hjälp med selen *pinsamt*

snigelfarmor

Trådstartare
Hej..

Jag putsade selen innan tävling, och nu vet jag inte om det finns nåt rätt eller fel håll att ha nackstycket som går till bröstan på.

Har inga bra bilder, men ritade nedanför hur den sitter nu. Ska jag vända den tvärtom?

Den ser inte ut att sitta bättre eller sämre hur jag än sätter på den, så nån som vet? Försökte kika på andras selar på förra tävlingen, men ingen hade min typ av sele.

Bild:

Sen har jag ett problem till. På bilden syns det extra tydligt av nån anledning. Bröstan sitter högt upp mot halsen visuellt, men när hon är i dragläge, så rör den inte vid luftstrupen eftersom hennes bog sticker ut framför och tar bröstan. Men får alltid kommentarer på spannkontrollen om att jag borde sänka bröstan. Men sänker jag ett hål, så sitter den precis PÅ bogspetsen istället för nån cm över. Bröstan är rätt hård, men väldigt bred.

Idag sänkte jag så att den satt mer på bogspetsen, och hon drog på väldigt bra, ingen skillnad alltså. ..

Hon har ingen bra bog för bröstselar tror jag..kanske ska byta häst, för selen är värd mer :) (travhäst)

/jenny

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp med selen *pinsamt*

jag tror allt att du satt den rätt, ser så ut :)

ang. bröstan så är det lite knepigt då hästen har konstig bog/hals. frosty har ju rätt lågt ansatt hals och stillastående kan bröstan se ut att sitta för lågt men när han kommer i drag o jobbar i form lägger den sig rätt. man kan få bruka påpeka det för funktionskontrollanten i värsta fall så får de väl se när hästen drar så de ser att bröstan är korrekt.

hm .. då måste jag ju byta häst oxå .. för min vagn är mera värd än frosty (eller den var väl mera värld!)

Tror inte det spelar nån stor roll!! Ingen som kommer fram och påpekar: "HAHA :rofl: du har satt den åt fel håll!!!! :devil: ". Annars träffar du säkert nån som vet hur dom sitter i holland snart igen så kan du fråga!

Med tanke på bröstan. Clicken fick på sig ny brösta igår (frostys) och då spännde jag ner den ett hål på varje sida inne i stallet men när jag sen spännde för var jag tvungen att spänna upp den igen. Så det ändras ju från när hästen drar och inte drar. Ha den så den ligger bäst när hon drar och inte när hon står i funktionskontrollen!

Den ska sitta åt andra hållet, men det har igentligen ingen större betydelse.
Varför bröstan åker upp i fram beror på att det är för kort mellan bakre och främre spännet som fäster i nackremen. Be en sadelmakare lossa det bakre fästet och sy fast det ca 5cm längre bak så kommer det att bli bättre jämvikt. Detta ser man oftare på bakselar. Fast då hänger dom långt ner bakom rumpan.
/M

haha tja inte illa att han ser ut att vara värd så mycket :)
man kan väl hoppas på att den dagen man säljer honom man kan få ut det priset :angel:

Tack.

Jag har en teori om att den skulle sitta jättebra på ett bredbröstat halvblod, inte en spinkig travare, bröstan är ju för lång för min egentligen, så då hänger den bakom bogspetsen.
Travbröstan jag har sitter mycket bättre, och den har bara en rem som håller upp den.

/jenny

Ja, bröstan är lite lång men den skulle hamna på samma sätt på en annan häst. Då infästningen på den bakre nakremmen sitter för långt fram.
/M

[hohoo.. du.. vad e det för sele du har, märke pris? letar efter en bra lätt sele... ,

en imperial Driving harness från Holland. Köpt på selar.se Är mycket nöjd. :)

/jenny

:) Köpte en sele till min shettis från samma ställe. Är oxå supernöjd, men skulle bli ännu mera nöjd om min sambo kunde svetsa fast svängeln på vagnen så jag fick använda selen. Känns ju en anningens meningslöst att köpa en bättre sele och sen hänger den i selkammar´n i 1 år. :o

:idea: Kanske jag skulle anlita en annan svetsare?

Bor du nära Ersmark kan jag ställa upp, har ju blivit en del svängelsvetsande nu hrm*

/Jenny

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Körning Sitter i valet och kvalet om jag ska byta ut min loksele. Har precis köpt en rockard (en Oxer, tidigare bara kört fyrhjuligt), och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 613
Senast: killikill
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 705
Senast: _L_
·
H
Körning Jag vill ha den sele som gör minst skada på en häst. En bröstsele (giggsele, finsele - kärt barn har många namn) är ju bra då den inte...
2
Svar
30
· Visningar
3 519
Senast: hopp_o_galopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar