Hjälp med klippning?

P

Panikie

Imorn ska jag klippa min häst... jag ska klippa allt förutom huvudet, bena och den lilla plattan på ryggen samt 3 kanten vid svansen.

Senast jag klippt en häst var en ponny för typ 4 års sedan med hjälp av en tjej. Imorn ska jag görs det själv och vill bara ha lite tips på saker o ting som jag bör tänka på... och som gör det lättare samt så det blir snyggt.

Ge mig tips om allt, känner att jag vill veta lite mer :)

Tack.

Sv: Hjälp med klippning?

ja det vanliga med att lägga sladden bakom nacken såa tt inte hästen fastnar eller trampar, är du osäker på handen så kanske använd ngn form av penna för att markera var du ska klippa. Pausa o borsta bort hår emellanåt så ser du var du missat. Glöm inte att olja maskinen ofta så slipper du att den tjärvar eller blir för varm.

detta är det enda jag kan komma på nu

Ta på dig regnrock och mössa så du slipper sticksigt hår överallt i kläderna... Olja skäret med jämna mellanrum.

Vrid vredet efter vad som står i informationsbladet, olja ofta! Sedan är det bara att klippa på! Akta så du inte nyper hästen när du klipper tex mellan frambenen där det är veckat skinn.

tack så mkt. :)

funderar lite på de där med längden, vet inte om jag får med någon beskrivning... hur ställer jag då in skäret? haha jag vill ha normal långpäls kvar ;)

Be någon att hålla upp och fram frambenen när du klipper däremellan så är risken mindre att du nyper hästen där. Håll reda på sladden! Olja ofta. Klipp den sista biten av halsen uppemot manen MOT manen så blir det snyggare. (Bra förklaring :angel:) Se till att hästen är ren och torr innan du börjar. Färgkrita är bra att rita med om det behövs. Klipp alltid emot pälsens växtriktning. Klipp inte i öronen. Kläder som inte suger åt sig hår är bra oxå. Och sist men inte minst, om du eller hästen tröttnar så ta resten nästa dag. Det är mycket bättre än att bråka :)

tack så mkt. :)

funderar lite på de där med längden, vet inte om jag får med någon beskrivning... hur ställer jag då in skäret? haha jag vill ha normal långpäls kvar ;)

Det är i första hand skären som bestämmer klipplängden. Dom finns att köpa i 1, 3, 5mm för de flesta märken. Själv kör jag med 3 el 5 :)

Det är i första hand skären som bestämmer klipplängden. Dom finns att köpa i 1, 3, 5mm för de flesta märken. Själv kör jag med 3 el 5 :)

ocj då ska jag fråga imorgon om ägaren till klippmaskinen vet vilket skär det är... min häst har inte så lång o jobbig päls, hoppas på ett bra skär :)

Be någon att hålla upp och fram frambenen när du klipper däremellan så är risken mindre att du nyper hästen där. Håll reda på sladden! Olja ofta. Klipp den sista biten av halsen uppemot manen MOT manen så blir det snyggare. (Bra förklaring :angel:) Se till att hästen är ren och torr innan du börjar. Färgkrita är bra att rita med om det behövs. Klipp alltid emot pälsens växtriktning. Klipp inte i öronen. Kläder som inte suger åt sig hår är bra oxå. Och sist men inte minst, om du eller hästen tröttnar så ta resten nästa dag. Det är mycket bättre än att bråka :)

tackså mkt, jag tar med mig mamma ut i stallet såkan hon hjälpa mig med benen samt hålla hästen lugn och sysselsatt om det behövs. Kommer även sätta upp manen i "små" toffsar såjagslipper ha den i vägen. Tror jag lämnar huvud/ben kvar med päls då hon lätt får skav och inte är så långhårig där nu, destuom är det första gången hon blir klippt, jag har flera dagar nu övat med en "människo" hårklippare och hon har varit cool lugn. Jag torr jag förstår hur du menar när man klipper längst mankammen, det et rätt fult om man råkar ta för mkt eller om man tar för lite så det blir en remsa kvar, har sett några andra klippa på "andra hållet" från manen och neråt just längst manfestet, har blivit jätte snyggt:)

har även läst/sök lite på nätet ang klippning,och känner mig ganska så lugn nu... jag har gott om tid på mig så de blir nog bra. Kan lägga ut bildbevis imorgon! :)

haha jag tror det gick bra :D tog ca 2h, så antar att det e ok eftersom det var första gången både för mig och min häst. :) Pållen sköte sig jätte bra, läskigast tyckte hon att det var när jag närmade mig huvudet.

bilder:
DSC02227.jpg

DSC02242.jpg

DSC02237.jpg

DSC02221.jpg

så, vad tycker ni? :d

Tjusigt! Det såg väldigt prydligt ut!

Hur långt ner på benen har du klippt?

tack :)

Jag klippte ner till framknäna och bak så klippte jag ner till hasen, det syns inte så mkt faktikst, jag var rädd för att det skulle göra det. Men ville samtidigt inte första gången klippa hela rubb och stubb:smirk:

åh vad jag vill ha en brun häst, min fux blir äckel-beige när jag klipper honom :D föredrar den guldiga tonen ;)

snyggt klippt! :)

Haha!

Ridskolans haflinger blev rosa på andra klippningen.. Hon hade nog föredragit beige..

/ Lavinia

ni skrev att man ska lägga sladden bakom nacken ? är det inte många hästar som reagerar på det tro ? kan det inte vara bättra att dra den bakom hästen( naturligtvis inte så att den kan fastna eller så i den) bara en fråga :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 837
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka