hjälp med protein!!

J

jupiter-judex

åh, kan ni inte hjälpa mig?
fick byta mitt silage med hyfsade värden mot ett med sämre då jag var tvungen att få ett blötare silage. blev galen av att leta mögel hela tiden, han gillade inte silaget alls och det var för torrt med 69% ts.
så jag valde till slut att byta till mig två andra partier på 47 och 54%ts....han gillar det, möglar inte och alls känns kanon!
men....han får 17 kg silage, 0,5 kg havre och lite betfor och kvoten blir för låg.
byter jag ut två kg mot lusern blir ju energin så himla hög....lägger jag till 4 dl soja kommer jag upp i 6,2....men kan jag ge 4 dl eller är det för mycket?
bara på hans giva silage är jag över hans energi behov just nu så hur gör jag för att få nada energi och mycket protein?

å en fråga på foder jäst....proteinet står ju i %...vad blir det i g? är det samma som smb rp? och hur stor mängd har dom räknat på?

Sv: hjälp med protein!!

byter jag ut två kg mot lusern blir ju energin så himla hög....lägger jag till 4 dl soja kommer jag upp i 6,2....men kan jag ge 4 dl eller är det för mycket?

Du kan ge upp till 100g soja/100kg häst/utfodringstillfälle. (enligt vår expert HelenaHandberg ;) ) En dl motsvarar ca 60gram.

å en fråga på foder jäst....proteinet står ju i %...vad blir det i g?

Om det står t ex 25% protein betyder det att av ett kg (1000g) är 250gram protein. (25% av 1000g)

jaha, så då är ju inte 4 dl soja så mycket ändå eftersom han väger 570 kg. men finns det inte någon max gräns eller skulle man teoretiskt kunna smälla i just honom då upp till ca 500 g soja 4 ggr om dagen. nu hade jag ju inte tänkt det utan det var mer om det var så du menade?

när det står råprotein...är det samma som smb rp då eller räknar man inte så på soja och andra proteinfoder?? sen står ju inte energin?? blir galen!

är det skillnad på foderjäst och bryggeri jäst?

jaha, så då är ju inte 4 dl soja så mycket ändå eftersom han väger 570 kg. men finns det inte någon max gräns eller skulle man teoretiskt kunna smälla i just honom då upp till ca 500 g soja 4 ggr om dagen. nu hade jag ju inte tänkt det utan det var mer om det var så du menade?

Ja precis så är det, enligt HH. De flesta tror att det är max 100g/100kg häst och DAG men enligt HH är det per utfodringstillfälle - alltså skulle du kunna ge din häst ca 2kg om dagen OM den har behov av det. (det är väl bara högdräktiga och digivande som kan ha så höga behov! Inte ens med dåliga proteinvärden i grovfodret behöver man ge så mycket normalt sett till en häst)
4dl blir bara ca 250g så det kan du absolut ge. Var bara försiktig i början när du introducerar det. (börja med 0.5dl max/dag första dagarna)

när det står råprotein...är det samma som smb rp då eller räknar man inte så på soja och andra proteinfoder?? sen står ju inte energin??

Njae, egentligen är ju inte råprotein samma som smältbart råprotein men tror inte skillnaden är så stor. I böckerna står att bryggerijäst brukar innehålla ca 13MJ och 430g smb rp per kg torrsubstans (det är väl 95% ts eller nåt? hittar inte info om det men det är ju snustorrt). Foderjäst heter det när det har blandats ihop med vetefodermjöl och kalk och då blir näringsmängden lite lägre - omkring 11-12MJ och 250g smb rp/kg.

ok, så bryggeri jäst eller foderjäst är ett alternativ till soja då med andra ord...ganska lika värden...
finns det något som gör att jag bör välja det ena eller andra? några direkta nackdelar tänkte jag mest på då?

ok, så bryggeri jäst eller foderjäst är ett alternativ till soja då med andra ord...ganska lika värden...
finns det något som gör att jag bör välja det ena eller andra? några direkta nackdelar tänkte jag mest på då?

Ja faktiskt så är b-jäst och soja väldigt lika i MJ och smb rp värdena. Skillnaden är störst mellan fosforvärdet - b-jästen innehåller ca dubbelt så mycket fosfor (det är väldigt fosforrikt).

B-jäst kan passa bra vid mindre givor men tror inte det är så lämpligt i störra givor än ca 50-100g/100kg häst/dag... om inte annat så är det kanske lite bökigt att få dom att äta så mycket "pulver".
B-jäst passar väldigt bra att ge ihop med lusern - eftersom lusern har hög kalciumhalt och jästen hög fosforhalt så balanserar de upp varandra. ;)

mm, det dumma med silaget är att jag har ingen mineral analys!
och då jag köpt tre olika partier nu med 25 balar av varje så känns det inte så aktuellt att skicka in det, hinner ju knappt få analys svaret innan jag börjar med nästa parti:crazy:

så där kan jag inte räkna!

då är ju frågan... för att få samma effekt så har jag nu räknat och jämfört.
ger jag ett kg lusern och tar bort ett kg silage så hamnar jag på kvot 6 = samma sak om jag behåller den foderstat jag har idag och tillsätter 4 dl soja

ger jag två kg lusern blir det samma som om jag ger 6 dl soja

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
942
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama