Hjälp med Hingstval

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tamarind
  • Startdatum Startdatum
T

Tamarind

Finns det någon som kan hjälpa mig med val av hingst, funderar på att betäcka nu i vår, det verkar finnas så mycket.. bakom mitt sto. Hon är efter Royal 724 efter sto u. Hertigen 505.
Hon är högrest ca 170, är ambitiös super temperament. Stor personlighet. Mycket bra steg och passar även i hoppning också.

Sv: Hjälp med Hingstval

Jag ska ärligt säga att det inte är nån kanon stam på ditt sto, inte mycket i stammen som är meriterande, möjligt då om det är en merit att ha en halvsyster som är avelsto hos en mycket känd svensk uppfödare.. och som är mor till en godkänd hingst 8är inte säker på det dock, den är ej godk i Sverige men har gjort 70dagars i DE)

Mödernet på din häst är riktigt trevligt! Fadern har en god stam med ett framsåtende möderne, men han är tyvärr inte den bästa individen från den grenen av familjen.

Vad vill du ha ut av avkomman? Jag skulle baserat på stammen valt en lättare hopphingst.

Eftersom jag har både hopp och dressyr blod i hingstarna i 2a leden och Kalibers stam var den som jag ville ha tillbaka, eftersom jag har haft sto efter honom tidigare vet vad jag har där. Det jag vill ha tag på är en Hingst som är och ger avkomma som är trevliga i temperament skall finnas nerv men under kontroll=vettig häst samt snygg och lätt i typen.
Några som jag funderar på är Lucky Point, Fletcher N, Quinn, Belamour, Dalwhinnie.

Eftersom jag har både hopp och dressyr blod i hingstarna i 2a leden och Kalibers stam var den som jag ville ha tillbaka, eftersom jag har haft sto efter honom tidigare vet vad jag har där. Det jag vill ha tag på är en Hingst som är och ger avkomma som är trevliga i temperament skall finnas nerv men under kontroll=vettig häst samt snygg och lätt i typen.
Några som jag funderar på är Lucky Point, Fletcher N, Quinn, Belamour, Dalwhinnie.

Fetcher N tror jag är alldeles för grov till ett sto med den stammen!

Är du bara intresserad av yngre hingstar som inte fått några vuxna avkommor ännu?

Om du vill linjeavla på Kaliber eftersom du är förtjust i hans avkommor, så finns ju Chirlon e. Ceylon ue. Kaliber. Dessutom är ju Chirlon beprövad, väl bibehållen för sin ålder och inte alls tung i typen. Du kan ju titta på videoklippet från Tullstorps visning och se om du tycker han matchar ditt sto. Finns ju även klipp på Meges som är undan en halvsyster till ditt sto, kanske finns det släktdrag som du kan känna igen.

Tack för tipset var inne och tittade på Tullstorp. Chirlon låter intressant men frågan är då är det någon som vet vad Chirlon lämnat efter sig jag vill inte ha något maffigt. Annars så kanske Sandlakan skulle passa mitt sto.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka