Hjälp med lämpligt sadelmärke!

Retzina

Trådstartare
Jag har ett sto med hög, smal och lång manke och något sänkt rygg (dvs böjd). I dagsläget är hon omusklad och ganska så tunn över ryggen. Jag vill ha förslag på dressyrsadlar som kan tänkas passa!

Har för närvarande en Kieffer Donau hopp på henne och den sitter skapligt men inte optimalt. Har oxå provat några Kieffer dressyr, Frank Baines Excel och Kentaur Medea vilka inte passade på henne. De som har legat bäst är hittills Kieffer som ju har en bra cutback som tillåter hennes manke. Nu vill jag ha fler förslag på sadlar som kan tänkas passa!

Sv: Hjälp med lämpligt sadelmärke!

Bilder kommer att efterfrågas ;) Ne men det är svårt att säga vad du tycker är en böjd rygg, jämfört med vad jag tycker en böjd rygg är så kanske jag tycker din häst har relativt rak rygg :)

Har du provat Prestigesadlarna?

tindra hade också så och på henne passade wintec isabell werth

Men är inte de raka? Den var alldeles för rak för min häst med det vidaste järnet i (hon är inte så väldigt svängd i ryggen).

Tror också på Prestige. Enl min erfarenhet lämnar de bra mankfrihet.

Ev kan Crown också passa (lite beroende på hur pass svängd i ryggen den är. Är det inte så mkt så kan det fungera)

dom är rakare än vanlig wintec...men sen beror det på vilket järn man använder.

Okey, det var de jag tänkte på men som sagt det beror ju på hur svängd ryggen är.

Jag skulle testa en Amerigo classic eller Alto. De brukar fungera bar annar har do massor av andra modeller skull erekomendera dig att ringa dom eller gå in på ridin.se.

Mvh jenny

jag skulle också rekomendera prestige, men å andra sidan är det svårt att rekomendera utan att sett hästen. Men mitt förslag är att låta en sadelutprovare titta på hästen, å ta dina önskemål å hitta dig en sadel som passar både dig och hästen :idea: de brukar inte vara så dyra heller..

lycka till. :)

Jag skulle rekommendera att du tittade lite på kieffer inzell. Den är lite mer svängd än de andra kieffermodellerna. Lämnar bra med mankfrihet och är inte så lång, samtidigt som det är breda bossor och bra kanal. Sen är ju iofs lädret lite trist i den nya kieffersadlarna.... men den är himla mjuk och skön

Hur ser knästöden ut på en Inzell? Passar den möjligen korta ben? Hur är midjan, bred el smal?

Den har passat mig som är 160cm. Den har smal midja och stora stöd. Djupt säte som är supermjukt.

Låter som en drömsadel!!!:) Har dock inte sett någon beg, gissar också att det är en ganska ny modell...

även om den är mer svängd än övriga kieffer så har jag oerhört svårt att tro att den skulle kunne passa en häst som en prestige hippos ligger perfekt på. den kommer antagligen brygga pga giga-bossorna..

Liknande trådar

Utrustning Jag får snart ett nervbryt utan dess like. Dessa sadlar :angel: Jag har ett stort hbl med relativt rak rygg och en del manke. Vitt...
Svar
6
· Visningar
3 297
Senast: linzan
·
Utrustning Jaha, så var det dags att byta sadel igen - tjohooo :grin: Eftersom jag själv är ganska kass på sadelinprovning så tar jag nu hjälp av...
Svar
14
· Visningar
1 092
Senast: Guldaskig
·
T
Utrustning har ett varmblodssto som jag har en wintec cair allroundsadel till(sån man kan byta järn i). Problem är dock det att jag inte sitter bra...
Svar
10
· Visningar
1 185
Senast: Sorbe
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 270
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V