Hjälp med överviktig hund!

wellanw

Trådstartare
Hej!
Såhär ligger det till, en nära vän till mig har spenderat senaste året arbetandes utomlands. Hennes nu 7-åriga kastrerade blandras hane har under denna tid bott hos en av hennes familjemedlemmar.
Jag har tyvärr inte träffat honom sedan ett år tillbaka och under denna tid har han lyckats gått upp så otroligt mycket i vikt. Jag fick en chock när jag såg honom igår!
(Nu är jag väldigt anti tjocka hundar generellt men det här är verkligen överdrivet.)

Så med lite inlirkning av ord:angel: (:rage:), tog jag med honom hem för att få honom i form.

Jag har aldrig haft problem med övervikt på mina hundar och dom står på högenergifoder.
Så jag behöver tips på hur jag nu ska göra för att få ner honom i vikt. Jag har för mig att hans marschvikt ligger på 37 kg. Och nu väger han 43 :eek:

Hur planerar man upp en viktnedgång? Dietfoder? Bulkning med grönsaker? Hur lägger man upp planen för motion, antar att han inte orkar följa med på löprundor så han ser ut nu.

Snälla buke, hjälp en stackars tjockis!

Sv: Hjälp med överviktig hund!

Bygg upp konditionen stegvis, överansträng inte hunden det tar bl a leder skada av.
Ge bra foder, inte light, med lågt kolhydratinnehåll. Bulka med grönsaker. Standard är finriven morot, finstrimlad vit/rödkål.
Tomat/gurka o grönt är bra men inte så mättande.
Lycka till!

Det är ganska vanligt att kastrerade hundar går upp i vikt, min däremot gick ner från 30 kg till 27 kg och då kändes verkligen revbenen genom hans tjocka päls. Så kämpade med att få upp honom i vikt och nu 1 år senare väger han 32 kg men då tyckte veterinären att han skulle banta. Hon tyckte att han skulle väga 27-30 kg men dock ser jag inte honom som överviktig för han känns jättefin i sitt hull och när man tar på honom så känner man revbenen när man stryker handen, precis som det ska vara, och vi rör oss även flera timmar per dag också. Men skulle det vara så att han nu skulle banta så skulle jag skära ner lite på maten och se till att han får röra på sig. Skulle inte sätta in flera timmars promenader om han inte har gjort det sedan tidigare. Men kanske att han får gå inte alltför långa promenader ofta. Så att de delas upp under dagen tills han har fått bättre kondis och orkar gå längre promenader på en gång. Sen kan du kasta lite pinne, boll osv och leka med honom.

Vill bara tillägga att du kommer se vad han orkar göra, och hur mycket han orkar göra så får du anpassa dig efter det.

Frågan är om hunden verkligen behöver "banta" eller bara behöver få en normal dos med motion (ökas förstås successivt) och inget snask/matrester? Varit lite bortskämd hos släktingen kanske..?

Frågan är om hunden verkligen behöver "banta" eller bara behöver få en normal dos med motion (ökas förstås successivt) och inget snask/matrester? Varit lite bortskämd hos släktingen kanske..?

Precis min tanke.

TS, hade jag varit du så hade jag nog provat att göra så som du gjort förut, dvs vettig mängd mat och vettig mängd motion i varierande terräng. Orkar han inte mycket nu så får du öka stegvis och om du tex brukar ta små rastningsrundor på morgon och kväll så kan du kanske göra dem liiite längre.

Bortskämd hos släkten tycker jag är ett vanligt problem:grin:

"Nej du får inte ge hundarna något så länge de inte gör något"
"Andas"
*Får en näve med godis var"

Tack alla som svarat!:)
Det funkar bra med viktnedgången. Han börjar få upp konditionen nu och jag drog inte ner på fodret faktiskt (enligt mina mått). Men som ni säger så har han ju antagligen blivit itryck en hel massa annat :meh:
Han verkar inte hungrig utöver det han får nu iallafall. Han varken tigger eller snor mat, så det känns som att han är nojd med sitt intag!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka