Fundersam över selar... Vilken ska man välja?

Sv: Fundersam över selar... Vilken ska man välja?

Det har inte jag, om det inte är någon som aldrig testat lok- eller collersele, ingen jag har pratat med som kan selar eller har kört med båda delarna (bröst- eller lok/collersele) påstår att bröstselen skulle ge bättre dragläge.

Jag har personligen inget emot lok/collerselar och det kommer förmodligen bli coller åt Tiger den dag det är dags för egen sele av lite lättare modell till honom.
Men jag har väldigt svårt när folk får saker till "den enda sanningen".
I min värld finns det inte bara ett rätt, det finns för och nackdelar med det mesta. Saker är inte så svarta eller vita som det lätt blir på ett forum såhär.
Jag syftade för övrigt på folk som har erfarenhet av och god kunskap om både bröstselar och lokor. :smirk:

Självklart finns det för och nackdelar med det mesta, och en persons sanning kanske inte är den andres sanning, men jag har inte träffat eller hört någon som har haft en förklaring på hur en bröstsele skulle ge bättre dragläge än en lok- eller collersele och efter att ha läst och praktiserat om hästens anatomi så kan jag inte tänka mig en förklaring till hur det skulle kunna vara så, men jag säger inte att jag inte kan bli överbevisad, det har bara inte hänt ännu ;)

En fråga om vagnen, eller rättare sagt reflexerna på den. Vad måste man ha på den (enligt lag alltså, när man kör bland trafik)? Rött bak, gult/vitt fram/sidor? Triangel eller runda eller spelar formen ingen roll? Lyse/lyktor?

NEVER MIND! Jag hittade redan info!

Från vägverkets hemsida:

Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänstra sidan av ekipaget.

http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

Haha, då är jag väldigt olaglig ;) Jag har med en stark ficklampa som jag tänder när det kommer bilar, sen sitter det ju självklart reflexer på vagnen (vita fram, röda bak), men något annat ljus har jag inte.

Du och många andra... ;)

Vill man köra budget så räcker det ju med vanliga cykellysen (finns billigt på bla GeKås :angel:) som ju har två delar: vitt ljus framåt, rött ljus bakåt!

Smart! Gekås vet jag inte vad det är eller var det ligger men det kanske finns här på Claes Ohlsson eller liknande... :)

Finns det säkert! Och på Biltema mfl ställen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka