Hjälp med mina hästfunderingar! :S

Sv: Hjälp med mina hästfunderingar! :S

Oj, vad många svar, bra att få lite olika synvinklar :)

Ja vet inte om ni sett att jag skrev i början att jag är halvfodervärd nu och det är det som verkligen inte funkar. Jag får inte rida dom dagar jag vill, "min" häst fick hoppa 2 ridlektionstimmar mindre än ett dygn innan jag skulle tävla (medan jag fick ha teori på min hopplektion veckan innan) , jag får under en period mocka för hela veckan under de 3 dagar jag är i stallet (eftersom stallet glömmer mocka) och får sedan skäll för att det inte är mockat ordentligt...
Och, allt detta för 2600 kr/mån. :crazy:

I teorin är detta fodervärdsystem jättebra och passar mig perfekt, men det funkar inte i praktiken.
Det är därför jag letar efter ett alernativ till detta, jag vill inte gå tillbaka till att rida mindre heller, snarare kan jag tänka mig att rida lite mer...

Remmis:

Stallen jag pratar om ligger på ekerö. Ett av dom är där jag rider nu. Men jag kanske kan ha sagt fel om spånet, är inte säker på att det ingick. Men kraft och hö, mockning, in utsläpp.

Du kanske kan vara halvfodervärd hos en privatperson? :)

Jo, fast det känns så svårt att hitta någon. :confused: Om man t.ex. bläddrar bland annonser här på buke finns det inte mycket att välja på.

Hej!
Detta håller jag med om.

Letar själv medryttare och det är väldigt svårt att hitta en bra person..
Dessutom kan man mycket lätt hitta en person som verkar bra och sen bara slutar dyka upp, inte vill hjälpa till om den inte får rida, visar sej inte alls vara den personen de sagt osv osv.

Man måste räkna med att kunna ta hästen alla dagar i veckan, åtminstone när man köper den!!

Annars är det nog bättre att försöka bli medryttare på en bra häst, tror jag. (Det hade jag blivit om jag inte haft pållan).

/ Lavinia

Jo, jag förstår det också, tycker inte heller att det låter så bra. Men, å andra sidan så känner jag nog ingen hästägare som är i stallet varje dag i mitt stall iaf, alla har medryttare några dagar.

Jo, jag förstår det också, tycker inte heller att det låter så bra. Men, å andra sidan så känner jag nog ingen hästägare som är i stallet varje dag i mitt stall iaf, alla har medryttare några dagar.

Men antagligen så hade dom tiden när dom köpte hästen förhoppningsvis, att äga en häst är så mycket mera än att bara vara där och sköta den några dagar, dom kräver mer än man tror. Det är stor skillnad på att vara tex medryttare eller att ha en häst på halvfoder när någon annan ägare den och faktiskt har ansvaret för den.

Man ska aldrig köpa en häst och sen ha i tanken att direkt börja leta medryttare. Det kan ta år att hitta rätt person och vad gör du under den tiden du inte har någon?

Sen tvivlar jag lite på att en seriös säljare säljer hästen till någon som faktiskt inte har någon tid till hästen ens vid köpet.

Tycker du ska leta en medryttarhäst istället. Låter som att det passar dej bättre.

Om du är missnöjd med det nuvarande systemet är det väl bara att sluta. SÅ illa kan det ju inte vara om du fortsätter.
2600 låter/känns mycket, men om du får två lektioner varje vecka (= 8 lektioner/månad ) så blir det genast en rimligare kostnad.
Lektioner är ganska dyra, plus att du ju även måste stå endel även för hästens omkostnader om du ska ha den halva tiden..

Som sagt:
Om stallhyra + foder och strö kostar 4000 :-
Så får du räkna med att lägga på minst 2000 ytterligare varje månad.
Du måste alltså räkna på att hästen kostar minst 6000:- varje månad!
PLUS kostnaden för att ta dig till stallet.
Plus att du måste kunna hosta upp x antal tusen om hästen skadar sig.

Men nu är det ju egentligen inte kostnaden som är det stora problemet, utan det är TID.
Om du VET att du inte kan sköta hästen varje dag så ska du absolut inte skaffa häst.
Även om man har medryttare så måste man kunna ta sig till stallet varje dag. Medryttaren kan bli både snabbt sjuk och långvarit sjuk, och då har du ansvaret att se till att din häst sköts om och motioneras varje dag.
Har man en egen häst finns det inget som heter "jag har inte tid" :p

Sen måste jag tipsa om att det finns fler och större annonssidor än bukefalos om du vill ha ett bredare urval om du ska leta foderhäst/medryttarhäst. :idea:
Googla på hästannonser eller liknande så kommer du hitta dem.
Sen kan du ju även sätta in annons själv om du inte redan har gjort det :)

Men antagligen så hade dom tiden när dom köpte hästen förhoppningsvis, att äga en häst är så mycket mera än att bara vara där och sköta den några dagar, dom kräver mer än man tror. Det är stor skillnad på att vara tex medryttare eller att ha en häst på halvfoder när någon annan ägare den och faktiskt har ansvaret för den.

Man ska aldrig köpa en häst och sen ha i tanken att direkt börja leta medryttare. Det kan ta år att hitta rätt person och vad gör du under den tiden du inte har någon?

Sen tvivlar jag lite på att en seriös säljare säljer hästen till någon som faktiskt inte har någon tid till hästen ens vid köpet.

Tycker du ska leta en medryttarhäst istället. Låter som att det passar dej bättre.

Hmm, jo iof tror jag de flesta hittade någon som det kände som kunde vara medryttare/halvfodervärd från början. Men jag håller verkligen med om att man ska ha tiden att ha häst.

Jo, medryttarhäst skulle passa också, fast jag vill absolut inte rida mindre än 3
dagar i veckan, och jag vill gärna ha möjlighet att få tävla någon gång per termin också. Så mina krav är nog lite höga.
På bukefalos finns det t.ex. inte en enda annons just nu om medryttarhäst som skulle passa mig, alla står på fel sida av stan eller så vill dom ha vuxen medryttare. Mn jag håller såklart med om att det skulle vara en bra möjlighet om jag kunde hitta något som passar mina önskemål.

Om du är missnöjd med det nuvarande systemet är det väl bara att sluta. SÅ illa kan det ju inte vara om du fortsätter.
2600 låter/känns mycket, men om du får två lektioner varje vecka (= 8 lektioner/månad ) så blir det genast en rimligare kostnad.
Lektioner är ganska dyra, plus att du ju även måste stå endel även för hästens omkostnader om du ska ha den halva tiden..

Som sagt:
Om stallhyra + foder och strö kostar 4000 :-
Så får du räkna med att lägga på minst 2000 ytterligare varje månad.
Du måste alltså räkna på att hästen kostar minst 6000:- varje månad!
PLUS kostnaden för att ta dig till stallet.
Plus att du måste kunna hosta upp x antal tusen om hästen skadar sig.

Men nu är det ju egentligen inte kostnaden som är det stora problemet, utan det är TID.
Om du VET att du inte kan sköta hästen varje dag så ska du absolut inte skaffa häst.
Även om man har medryttare så måste man kunna ta sig till stallet varje dag. Medryttaren kan bli både snabbt sjuk och långvarit sjuk, och då har du ansvaret att se till att din häst sköts om och motioneras varje dag.
Har man en egen häst finns det inget som heter "jag har inte tid" :p

Sen måste jag tipsa om att det finns fler och större annonssidor än bukefalos om du vill ha ett bredare urval om du ska leta foderhäst/medryttarhäst. :idea:
Googla på hästannonser eller liknande så kommer du hitta dem.
Sen kan du ju även sätta in annons själv om du inte redan har gjort det :)

Det har blivit värre den senaste terminen, det känns också svårt att bryta upp på en gång, jag vill ha ett alternativ innan jag gör det. Jag vill verkligen inte hamna i en situation där jag står utan häst och ridning helt och hållet.

I stallet där jag rider nu tar dom ca 100 kr per lektion tror jag, sen kan jag tycka det är lite mycket att rida 2 lektioner i veckan, jag tycker mycket om att rida ut och har inget emot att träna själv. Så, kanske 6 lektioner i månaden.
Hovslagare antar jag blir ca 500/mån.

Kostnaden för att ta mig till stallet är busskort, som jag ändå måste ha för att åka till skolan så den går bort.
Mitt förslag är ju också foderponny eller hyra och då står väl ägaren för försäkringen.

Jo, som sagt tid är mitt problem. :crazy: Jag har inga andra aktiviteter förutom skolan så jag kan ju åka ut i princip vilken dag som helst. Men skolan är ju skolan.

Jo, lägga ut en egen annons skulle jag ju kunna göra :) Och kolla på fler sidor, känns dock som buke är en av de största.

Herregud, hur kommer det sig? :confused:

/Isabel

herregud på dig själv.

Ju mer erfarenhet man har desto mer har man sett, alltså 4-5 är inte så ovanligt.

bidragande kan vara att...
1. jag tycker att skoningen är som bäst när den är ny. Alla vinklar osv. så jag vill att hästen ska va så jämnt.
2. växer fort.
3. flyter ut ngt.
4. måste vara tåriktad.
5. snubblar efter ca 5-6 veckor.
6. ca 740 kg och har fullblod i sig....:angel:

herregud på dig själv.

Ju mer erfarenhet man har desto mer har man sett, alltså 4-5 är inte så ovanligt.

bidragande kan vara att...
1. jag tycker att skoningen är som bäst när den är ny. Alla vinklar osv. så jag vill att hästen ska va så jämnt.
2. växer fort.
3. flyter ut ngt.
4. måste vara tåriktad.
5. snubblar efter ca 5-6 veckor.
6. ca 740 kg och har fullblod i sig....:angel:

Jag har jobbat i ett hoppstall på elitnivå och de skodda inte sina hästar så ofta som du gör! De skodde var 6-7:e vecka! Och de hästarna hade mycket bra hovar och skorna satt bra på. Detsamma gäller som sagt mina hästar. Mina hästar skulle aldrig snubbla bara för att de har haft samma skor i ett par veckor.. du tror inte att din häst snubblar på grund utav något annat? Det låter knasigt om din hästs hovar skulle snubbla på grund utav att skorna är 4 veckor gamla!! :confused:

/Isabel

Jag har jobbat i ett hoppstall på elitnivå och de skodda inte sina hästar så ofta som du gör! De skodde var 6-7:e vecka! Och de hästarna hade mycket bra hovar och skorna satt bra på. Detsamma gäller som sagt mina hästar. Mina hästar skulle aldrig snubbla bara för att de har haft samma skor i ett par veckor.. du tror inte att din häst snubblar på grund utav något annat? Det låter knasigt om din hästs hovar skulle snubbla på grund utav att skorna är 4 veckor gamla!!

alltså, bara för att du jobbat i ngt hoppstall med elithästar så är du inte erfaren. Det finns folk som skor var 12... och det finns trav och galopphästar som byter skor inför varje löp.
Jag tycker inte att 4-5 veckor är tid man reagerar på...
Jag kan inte förstå hur du inte kan ta till dig min förklaring...

sen så kanske du ska läsa en gång till eftersom du uppger fakta fel...
och till slut, nej... jag tror inte att det är något annat fel på min häst bara för att den snubblar över sina långa tår efter 5-6 veckor...

Min förra foder häst fick vi låna helt gratis. dom betala för försäkringen. det enda vi behövde betala var hovis och stallhyran och torv. :P

Min förra foder häst fick vi låna helt gratis. dom betala för försäkringen. det enda vi behövde betala var hovis och stallhyran och torv. :P

Jo, en foderponny skulle vara ett jätte bra alternativ, men måste säga att det mest verkar vara unghästar eller typ "promenadhästar" som finns ute.. :P
Jag vill ju kunna hoppa, rida dressyr och kanske tävla de lättaste klasserna någon gång per termin.
Och jag skulle nog inte våga ta på mig ett sånt ansvar som att ta en unghäst och "utbilda" den. Vill helst ha något i stil med en läromästare, helt perfekt kan ju inte en häst vara, men att ta en väldigt svårriden häst skulle jag nog inte våga mig på. :grin:

Kan ju tipsa om att det bästa är att själv lägga ut en annons. Det är många som söker medryttare/fodervärd men som inte lägger in en egen annons. Lägger du in en egen kan du ju också skriva exakt vad det är du söker. De 2 hästar jag rider hittade jag med hjälp av att jag själv la ut en annons, de hade alltså inte lagt in någon egen, men de sökte ändå ;) När jag tittar runt tkr jag det finns många som söker medryttare/fodervärd där man kan få träna och ev. tävla, det kommer nya med jämna mellanrum. Om du inte bor jätteavlägset vill säga.:p Så gör ett försök och lägg ut en egen annons, det skadar ju inte:D

Jag tycker redan det låter en aning ostabilt att du inte kan åka till stallet varje dag. Du kanske ska vänta med att skaffa egen häst tills du ha mer tid?

Kan ju tipsa om att det bästa är att själv lägga ut en annons. Det är många som söker medryttare/fodervärd men som inte lägger in en egen annons. Lägger du in en egen kan du ju också skriva exakt vad det är du söker. De 2 hästar jag rider hittade jag med hjälp av att jag själv la ut en annons, de hade alltså inte lagt in någon egen, men de sökte ändå ;) När jag tittar runt tkr jag det finns många som söker medryttare/fodervärd där man kan få träna och ev. tävla, det kommer nya med jämna mellanrum. Om du inte bor jätteavlägset vill säga.:p Så gör ett försök och lägg ut en egen annons, det skadar ju inte:D

Jaha, jag trodde inte det var så många som kollade på såna annonser och inte lägger ut egen. Det var ju bra isf, då ska jag nog prova det :)
Jag bor i Stockholm, men många hästar finns på andra sidan stan typ Tumba, Huddinge, Vallentuna.

Jag tycker redan det låter en aning ostabilt att du inte kan åka till stallet varje dag. Du kanske ska vänta med att skaffa egen häst tills du ha mer tid?

Jo, jag förstår er som tycker det och jag tycker väl själv kanske det också, men det är svårt att hitta ett alternativ där jag kan rida ca 4 ggr i veckan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 221
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 868
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info