HjÄlp Med RidÖvningar!!

V

VeryGirl

Hej!
I sommar ska jag för första gången vara riktig ledare på ett ridläger. Jag måste alltså ha ett antal ideér på ridövningar som jag kan göra med den grupp barn jag kommer få ha. Det ska vara lätta ridövningar. Barnen är ju inte så gamla och dom har inte många års ridvana.

Jag behöver all hjälp jag kan få! Skriv alla era ideér, allt är användbart! :)

Tack på förhand.
//Erika

Sv: HjÄlp Med RidÖvningar!!

Du kan väl ha kapplöpning över cavaletti bommar? :D (För detta krävs två lag) Man har en viss sträcka, vid start får varsin ryttare en kopp med vatten som dom ska hålla i medans dom rider sträckan med cavaletti bommar. I slutet av sträckan finns det en hink som man ska hälla i vattnet i (som man har i koppen), målet är att få så mycket vatten som möjligt i hinken under en viss tid! När man har hällt vattnet i hinken rider man så snabbt tillbaka som möjligt och då är det den nästa personen i lagets tur att göra samma sak. (Man ska ju också försöka undvika att skvämpa ut vattnet man har i koppen på vägen dit:p) Det var krångligt att förklara, men jag tror att du förstår min idé! :rofl: *Och om man skulle vilja göra det ännu svårare kan man ju göra detta barbacka för att träna upp sin balans!
Lycka till :laugh:

Åh va roligt för dig! Finns massor man kan hitta på, t ex banor med koner o bommar. Typ rida slalom runt 4 koner på långsidan, göra hal mellan 2 koner på kortsidan, rida över några bommar på nästa långsida. Börja i skritt o testa sen i trav.

Barn brukar tycka det ät kul att rida barbacka! Nyttigt dessutom!

Sitsträning med eller utan stigbyglar...
En lektion kan man longera en o en med lite voltigeövningar!

Öva balansen genom att rida lätt på olika sätt; stå-stå-sitt-stå-stå-sitt eller sitt-sitt-stå-sitt-sitt-stå...
Öva på att stå i lätt sits, rida en stund i jockeyläder...

Gymkhana är alltid kul att ha en lektion!

Öva på att öka & minska volter, öka & minska tempo!
Rid på volter o ändra ställningen; ställ inåt... ställ utåt... ställ inåt... rid hästen med rak hals... ställ utåt... osv...

Hoppa lite studs kanske är bra när de inte är så duktiga än. "Hoppa" caprillibanor, kombinerade dressyr & bombanor.

Återkommer när jag kommer på mer!

Att träna på skänkelvikningar, galoppfattningar, framdelsvändningar osv är ju också sånt som alltid behövs, men det beror väl lite på hur långt de kommit också!

Följa John!! Man rider helt enkelt på ett led och så varierar man ledaren. Ledaren bestämmer allt man gör ;)

Longera medans en av barnen sitter på - sitsträning, galoppera bakofram, grodan i galopp.. ;) Finns jätteroliga saker!

Hela havet stormar! Ställ fram stolar så det räcker till alla utom 1. När musiken stannar kastar man sig av från hästen och sätter sig på en stol. En stol tas bort osv..
Vid finalen så ställer sig de 2 ekipagen på varsin sida om ridbanan. Stolen står i mitten.
Valfritt tempo, och ja. Den som sätter sig först vinner :D
(Vi brukar köra med att man INTE får rida runt stolarna mer än 1 varv)

Kommandoridning. Du skriker t ex "GALOPP" "HALT" et c och de ska göra det du säger på en gång. Är väldigt kul, hästarna blir pigga och lyhörda.

Baklängesridning :D (Alla rider bak och fram)

Åh va roligt för dig! Finns massor man kan hitta på, t ex banor med koner o bommar. Typ rida slalom runt 4 koner på långsidan, göra hal mellan 2 koner på kortsidan, rida över några bommar på nästa långsida. Börja i skritt o testa sen i trav.

Barn brukar tycka det ät kul att rida barbacka! Nyttigt dessutom!

Sitsträning med eller utan stigbyglar...
En lektion kan man longera en o en med lite voltigeövningar!

Öva balansen genom att rida lätt på olika sätt; stå-stå-sitt-stå-stå-sitt eller sitt-sitt-stå-sitt-sitt-stå...
Öva på att stå i lätt sits, rida en stund i jockeyläder...

Gymkhana är alltid kul att ha en lektion!

Öva på att öka & minska volter, öka & minska tempo!
Rid på volter o ändra ställningen; ställ inåt... ställ utåt... ställ inåt... rid hästen med rak hals... ställ utåt... osv...

Hoppa lite studs kanske är bra när de inte är så duktiga än. "Hoppa" caprillibanor, kombinerade dressyr & bombanor.

Återkommer när jag kommer på mer!

Att träna på skänkelvikningar, galoppfattningar, framdelsvändningar osv är ju också sånt som alltid behövs, men det beror väl lite på hur långt de kommit också!

Tack så jätte mycket för dina ideér! Dom kommer jag verkligen ha nytta utav!
//Erika

Dina ideér var roliga, men jag vet inte riktigt om alla passar till det jag ska göra.. ;) Men tack ändå!!
//Erika

Tack för dina svar men jag skulle vilja ha lite mer övningar, typ "dressyr". Men tack ändå, det kan nog komma till användning! :)
//Erika

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 077
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka