sedan spänner för hästen tar du den långa remmen som löper genom däckeln och trär igenom läderöglan som nu sitter på skaklarna och spänner sedan i bukgjorden som vanligt.
Bukgjorden (den yttre remmen) ska vara ganska löst spänd, så det är ok som du har det.
Ryggstycket ska vara så spänt att du får in en tvärhand uppe på korset mellan ryggstycke och kors.
Kolla att bröstan ligger lagom högt när hästen är i drag - den sjunker alltid lite när hästen drar. Det är vanligare att man sätter den för lågt än för högt.
Annars ser det bra ut tycker jag. Det är en trevlig sele. :)

tack så mycket för superbt svar:) Ska kolla efter spåren för remmarna på bakselen! Hittade dock inga hällor?
ja det finns piggar på skaklarna. Ska man bara lägga in skaklarna där? Dom behöver inte sättas fast på något sätt? Eller vad de det du beskrev:confused:
Ojoj jag känner mig riktigt trög nu. Hoppas du orkar med en förklaring som även lilla lisa på 3 år skulle förstå. Jag är trött och är helt ny på det här;)

Ligger bröstan bra som den ligger nu? Så jag har något att utgå från om den ändras när han drar.

Sen undrar jag hur man får fast draglinorna i svängeln. Kan man dra dom genom sig själv så att säga så det blir en ögla, eller behöver man någon mer.....rem?

Med hällorna menar jag de (4 st) som sitter ovanpå ryggstycket.
Man lägger bara skaklarna i öglorna på selen så att öglan ligger mellan piggarna. Sedan hålls allting på plats med hjälp av draglinor och baksele. Spänner man allting rätt så samverkar dessa så att skaklarna inte hoppar ur och de ska kunna röra sig lite i skakelöglan.
Draglinorna ska vara så spända att man ser att hästen drar i svängeln när den drar och uppehållsremmen på selen, (alltså den rem som skakelöglan sitter fast i) skall ligga på däckeln. Stretar den framåt framför däckeln så har man för korta draglinor och dras den bakåt så är de för långa, då drar hästen bara i däckeln.
Lite svårt att se hur bröstan ligger bara från en bild och inte när hästen rör sig, men jag tycker det ser rätt ok ut. Kolla när hästen drar hur det ser ut också, så att den inte sjunker mycket. Du ska nog inte sänka den mer i alla fall.
Draglinans ände kan du sticka in i metallöglan längs bak så att det blir en ögla. Sedan trär du bara öglan över kanten på svängenl (förutsätter att du har en svängel som passar för detta, med någon form av stopp utåt och inåt). När hästen drar så självlåser sig draglinorna. Den lilla flärpen som är längst ned ska peka uppåt, den är till för att dra i när man ska ta loss linorna så att de "öppnar" sig lättare.

Tack så mycket för ett utförligt svar! Nu tror jag att jag är med på noterna!
På skaklarna finns det bara en pigg på varje skackel så att säga, så det går inte att lägga öglan mittemellan någonting, utan man får väl lägg piggen framför ögglan? Mot hästen huvud alltså?

På själva skacklarna finns det fastsvetsade öglor längre bak, är det där man ska fästa bakselen, eller är den till för någonting annat?
I dessa öglor hänger det två små remmar. Har man dom till något?

Länk till selen: http://www.stuterinadhammar.se/produkter.htm

Dessa öglor är till för att fästa bakselen i tror jag men jag är lika mycket nybörjare som du.:bump:

Ahaa det är så det ligger till! Tack för det!

Nu har vi provkört en liten liten bit, och han är så duktig lilla Malte!

Har jag rätt om jag tycker att bakselen ligger lite för långt ner? Den "slutar" liksom precis där skaklarna kommer, så för att fästa dom fick man snurra flera varv. Går inte att korta mer, men kanske skulle behöva göra fler hål?

Hur ser det ut annars?:)

CIMG5342.jpg

CIMG5350.jpg

CIMG5344.jpg

Det ser väldigt trevligt ut tycker jag :)

Lite svårt att se på bilderna, de kanske luras lite. På den övre bilden så tycker jag att bakselen ser ut att sitta rätt ok, kanske lite-lite lågt, men på den mittersta bilden så ser det lite märkligt ut...sitter bakselen lite snett kanske?

Väldigt off topic: Vilka fina stövlar du har :D

hmm ja det är väl alltid lite klurigt med bilder! Vad jag vet satt den rakt, och det ser även ut som det på den bilden som är tagen bakifrån va? Ska kolla noga nästa gång (idag :banana:) och se hur det ser ut. Gör det något om bakselen liksom nästan ligger på skakeln där den är fäst? När vi gick i en liten nerförsbacke tyckte jag ändå han kunde bromsa bra med den, men vad vet jag...jag har ju inget att jämföra med;)

tackar och bugar för stövlarna! Såg med förskräckelse att dom var med på kortet, men det kanske inte var så farligt då?:D

Ja! Det ser väldigt trevligt ut.
Det jag kan se från bilderna är att, som den är just nu, kommer inte bakselen att fungera som den ska. När hästen stannar eller när du kör utför ska bromsning av vagnen skötas av bakselen men ditt skackelfäste är "bakom" selfästen. Det kan fungera bättre om du kopplar remmet från bakselen vid däckelfästet på skackeln istället..om du förstår vad jag menar ;)

Det kan fungera bättre om du kopplar remmet från bakselen vid däckelfästet på skackeln istället..om du förstår vad jag menar ;)

Hmmm nej det gör jag nog faktiskt inte:p

Vad jag vet finns det ingen mer ögla på själva skackeln i alla fall, men det kanske du inte menar heller?
Du har inte lust att kanske rita en fin liten röd pil i paint eller något i den stilen?:idea:

Du kan ju svetsa dit en ny ögla längre fram på skakeln, ungefär mitt på magen på din ponny. Du har glömt att trä tömmen genom tömringen på bröstan ser jag nu, det kan ju vara bra att göra till nästa körtur :)

Ja jag kom på den efteråt! Det får jag göra nästa gång:)

Ja..men jag har inga grejer till svetsning i bakfickan får jag nog lov att erkänna, och känner ingen som har heller. Probleem!!:(

Vilken söt!
Han (?) ser ut som en mini variant av min ponny. Samma färg och allt... :)

Jag har också start selen, den är värd varenda krona!

Ja han:) Malte är en stor maffig hingst (enligt honom själv. Han blev kastrerad för några veckor sedan, men det har jag inte berättat för honom ännu ;) )

Nämen titta, ja dom var ju ganska lika! Kikade på din tråd för några dagar sedan, och tyckte allt jag kände igen selen. Sicken bra smak vi har:)

Man kan fixa utan svets också om man är lite fiffig bara :) Visst, det är snyggast och kanske bättre med svetsat men det kan funka med annat också. Jag har läst om att man kan använda sig av en slangklämma, men HUR har jag aldrig riktigt lyckats räkna ut :p

Ja det har vi minsann i både sel smak och ponny ;)
Tycker det va kul att se nån med likadan färg!
Rocky heter svart-skimmel i pappren.
Just nu är han ganska mörk över ryggen men vit på benen och lite beige. OCH med röd man och svans...
För två veckor sedan va han nästan helt beige, och förra ägaren säger att han kommer bli helt svart nu i sommar :grin:

Det va väl i en annan tråd de snackade om färg, så det är bäst att sätta stopp där :crazy:

Men lycka till med Malte och hoppas ni kommer fortsätta trivas med selen!
Jag tycker våran sele har blitt bättre och bättre ju mer vi använt den.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 454
Senast: valy
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 935
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 819
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 376
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar