Hjälp med mina hästfunderingar! :S

Melrose

Trådstartare
Hej!
Jag har precis fyllt 16 år och går i ettan på gymnasiet. Länge har jag funderat på det här med egen häst och för ca 1 ½ år sen var det nära att det blev så, men sen bestämde jag mig istället för att bli halvfodervärd.
Nu har jag varit halvfodervärd på en häst sen dess, en ponny som jag gillar och trivs med. Hon står på en ridskola som har ett s.k. fodervärdsystem där man får rida hästen 3 ggr i veckan för en rätt hög summa pengar, visserligen ingår 2 ridlektioner i veckan, men det är ändå som sagt rätt mycket.

Mitt stora problem är att fodervärdsystemet inte funkat så bra, jag har inte kunnat rida på rätt dagar, har under en viss period fått "dela" dagar med en annan fodervärd (hästarna har oftast 2 fodervärdar + att dom går lektioner) och allt har helt allmänt varit väldigt rörigt. Dessutom känns det som dom "utnyttjar" fodervärdarna lite.

Jag har räknat lite och kommit fram till att det bara skulle bli ca en 1000 kr dyrare att ha egen häst, och då skulle jag ändå stå i ett helinackorderingsstall. Dock så måste jag ha en medryttare/halvfodervärd, eftersom jag inte vill ta på mig att vara i stallet mer än 4 dagar i veckan. Jag vet att man inte ska skaffa egen häst om man inte har tid, men det har som sagt inte funkat att vara halvfodervärd. Kan tillägga att mina föräldrar också håller med om att det inte funkar och hellre betalar lite mer.

Just nu vet jag inte riktigt hur jag vill göra, det är inte heller någon brådska direkt, men jag vill ändå börja fundera lite.
Om jag nu bestämmer mig för egen häst, så hade jag först tänkt mig att hyra häst. Är det någon som har erfarenhet av det? Eller är det bättre att ta en häst på foder, eller kanske köpa en på en gång?

Sen funderar jag också lite på stall, det känns nästan bäst att stå i "mitt gamla stall" där jag får hjälp och så, men det ligger en bra bit bort ( ca 30 min med bil, en timme kommunalt). Visserligen åker jag fram och tillbaka dit 3 ggr i veckan som det är idag och det går bra, men om hästen stod närmare skulle jag kunna vara i stallet fler dagar.

Någon som kan hjälpa till att reda ut mina funderingar? :confused: Jag kan redan nu säga att jag vill inte bli medryttare på en häst, för det finns inte så många bra alternativ där jag bor, är väldigt svårt att hitta en bra häst. Har också varit det förut under 2 år.

Är jättetacksam för svar, ni som orkar läsa mitt långa inlägg! :crazy:

Sv: Hjälp med mina hästfunderingar! :S

Ifall du tänkt hyra en häst så tänk på att det kan bli väldigt dyrt i längden. Hyrde själv häst en gång och det var INTE billigt. Jämfört med om du köper en egen häst. Beror ju såklart på vem du hyr av och hur länge du har den, men vissa kan ta upp emot 12.000 kr för en storhäst i helårs hyra (bl.a han jag hyrde av), men självklart finns det ju billigare också. Ska du då hyra flera år blir det vääldigt dyrt jämfört med om du ägde den själv, skulle nog tycka det är bättre att vara fodervärd då. Se annars till att försäkring och allt sånt stämmer, så att det verkligen är som ägarn säger.

Jag tycker du ska satsa på egen häst och medryttare, eller kanske bäst med foderhäst ett år och se så du verkligen har tid. Dina föräldrar verkar ju ställa upp också så varför inte:D

Lycka till :)

Nu vet jag inte hur dyrt just det där fodervärdssystemet är, men såvida det inte är svindyrt kan jag med säkerhet säga att det INTE bara kommer bli 1000:- dyrare att ha hand om en egen häst!

Det är betydligt mer kostnader än bara själva stallhyran. Det är foder (även om det ingår kan hästen behöva mer/annat), försäkringar, skoningar, veterinäravgifter, utrustningsavgifter mm mm. Plus ridlektioner som nu ingår.
Ska du dessutom hyra hästen så kommer det kosta ytterligare flera tusenlappar per år eller halvår. Ska du köpa en så får du räkna med en ännu högre summa.
Köper eller lånar man en häst om man inte har haft en egen innan så blir det extra dyrt (inte bara inköps lr hyrpriset) eftersom det är mycket saker som ska köpas in.

Jag antar att du redan vet detta, men jag vill poängtera det extra mycket eftersom du verkar lite väl hoppfull om att det bara kommer bli lite dyrare att ha egen häst :p

Sen om man nu ska skaffa sig en egen häst, då måste man vara 100% säker på att man verkligen kan ta hand om hästen 7 dagar i veckan.
Även om man har som mål att ha medryttare så är det inte alls säkert att man hittar någon som funkar, och gör man inte det så kan man inte bara strunta i stallet för att man "inte har tid".

Om du bestämmer dig för att skaffa häst så är det klart du kan kolla på närmare stall om det känns bättre. Du kan garanterat få hjälp även på andra ställen :)

Tack för svar och tips! Jo, jag har också tänkt lite på det där med att hyra, i många fall är det ju väldigt dyrt. Fast det är många i mitt nuvarande stall som hyrt häst, men en nackdel just nu är också att hyrperioderna börjar i augusti/september och stallen verkar bara ha såna hästar som dom "folk har lämnat tillbaka" kvar.. Dock verkar det lite svårt att hitta foderhäst också om man t.ex. bläddrar på annonser här på buke.

Kostnaden för att vara fodervärd i mitt nuvarande stall är 2600 kr/ mån. Och då rider jag som sagt 3 ggr i veckan och sköter mockning och sånt när jag är i stallet.
De stallen jag kollat på är helinackorderingsstall där de sköter in/utsläpp, mockning + att man får kraftfoder, hö, spån. Dom ligger på ca 3500-4000.

När jag sa 1000 kr mer tänkte jag att man får in lite extrapengar om man har medryttare. :p Men det är klart det kostar, dock kan det vara värt det eftersom det skulle ge en möjlighet att styra mer själv. Det är inte kul att komma ut till stallet och få veta att man inte kan rida den hästen man sköter om för att ridskolan behöver henne för lektion...:crazy:

Jo, min största fundering är såklart det här med medryttare, men jag tänkte att om jag börjar fundera på häst nu så kanske man skulle kunna hitta något till sommarn och då har jag ju 3 månader då jag kan skola in mig i hästen och kanske hitta medryttare... eller nåt.:grin: För jag vet att jag inte skulle hinna vara i stallet 7 dagar i veckan såhär mitt i skolterminen :grin:

Tack igen för svar, behöver reda ut mitt förvirrade huvud :p

Ojjj, det märks att du bor i stockholm.. här nere i småland där jag står kostar en helinackordering (det enda som behövs göras är mocka och blanda kraftfoder själv) 1400.. (till och med hö, havre betfor, saltsten och mineraler ingår) Inga fodringar what so ever.. Men är priserna lite högre är nof medryttare också införstådda med att det kostar en del att rida i det området...

Glöm inte att räkna med minst 500 kr/månaden för hovslagare och minst lika mycket för försäkring, samt ytterligare en 500-lapp till oförutsedda avgifter (det är alltid någonting som måste köpas).

Jag vet inte riktigt vad som är bäst att göra.. Men jag tycker inte att du borde köpa en häst när du vet från början att du inte kommer orka/ha tid med den alla dagar. Innan man har köpt hästen är oftast intresset för den som störst :crazy: och förmodligen kommer du "orka" med den ännu mindre sedan.

Tycker det är dumt att skaffa en häst och från början veta att man behöver medryttare, det brukar vara en åtgärd som man tar till när man haft sin häst länge men inte riktigt har tid med den längre, fast man är så fäst vid den att man ändå inte vill sälja den.

Väldigt rörigt inlägg, får skylla på att jag är trött. :angel:

Jag håller inte riktigt med om att inte skaffa häst med tanke att ha medryttare. Jag är själv medryttare (samt ridskoleryttare) och funderar på att köpa en egen häst fast jag vet att jag inte har möjlighet att ta alla dagar själv. Det är faktiskt mycket stor skillnad på att köpa den häst man vill ha, äga den och alltså ha den helt på sina egna villkor, men sedan ta hjälp någon dag i veckan, mot att rida någon annans häst. Sedan hoppas i och för sig jag att på sikt få mindre behov av medryttare, när min 3-åriga dotter blir större. Jag skulle dessutom dela hästen med min 15-årige son, som förhoppningsvis skulle vilja till stallet och rida fler dagar i veckan så att jag skulle dela den med honom och inte med en medryttare. Men som sagt, jag har ändå medryttartänket med redan från början. (Och en nära vän som inte har möjlighet att köpa egen häst än, men väldigt gärna skulle rida den jag eventuellt köper...)

Det handlar ju om både tid och pengar, och som alla här i tråden säger, det kostar alltid mer än vad man räknar med!

Angående stall ska ju mycket räknas med. Avstånd, kostnader och trivsel. Själv känner jag att det är viktigt att det är nära, för att det inte ska gå en timme extra bara i restid, men sedan spelar ju trivseln också in. Och stall GÅR faktiskt att byta!

Jag har drömt om att köpa egen häst sedan jag var barn, har nu alltså en nästan 15-årig son och fortfarande har jag inte hamnat i läget där jag har "tid och råd". Studier, man, hus, barn, det finns alltid sådant som gör att det inte är rätt läge. Jag skulle "köpa häst när jag blir stor". Nu närmar jag mig 40 och är tydligen inte stor än, men inser att JAG kan inte fortsätta vänta på att bli stor. Du som är 16 har naturligtvis en annan ekonomi, men å andra sidan inte alla dessa andra åtaganden som jag fick när åren gick. Jag hoppas att du kommer fram till att du kan köpa din egna häst!

eftersom jag bor där du bor så har ja koll, tro mig. Jag har koll på stallen ut på öarna, längst E18 enköping och E18 nortällje och E4 norr...

och
De stallen jag kollat på är helinackorderingsstall där de sköter in/utsläpp, mockning + att man får kraftfoder, hö, spån. Dom ligger på ca 3500-4000.
låter osant och orimmligt. eller är det något stall utan ridbana och långt ut i skogen?

Praefatio
Glöm inte att räkna med minst 500 kr/månaden för hovslagare och minst lika mycket för försäkring, samt ytterligare en 500-lapp till oförutsedda avgifter (det är alltid någonting som måste köpas).

här skos inga hovslagare för 500 kr.

här skos inga hovslagare för 500 kr.

Hon skrev 500 kronor i månaden!! Förstår du inte? En häst skos väl inte varje månad? En häst skos var 8:e vecka och om du lägger undan 500 kronor i månaden så kostar hovslagaren 1 000 kronor. :idea:

Jag tror man ska akta sig för att skaffa häöst och iskallt räkna med att hitta en medryttare som rider tre dagar i veckan. Man måste ändå utgå ifrån att man är hästägare sju dagar i veckan, och ska ha tid för det. Om inte rida så ska man ha tid för att mocka och fixa foder varje dag. Så tycker jag :) Medryttare kan komma och gå, vara svåra att hitta etc.

Man ska ha tur om man kan sko en häst var åttonde vecka, jag tycker många skor så sällan men hästarna har lik förbannat växt över skorna och sömmen är på väg att krypa ut sen veckor tillbaka.

Man ska ha tur om man kan sko en häst var åttonde vecka, jag tycker många skor så sällan men hästarna har lik förbannat växt över skorna och sömmen är på väg att krypa ut sen veckor tillbaka.

Nja, tur och tur, jag träffar sällan hästar som behöver skor varenda månad, tror nästan aldrig jag träffat någon alls faktiskt. Dom flesta brukar väl ligga på 6-7 veckor med relativt normala hovar. Så att säga runt 500 i månaden är ganska rimligt. Sen behöver man ju heller inte ta sej an en häst som har hovar man behöver sko om så ofta att det blir 1000 kr i månaden.

TS:
Jag tycker nog inte du ska skaffa egen häst, tycker inte man ska skaffa en egen om man måste planera in en medryttare redan från början. Då är det nog bäst att bli medryttare själv istället, det är oftast ett relativt billigt och bra alternativ om man inte har tid till egen häst.

Sen är det ju så att det kommer många utgifter man inte förväntade sej innan köpet, speciellt om man aldrig haft häst innan då allting är nytt.

eftersom jag bor där du bor så har ja koll, tro mig. Jag har koll på stallen ut på öarna, längst E18 enköping och E18 nortällje och E4 norr...

och låter osant och orimmligt. eller är det något stall utan ridbana och långt ut i skogen?

Hej!

De två senaste stallen jag stog i kostade 2500 kr/ månad med ridbana och jag behövde bara mocka och göra mat.

Där jag står nu kostar det 3500 /månad, total fullskötsel (jag behöver knappt titta till hästen vi har ridbana, 15 min bort ligger ridhus.

Samtliga ställen ligger inte på orimligt avstånd från stockholm.

/ lavinia, som dock betalar 1200 för skoning av 4 hovar.

Jag tror man ska akta sig för att skaffa häöst och iskallt räkna med att hitta en medryttare som rider tre dagar i veckan. Man måste ändå utgå ifrån att man är hästägare sju dagar i veckan, och ska ha tid för det. Om inte rida så ska man ha tid för att mocka och fixa foder varje dag. Så tycker jag :) Medryttare kan komma och gå, vara svåra att hitta etc.

Hej!
Detta håller jag med om.

Letar själv medryttare och det är väldigt svårt att hitta en bra person..
Dessutom kan man mycket lätt hitta en person som verkar bra och sen bara slutar dyka upp, inte vill hjälpa till om den inte får rida, visar sej inte alls vara den personen de sagt osv osv.

Man måste räkna med att kunna ta hästen alla dagar i veckan, åtminstone när man köper den!!

Annars är det nog bättre att försöka bli medryttare på en bra häst, tror jag. (Det hade jag blivit om jag inte haft pållan).

/ Lavinia

Ingår det all mat och allt strö då med? För det är väl det som är lite orimligt, annars själva skötseln är väl inte direkt orimlig till det priset ens nära stan. Men det priset inkl. all mat och all strö är väldigt billigt.

Då har jag nog haft tur då med tanke på att mina hästar alltid skotts var 8:e vecka och deras hovar har aldrig sett illa ut. Jag kanske även har världens bästa hovslagare? :rofl:

/Isabel

I ditt fall tycker jag inte alls att det är fel, eftersom du redan har "lösningar" på det hela och dessutom tror att du kommer klara av det själv längre fram. Tycker däremot inte riktigt det är värt att skaffa en häst om man från början tänker sätta ut en annons och söka medryttare, skaffar man en häst tycker jag att man bör ha allting planerat så att hästen får all tid som den behöver.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 221
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Adventskalendertråden 2024
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.