Hjälp med hopphingst till Nobel sto!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare galactica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 854
G

galactica

Hej, tänkte få lite fräscha synpunkter på vad mitt sto kan tänkas passa för hopphingst i era ögon! Nobel-Irco Mena- Mowgli är stammen, nu 162 cm, 888 i exteriörpoäng, bra galopp. Ordinär skritt och trav. Vill ha en hingst som är lite längre än henne, med extremt bra ryggverkan och stor kapacitet.
3rstestlitenbild.jpg

Sv: Hjälp med hopphingst till Nobel sto!

jaha, vad blev det för fel med att lägga in bilden då??? Försöker göra en länk från photobucket.... provar igen:devil:
3rsteststjrna.jpg

Jaguar Mail kanske? Eller Highlight? Bara 2 snabba bud för att få igång en diskussion.. ;) Hur är hon i temperamentet?
U

Tack, en som engagerar sig direkt, så ska det va! Hon har ett supertemperament, har aldrig träffat på maken till häst, hon gör precis allt man ber om utan att ens blinka. Inte rädd för nåt och hoppar allt hon har framför sig! Vill ha lite mer storlek, och ryggverkan. På 3 års fick hon nämligen 766! på gången och jag hade nog trott på bättre, men så är det. Med tanke på att fölet ska vara intressant för köpare framöver måste det vara aktuell och intressant toppstam, typ Jaggen som du tipsade om. Har själv tittat på Cartier, Manhattan, Orlando, Ludwigs Champion, Callahan, Carland för att nämna några.... Det är ju en djungel och när man sitter i Norrland och inte ser några hingstar live så är det ju lite svårare att välja. Men på ute SM i Falun ska jag :d Spana på fina hästar...men skulle helst valt hingst före det eftersom det snart är dags för brunst igen..

Jag såg Carland live förra helgen och kan bara säga att det är en mkt trevlig individ!! Väldigt välriden o samarbetsvillig med fin teknik över hinder. Visades mest över hinder men tyckte även gången såg fin ut. Även Acacio var med på uppvisningen och han är inte tokig han heller..:d

Tack, en som engagerar sig direkt, så ska det va! Hon har ett supertemperament, har aldrig träffat på maken till häst, hon gör precis allt man ber om utan att ens blinka. Inte rädd för nåt och hoppar allt hon har framför sig! Vill ha lite mer storlek, och ryggverkan. På 3 års fick hon nämligen 766! på gången och jag hade nog trott på bättre, men så är det. Med tanke på att fölet ska vara intressant för köpare framöver måste det vara aktuell och intressant toppstam, typ Jaggen som du tipsade om. Har själv tittat på Cartier, Manhattan, Orlando, Ludwigs Champion, Callahan, Carland för att nämna några.... Det är ju en djungel och när man sitter i Norrland och inte ser några hingstar live så är det ju lite svårare att välja. Men på ute SM i Falun ska jag :d Spana på fina hästar...men skulle helst valt hingst före det eftersom det snart är dags för brunst igen..

En del av hingstarna du nämnt är unga och oprövade, eller ganska unga och har inte visat om de duger något till som avelshingstar. Jag tror iallafall att jag kommer att prova något beprövat när det är tid för mig att betäcka. Men det beror ju på hur mycket gambler du är. Jag gillade verkligen Ludwigs Champion på bruks, men han är en treåring, och han har ju bara gjort det lilla bruksprovet och ska testas igen nästa år. kan ju vara att han inte går genom.. Man vet ju aldrig sådant. Fin är han iallafall.
Callahan blev jag mycket besviken på, tror inte det är hingsten du ska välja om du vill ha en hingst som kan förbättra stoets grundgångarter. han trampar inte alls under sig och ser ut som han aldrig kommer till att göra det. Om du är intresserad av en ren hopphingst och inte bryr dig om hur den rör sig i trav, så är det ju en välstammad herre- Modern typ..
De andra herrarna vet jag tyvärr inte så mycket om.
U

Jaså du visade ditt sto ändå..vart åkte du ?

Hon ser fin ut på kortet:D
Jag såg Carland på hingstvisningen i sundsvall och tyckte verkligen om honom. Jättetrevlig. Har även sett honom på tävling då vi varit på samma tävlingsplatser o han visar upp ett trevligt temprament.

Hej, ja hon visades i Svärdsjö. En vecka senare än de andra platserna och det passade oss bra som kom igång sent.... Känner vi varandra?

Ja visst gör vi de!!
Jag var med i ditt ponnylag för herrans massa år sen och skulle även ha hjälpt dej o visa ditt sto om ni fått plats i sundsvall!! :D :D

:) haha. Ja då förstår jag! Synd att du inte kunde visa henne, du är så duktig och din häst fick ju superfina poäng. Men jag är nöjd ändå med tanke på hur lite träning hon fått. Grattis förresten!

Ja Calle fick bättre poäng än förväntat , så de var ju himla roligt !!

Du betäcker henne nu o har kvar henne ett år o sen säljer elle rhur gör du ?

Hej, jag är superförvirrad. Kanske betäcka, kanske inte, kanske rida igång och satsa på 4 års eller betäcka och sälja dräktig eller inte sälja alls....supersvårt med en sån trevlig häst!

Men snälla ni kunniga därute som ser hingstarna live. Vilken skulle ni kunna tänka er till stoet mitt? Vill ha större avkomma med bra rörlighet! Tack på förhand.

Den hopphingst jag tycker är fin är Careful.. Den hade jag valt.. Han har ju tävlat och visat att han kan sin sak....

jag tycker att du skall ta och kolla in hartbet på hästak en dansk hingst.
hemsidan är: www.hastak.se
mvh Therese

*spånar lite*

Ronaldino H för ryggverkan, längd och kapacitet, om du ger avkall på gångarterna?

Eller Corlensky G för typförbättring och bättre gångarter utan att ge avkall på hoppkapacitet? Det låter ju som om hennes psyke skulle tåla det!

Caressini L kanske också skulle kunna ge det du vill ha?

Senast ändrad:

Hej Camaro M är en trevlig individ som hoppar jättebra och rör sig jättetrevligt har även fina avkommor som gör bra i från sig inom hoppningen mycket fin häst med stor kappacitet

Jag gillar corlensky G.
Inte sett honom live men de finns en videosnutt på deras hemsida.
Kolla med Cilla, hon hanterade honom när hon var hos Mattias i vintras.
Hon har ju även tillbringat mkt tid på flyinge så du kan få insiderinfo från henne!
Hon vet väl även lite om ditt sto :D

Någon som vet ngt om Heartbeat som går via Hästak? Spännande stam tycker jag.

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort... 2
Svar
21
· Visningar
3 829
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 364
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har... 2
Svar
35
· Visningar
5 556
Senast: Unafraid
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka