Hjälp med ras *marsvin*

_Ninni_Hedblom_

Trådstartare
Kommer hämta min första marsvin imorgon.
Frågade hon som sålde vad de var för ras, men hon visste inte riktigt.
Så jag undrar om ni kanske kan luska ut vad det kan vara för raser i dem? :)
Gör inget om jag inte vet exakt vad det är för raser, kommer älska dem lika mycket iaf. Men det kan ju vara kul att veta. :)

Den enda bilden jag har för tillfället på dem, är den i annonsen.
Men kommer lägga in nya bilder på söndag.

Länk till bild

En tjej sa att hon tyckte de såg ut som nonself och peruan, men vill veta om det är så. :)
Hoppas det, eftersom jag är väldigt förtjust i just peruaner! :D

Sv: Hjälp med ras *marsvin*

Svårt att se på bilden, men den långhåriga är en sheltie, om inte ägaren klippt bort pälsen i pannan. Och den korthåriga är en nonself :)

Håller med dig :)
Sheltie och nonself!

Blir tyvärr inga nya bilder på marsvinen alls..
Hon sålde dem till en annan, trots vi bestämt när jag skulle hämta dem. :(
Ringde imorse och sa att de redan var sålda, så vi inte skulle åka i onödan.. ja, det var ju snällt..

Vad tror du skiljer raser åt egentligen när det gäller smådjur?
När det gäller katt?
Rasstandard givetvis.
Dom är av samma art men inte samma ras.
Det finns kattraser som ser likadana ut och tom har liknande temperament men där pälsen skiljer åt.
Det finns hundraser där pälsfärgen skiljer åt osv.
Skillnaden är den att marsvinsföreningen inte har stängda stamböcker utan det är fritt fram att registrerar ett djur efter ras OM marsvinet följer rasstandarden för den rasen.
Arten är givetvis den samma oavsätt om den anses vara rasren enligt standard eller blandras.

Fy f*n vad taskigt! :(
Speciellt när ni desutom bestämt att du skulle hämta grisarna :mad:

Mmm, är väldigt besviken. Men kommer köpa marsvin till sommaren. Lillsyrran ska kastrera sin hankanin och köpa en hona åt honom. Så då ska hon köpa en större bur, jag skulle få köpa hennes gamla bur för 300kr. Den är 100*50*50. Tycker ni den blir lagom till 2 marsvin?
Vet vad lagen säger, men vill veta vad ni tycker. :)

Har kollat på uppfödare härikring för att se vad de har för "raser", så jag kan börja planera. :)
Uppfödare brukar ju vara mer pålitliga, hoppas jag iaf.

Den är 100*50*50. Tycker ni den blir lagom till 2 marsvin?

Jag tycker det är lagom. Hade sådan storlek på bur när jag hade två marsvin (nu har jag tre och har en sådan + en mindre).
Man får plats med hus, hö, matplats osv. samt att det ändå är fritt utrymme för marsvinen ändå.

Du vill inte mina 2 till salu damer då? Jag kan fixa leverans, antagligen gratis från Göteborg till Dalarna, Säter, via en kompis sambo!

Du vill inte mina 2 till salu damer då? Jag kan fixa leverans, antagligen gratis från Göteborg till Dalarna, Säter, via en kompis sambo!

Skulle gärna tagit dem!! :)
Men har ingen bur. :( Har ingen förrns min lillasyster köper en ny i mars, då skulle jag få köpa hennes... :/

Du kan inte köpa en Komplement back eller liknande på Ikea då? dvs en stor låda av plast fyrkantig eller avlång. Även en megastor kartong går bra i början om man inte har små barn eller andra djur hemma.

Har funderat och kommit fram till att det inte blir några marsvin för mig...
Märker hur dålig jag blir när lillsyrrans kanin är här.
Vet att jag inte lite överkänslig mot hö, men trodde inte jag skulle nysa såhär mycket...:crazy:
Så jag blir nog tyvärr tvungen att låta bli, om jag inte ska bli allergisk mot allt till slut, eller bli tvungen å äta allergimedicin året om..:(

Nja, det där skulle jag mer kalla en smaksak. Storlek skiljer marsvin åt, likaså hårlag, färg och exteriör. Med tiden kommer det upp mer och mer marsvin som ser väldigt annorlunda ut. Även om teorin har varit, fram tills nu, att marsvin är en enda ras, så börjar just den teorin nu tryta eftersom många marsvin är så olika att de inte kan kallas samma ras.:idea:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 013
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama