Hjälp med "jockeysitsen" :)

Whoever

Trådstartare
Jag försöker göra ett galopparbete i veckan med Novacape, med kompisens galoppsadel, Jag har inga problem egentligen att sitta upp, bra och stabil under/överskänkel. Bra balans.. Men jag kommer liksom inte åt att bära upp mig 50/50 med mag och ryggmuskler. Jag har ju samma problem i vanliga sadeln i längre läder åxå. Jag känner ju efteråt att jag överbelastar ryggen.

Hur kommer jag åt att bära upp mer mig med magmusklerna? En liten ergonomi lektion av er jockeys vore kanon!!

Sv: Hjälp med "jockeysitsen" :)

Tips: Leta reda på tråden "Ny bildtråd" Kolla första sidan så ser du ett lååångt inlägg av Ninni med tips som jag fick och som hjälpte mig mycket!! :bow:

Var det dethär du menade?

"Ok, jag e först ut med komentar. Här skall inte sågas, bara tipsas! Har undervisat i dag och säger som jag har gjort hela kvällen (fast lite snällare), försök att hitta en något lodrättare position för ryggen = Puta med rumpan, svanka och sänk axlarna… =) *hoppas på att hon inte skall bli arg*"

ja, men om du bläddrar några inlägg ner så kommer ett mycket utförligare svar!! Det är lååångt, du kan inte missa det :p

Jag hittade nu. Men det stod redan det jag tänker på och har lärt mig.. Men min mage vill liksom inte jobba..

Jag överbelastar min rygg, istället för att bära upp mig likamycket "fram och bak".. Rider jag mycket fältsits en period, så är jag mycket nära muskelinflammation i musklerna runt svanken.

så kände jag också innan.. Men det har blivit bättre. Jag uppfattar att det känns mindre jobbigt om jag svankar ordentligt, har en tendens till att bli kutryggig istället. Annars är det bara träning, träning och åter träning av ryggen som gäller.. ;)

Men jag blir inte trött i ryggen alls. Jag får inte ens träningsvärk av ett hårt pass. Utan det är när jag ridit MKT i flera dagar, som jag är nära inflammation i rygg-fileerna..

Måste bara fråga varför du ska ha galoppsadeln öht?

Han ska väl inte starta galopp mer:confused: Alltså inte riktigt snabba träningar på banan? Då finns ju ingen anledning att rida i galoppsadeln alls?

Den galoppträning han behöver kan du göra i flatback-sadel, i fältsits med hoppläder.

Ska han vara ridhäst är det ju kondition och elasticitet främst, inte snabbhet du ska träna.

Kul att det går så bra också, med träningen. Såg det i din andra tråd.:)

Oh, nejnej!! Här tränas ingen snabbhet alls!! Jag red länge i galoppsadeln på uteritter för att jag inte hade ngn sadel som passade 100% Jag har ju inte Speedläder, heller direkt. Utan bara såpasskorta att jag kunde ha knäna där dom skulle i galoppsadeln. Men det är även i helt vanlig fältsits som jag överbelastar ryggen. Sambons bror som är arbetsterapeut påstår att jag måste hitta rätt vinkel med bäckenet och dra in magen. Men jag får inte till det..

Det var inte meningen att skrämmas med ordet galopparbete. Har en aning om att det kanske betyder nåt helt annat för er galoppmänniskor, än vad det gör för oss i detta stallet.. :idea:

Oh, nejnej!! Här tränas ingen snabbhet alls!! Jag red länge i galoppsadeln på uteritter för att jag inte hade ngn sadel som passade 100% Jag har ju inte Speedläder, heller direkt. Utan bara såpasskorta att jag kunde ha knäna där dom skulle i galoppsadeln. Men det är även i helt vanlig fältsits som jag överbelastar ryggen. Sambons bror som är arbetsterapeut påstår att jag måste hitta rätt vinkel med bäckenet och dra in magen. Men jag får inte till det..

Det var inte meningen att skrämmas med ordet galopparbete. Har en aning om att det kanske betyder nåt helt annat för er galoppmänniskor, än vad det gör för oss i detta stallet.. :idea:

Ha ha , jag är ingen galoppmänniska, jag rider bara galopphäst:rofl: :rofl: Men inte i galoppsadeln, det avstår jag ifrån, den har hon bara de gånger hon tränar på banan emellanåt, men inte med mej.

Jag menade bara att för vardagliga konditions och stryketräningarna behövs ingen galoppsadel. Inte ens galoppfolket rider i såna hemma när vi tränar galopparbete o flås. Utan vanliga flatbacks.

Men då förstår jag. :idea: Jag tror du ska hitta balansen så du bara står där, utan att anstränga något i ryggen om du förstår vad jag menar? Balansen långt ner, vikten i stigbyglarna, rumpan inte alltför långt från sadeln. Se hur du hamnar då, du ska liksom inte behöva spänna eller anstränga ryggen.

En bra hoppsadel är faktiskt urviktigt för balansen. Tyvärr är det så att de lite dyrare med bra kvalité också är mycket bättre att rida i. :crazy: Men de finns begagnade:idea:

bara lite funderingar.

Lite OT När vi köpte pessoaflatback för många många år sen till ett fullblod så blev han så lycklig att han dansade - kändes väl mer som en liten galoppsadel:idea: :D Det var en riktig flatback utan stöd och väldigt lite sadel men med otroligt bra balans, som jag älskade.

Mmm.. Jag tänker blixtra till med en ordentlig sadel senare när hans rygg bestämt sig hur den tänker se ut.

Men. Jag tycker själv att jag "bara står", Men blir det mycket fältsits två tre dagar i rad så svullnar ryggmusklerna.. Sen försöker jag rida med Kortare hoppläder engång i veckan för att träna hoppsitsen nu när vi inte har börjat hoppa ännu.. Men jag får lika ont som i lite längre..
Nu låter det som om jag är värsta heffaklumpen, men det är jag inte.. Jag tränar själv, och springer, osv. Men det är liksom Magen som är mittproblem område..

Senast ändrad:

Sen gillar han galoppsadeln. Vi brukar palla upp den med fårskinn och en polypad så det är mjukt och skönt. Den andra sadeln sitter kansk 99% på honom, så han behöver lite semester från den emellanåt, trots att den inte sitter som en katastrof, direkt..

Men börja träna magmusklerna då!:idea: Du behöver ju inte gå till ett gym för att förbättra musklerna där, ta bara lite tid 3-4 dagar i veckan och träna själv hemme på golvet med sit-ups och liknande! Bara man kommer igång så går det bra och snart vill man träna flera muskler o vips har man ett styrkeprogram hemma på vardagsrums mattan! Det är jätte bra och märks verkligen skillnad om man gör det ett par gånger i veckan!:)

Du är nog dessutom för svag i benen (framsida lår) och spänner dig för att hålla balansen då tar ryggen vid istället... Sätt ut bilder så är det lättare att hjälpa till med tips!

Jaa... kanske.. Jag har ju ingen kamera hemma, men jag ska fråga grannen om jag kan låna hennes, då detta är ett ganska frustrerade problem.

Tillbaka till magen. Jag är svag i magmusklerna det har vi konstaterat. Så om jag hittar rätt knappar så borde dom automatiskt bli tränade??

Kanske någon kan sätta in en instruktiv bild på en korrekt lite kortare fältsits? Dvs med liitet kortare hoppläder.

I en korrekt fältsits drar du en lodrät linje genom axel-knä-tå. Det finns ingen genväg om du sk bli ordentligt fit.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
4 019
Senast: swe
·
Ridning Hej! jag har nu haft min ridtravarherre i snart två år han är 11år och varit ridtravare halva sitt liv och travtävlats 5år. jag har...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: timme
·
Träning Har stött på lite problem med en av hästarna och hoppas på lite goda råd innan jag lägger ner ridningen helt :confused: Det är så att...
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: klabbarparn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka