Hjälp med övningar!

M

Mjuppi

Ska iväg och jobba som ledare på ett ridläger nu på lördag och skulle behöva lite hjälp med vad man kan göra på lektionerna, lite olika övningar osv :)
Åldrarna varierar mellan 9-17 och hur länge dom har ridit är också väldigt olika. Allt från nybörjare till tävlingsryttare.

Skulle vara jättebra med lite tips och råd :)

Sv: Hjälp med övningar!

Jag har jobbat två år som ledare på ridläger, och det jag har märkt med "mina" barn är att det ska lekas :D Det ska vara hinderbanor med och utan häst, med koner, bommar, slalom, stanna, backa, trava, skritta, stanna, galoppa, stanna, backa runt ett hörn, hoppa ett minikryss. Allt man kan komma på!

Sen andra lekar man kan komma på. Man kan ha bandklubbor/sopkvastar/barnfiskehåvar eller liknande och sen bollar, t.ex. bandy- eller badbollar. Sen kan man göra mål av 4 bommar som en fyrkant. Sen delas de upp i två lag och så ska man göra mål på varann. Och så får man komma på regler! Kanske regler tillsammans med barnen? :) Och är man taskig eller fuskar så blir man utvisad! Och får stå stilla i ett hörn/utanför ridbanan x minuter.
Men tänk på att hästarna ska vara uppvärmda innan spel och sen att inte hålla på för länge. Det är jobbigt och intensivt för hästarna!

Och sen pyssel! Borsta hästarna blanka! Göra en putsa-hästen-och-utrustnings-tävling?

Dela upp barnen i lag, 2-4 st i varje beroende på hur självgående och hur de är till sättet. Gör i förväg ordning lappar med där de ska hämta saker. T.ex. som listan nedanför. Anpassa listan efter kunnigheten på barnen. De som är under 13 (?) kan få en lista och de över 13 kan få en annan. Så de som är äldre kan få en klurigare lista.

1 Maskros med tillhörande blad.
2. Hovkrats.
3 Havre.
4. Stigläder utan stigbygel.
5. Schabrak.
6. Fleecetäcke.

Sen har jag gjort i ordning en massa lappar som jag har plastat in en och en. Där står hästens olika kroppsdelar samt sadel, träns och kandar(bett). De ska alltså sätta fast lappar på en häst. Men det får vara en snäll häst ;)

Jag har jobbat två år som ledare på ridläger, och det jag har märkt med "mina" barn är att det ska lekas :D Det ska vara hinderbanor med och utan häst, med koner, bommar, slalom, stanna, backa, trava, skritta, stanna, galoppa, stanna, backa runt ett hörn, hoppa ett minikryss. Allt man kan komma på!

Sen andra lekar man kan komma på. Man kan ha bandklubbor/sopkvastar/barnfiskehåvar eller liknande och sen bollar, t.ex. bandy- eller badbollar. Sen kan man göra mål av 4 bommar som en fyrkant. Sen delas de upp i två lag och så ska man göra mål på varann. Och så får man komma på regler! Kanske regler tillsammans med barnen? :) Och är man taskig eller fuskar så blir man utvisad! Och får stå stilla i ett hörn/utanför ridbanan x minuter.
Men tänk på att hästarna ska vara uppvärmda innan spel och sen att inte hålla på för länge. Det är jobbigt och intensivt för hästarna!

Och sen pyssel! Borsta hästarna blanka! Göra en putsa-hästen-och-utrustnings-tävling?

Dela upp barnen i lag, 2-4 st i varje beroende på hur självgående och hur de är till sättet. Gör i förväg ordning lappar med där de ska hämta saker. T.ex. som listan nedanför. Anpassa listan efter kunnigheten på barnen. De som är under 13 (?) kan få en lista och de över 13 kan få en annan. Så de som är äldre kan få en klurigare lista.

1 Maskros med tillhörande blad.
2. Hovkrats.
3 Havre.
4. Stigläder utan stigbygel.
5. Schabrak.
6. Fleecetäcke.

Sen har jag gjort i ordning en massa lappar som jag har plastat in en och en. Där står hästens olika kroppsdelar samt sadel, träns och kandar(bett). De ska alltså sätta fast lappar på en häst. Men det får vara en snäll häst ;)

Tack för tipsen :)

Jag kom på att jag även brukar göra Frågesporter och Rita, Gissa, Spring (fast utan spring ;))

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 096
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV