Hjälp med hingstval

Sv: Hjälp med hingstval

Fast är det så smart att linjeavla på Kaliber om man vill avla ädlare häst, även om Saigon ligger högt på typindex och är väldigt elegant.

Saigon är en hingst som jag också tror kan fungerar om man vill ha en lite lättare hingst som ger både hopp och gång. Har framförallt ett sto efter honom hemma som har ett helt underbart huvud som nog hade passat dom flesta. Men med Saigon behöver du ett sto med bra benställning hans nedärvning där verkar lite si och så. Och det är väl tveksamt om han kommer vara i avel nästa år heller, tyvärr. Det är annars en hingst jag varit väldigt förtjust i dom avkommor jag sett. Och dom flest har både rört sig och hoppat bra.

Annars var det någon som nämnde Nobel det hade nog också kunnat fungera även om han troligtvis inte lättar upp så mycket, men borde ge både hopp och gång, och om jag inte minns fel så är det ganska bra typ på hans avkommor överlag.

Men däremot Briar är väl ingen hit om man är ute efter en lite enklare häst, eftersom till och med många av proffsen anser att det är mycket jobb att få dom till att fungera även om dom blir riktigt fina sedan. Gissar att Okeanos också kan ge lite tuffare avkommer i och med att dom ligger så nära i släktskapet. Och ingen av dom kan väl direkt ses som en förädlare även om dom nog kan förbättra typen.

/Camilla

Jag gav mest förslag på hingstar där man kunde ta vara på det i stammen som var av godo i hopp om att detta skulle förstärkas gentemot de svagare hästarna, vilket kan bli bed linjeavel om den är välgenomtänkt. Mest också för att få igång en diskussion om liknande linjeavel. Jag vet inte ens om Saigon kommer att vara i avel i år.

Jag föreslog inte Briar som förädlare utan typförbättrare, för min del kan jag tycka att det är läckert med lite "mäktiga" hästar, men nu önskade kanske TS mer en förädlare än en typförbättrare
Jag tror samtidigt inte att avkomma med Briar är att föredra på ett sto som redan har rikligt med temperament. Kanske att jag skriver lite emot mig själv, men jag hade missat att läsa att stoet hade för mycket temperament (slarv).

Nobel tror jag inte alls på som förädlare, men hans avkommor verkar trevliga enligt de som känner dem.

Till TS:
Det eviga problemet med att hitta en talangfull, atletisk, lagom mild (för vem?) , vacker (enligt vem?), korrekt, lagom känslig (för vem?) ridbar (för vem?) , tidigt utvecklad, av bra storlek(enligt vem?) och välstammad förädlare (enligt vem?) som står högt i blod och som nedärver dessa egenskaper(enligt BLUP?).
Kanske att det ska få ta några generationer innan man kan räkna med att få den där perfekta avkomman om man nu inte har ett absolut toppsto i avelsboxen? Vad kan jag realistiskt räkna med för avkomma med detta stoet? 50% av generna kommer från stoet, dessutom kommer avkomman att fostras av stoet, så om man ger 40% credit till hingsten och 60% till stoet tror jag att man är ganska rätt på det.
Ett tips är att skriva en ärlig lista på stoets styrkor och svagheter, och välja en hingst som har samma styrkor men inte samma svagheter, så är du troligen på rätt väg. Sedan tydligt skriva ett realistiskt avelsmål hjälper nog också.. Bara lite tankar. Bra att du är ute i god tid för det är ett spännande och komplicerat pussel att lägga. :)
/U

Hopp eller dressyrhingst har väl ingen betydelse igentligen.

Men jag måste ju komplettera hennes gång.
Och då hon är så grov så är jag rädd för att få en kubikhäst senare ifall jag skulle betäcka med en grövre hingst.
Hennes syster är efter Kaliber och hon är lite åt kubikhållet.

Har kollat på Okeanos, tycker han ser trevlig ut. Men passar han mitt sto?
Har funderat på en sak till. Hon är ju 170 hög, är risken stor att det blir en jättehäst om man väljer en hingst på ungefär samma storlek. Ska man leta efter en mindre hingst?

Fast är det så smart att linjeavla på Kaliber om man vill avla ädlare häst, även om Saigon ligger högt på typindex och är väldigt elegant.

Tänkte inte ens på det. Finns väl en risk med att dubbla Kaliber men samtidigt kan jag faktiskt inte komma ihåg att Kaliber gav speciellt grova hästar, tycker jag sett ganska blandad kompott efter honom. Men jag var inte så gammal när hans avkommor syntes som mest så har bara sett några enstaka och dom flesta såg jag när jag inte ens var myndig ännu så minnet kan spela ganska stora spratt ibland :)

/Camilla

Inte med dåtidens mått, men med dagens mått var han nog hyfsat grov. Av de avkommor jag har sett skulle jag dock säga att han var en av de ädlare hästarna i sin generation (om man ser till hur avkommorna ser ut).

Om jag inte missminner mig så har Casir Ask rykte att lämna gott temperament, har har supertrevlig stam, trevlig typ, en del fullblod, men jag vet inte om jag skulle kalla honom hyperädel direkt. (har inte sett honom live)
Kopierat från hemsidan:
"Casir förenar de främsta hoppstammarna i Holstein med värdens bästa fullblodslinjer. Han besitter en stor hoppförmåga med excellent frambensteknik, han har ett mycket vänligt sinnelag och utmärkt ridbarhet. (vår son Peder,10 år red honom på en hingstvisning)
Casir förärver sig stort men lätt med mycket luft under, han för Cor de la Bryere´s blixtsnabba frambens teknik och hopphuvud vidare
Genom kombinationen av ädelhet och stor kapacitet samt Casirs utmärkta härstamning och behagliga temperament är han ett utmärkt alternativ till ett brett spektra av ston."
/U

Kommentar.. Över lagbrukar man lite slarvigt säga att hopphästar är lite stabilare än dressyrhästar (kan även ha med miljöträning att göra), så kanske det inte är helt dumt att titta bland hopphingstarna och välja en som rör sig trevligt. Vissa linjer räknas som coolare än andra, och då kommer jag i första hand att tänka på Irco Marcos hingstlinje, men jag kan inte komma på någon ädel hingst därifrån som rör sig trevligt och har bra typ och nedärvning.
/U

Jag vill tipsa om Aerline H och Lucky Ponit som har bra ben och temprament, vilket borde vara viktigast i ditt fall. Inget kul med en för nervig hobbyhäst.

Jag har tänkt betäcka mitt sto, ev i år men mest troligt nästa år.
Jag är jättedålig på det här med hingstar och skulle vilja ha lite hjälp.

Jag har ett sto e Royal 724 ue Eminent 585
Då hon är av den gamla modellen, så är hon rätt grov. Och är ute efter en lite nättare hingst.
Behöver oxå "komplettera" upp hennes gång lite.
Är främst ute efter en hingst med hoppblod.
Så lite förslag av hingstar och vad ni vet om dem skulle vara till mycket hjälp.

Om du verkligen vill ha en avkomma efter ditt sto tycker jag du ska ta en hingst som du vet lite om kanske.
Läs lite om de olika hingstarna och se om du kommer fram till något bra!
Sedan beror det ju på vad du söker.
Och alla hästar har kanske inte alltid något att tillföra avlen men om du tycker om din häst och vill ha en avkomma ska du självklart ta ett föl efter henne.
Men man sätter ju inte föl för bara skojs skull utan man ska se vad man ska ha hästen till också..:)

Hej
Jag har oxå ett sto efter Royal som jag funderar på att betäcka enbart för att få en ny hobbyridhäst. Jag har inte tänkt sälja avkomman, utan har tidigare haft häst sedan föl eller unghäst och tycker att det är mkt givande att jobba med hästar under hela deras liv.Jag har funderat på Qalle, för att förhoppningsvis få en ngt mindre häst än idag (175). Skulle vara trevligt att höra mer om ditt sto. Temprament osv.

Hej och va kul! :bump:
Regina ligger på 170 i mkh.
Hon är riktigt trevlig och lättriden, särskilt för att både va stor och lång. Väldigt enkel att rida ihop. Har hon stått i nån månad så kan du bara sätta igång där du avslutade näst intill.
Kan va lite het ibland men inga problem att hantera. Hon lyssnar bra.
Dock dem senaste åren har hon börjat sura lite, är det nån dag som hon absolut inte känner för att arbeta då gör hon inte det. Skulle jag ryta till på henne eller säga till på skarpen kan jag lika gärna rida hem igen, så lite speciell är hon. :D

Har fortfarande inte hittat nån hingst än, men Qalle har jag nog aldrig vart så förtjust i faktist.
Vi får se va det blir för nåt.

Hej
Det låter som min dam. Vi har fått jobba ganska mycket med ledarskapsövningar för att få till en bra relation. Men hon kollar med jämna mellanrum om det fortfarande är jag som bestämmer. Synd att Qalle är ur avel jag får titta mig om efter ngt annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 390
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 594
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka