Hjälp med hingstval

Royal_724

Trådstartare
Jag har tänkt betäcka mitt sto, ev i år men mest troligt nästa år.
Jag är jättedålig på det här med hingstar och skulle vilja ha lite hjälp.

Jag har ett sto e Royal 724 ue Eminent 585
Då hon är av den gamla modellen, så är hon rätt grov. Och är ute efter en lite nättare hingst.
Behöver oxå "komplettera" upp hennes gång lite.
Är främst ute efter en hingst med hoppblod.
Så lite förslag av hingstar och vad ni vet om dem skulle vara till mycket hjälp.

Sv: Hjälp med hingstval

Jag vet ärligt talat inte om jag skulle sätta det där stoet i avel ens :crazy:
Inte efter vad jag kunnat rota fram om henne, nu vet jag ju bara det som finns på "pappret" Vad talar för henne som avelsmärr?

Jag hade satsat på en modern hopphingst, gärna en skvätt fullblod för att lätta upp om hon promt ska betäckas.

//QuickStar som inte har silkesvantarna på sig idag.

då skulle jag vilja veta vad du rotat fram och varför hon inte ska betäckas?

Jaa du, börja med att titta på hennes 3 års resultat, inget man skryter med direkt, moderstammen har inte presterat nåt av värde och inga tävlingsresultat av värde heller om hon ens tävlat? Pappan är dessutom sänt till C pga dålig förvärvning.

Nä jag skulle hellre köpt en unghäst eller ett föl som är undan ett vettigt sto, nu är ju välstammade föl och unghästar nästan gratis.
Ditt sto har inget att tillföra aveln i mina ögon.

Nä, hennes 3 årstest är inget att skryta med. Hon växte väldigt ojämnt under dem första åren
.
Hennes mamma har inte gått mer än clear round klasser då hennes ägare vart mer dressyrintresserad, och det är jag som hoppat. Hon hade kapacitet för betydligt mer då hennes skötare efter mig hoppa 130 utan problem. Tyvärr hade hon publikskräck och ville inte tävla.
Däremot så har hon en avkomma efter Kaliber som gått svår fälttävlan.

Mitt sto har inte heller gjort så mycket då jag varken har till gång till paddock eller ridhus och heller inget körkort.

Jag är inte ute efter en stjärnhäst, fölet kommer jag behålla själv.

Fast hästen är fortfarande inte värd att avla på mina mina ögon, att hästens mamma har hoppat 1,30 hemma spelar ingen större roll, det är meriter på pappret som räknas.
Det finns inget på moderstammen i flera led mer än enstaka placeringar och B-premierade ston, inget att skryta med. och när inte en bra härstamning kan kompensera upp heller så är det inget att sätta i avelsboxen.

Avkomman efter Kaliber har placeringar i lätt klass hoppning och FT, har den inga placeringar i svårklass så har den gått det så har den inte lyckats så väl.

Varför vill DU avla på henne?
Vad har hon för egenskaper DU tycker är värda att avla vidare på?
Som jag skrev innan så är hon "på pappret" inget att avla på men du har hästen framför dig och kanske ser nåt annat.

För mig har det ingen betydelse om hon så har värsta papprerna eller inga alls.
Jag är inte ute efter att avla fram och föra vidare.
Jag är ute efter en till häst som jag kan rida i framtiden, och vem hästen är efter och vad den har gjort skiter jag fullständigt i.
Jag har ett sto här hemma som jag anser är en riktigt trevlig individ och det är det jag är ute efter.

Om du inte vill höra på svaren ska du inte fråga på ett öppet forum,här inne på avel är vi oftast hårdhänt ärliga och jag håller med Quickstar den märren har inte i avel att gör,gammal stam,dålig förvärvning (pappa är som sagt sänkt till C)
Så vill du avla köp ny märr
vill du ha en påläggskalv? köp en!!

För mig har det ingen betydelse om hon så har värsta papprerna eller inga alls.
Jag är inte ute efter att avla fram och föra vidare.
Jag är ute efter en till häst som jag kan rida i framtiden, och vem hästen är efter och vad den har gjort skiter jag fullständigt i.
Jag har ett sto här hemma som jag anser är en riktigt trevlig individ och det är det jag är ute efter.

Men läs nu vad du skrivit, om du ändå skiter i vem hästen är efter så kan du väl lika gärna köpa en? Tro mig, det blir billigare!!
Det finns massor av andra hästar som är super trevliga individer och som har föräldrar som har en anledning att vara i avel.

Det kostar drygt 25.000kr fram tills fölet är 1 år, fram tills den är 3 år beror ju på vad man själv har för möjligheter med uppstallning, egen gård och så vidare, För runt 50-60.000kr kan du hitta en nybliven 3 åring med hyfsat möderne, det är så gott som omöjligt att föda upp en häst för dom pengarna.
Om man nu ändå skiter i stammen totalt så finns det ännu billigare hästar än för 50-60` om man inte bryr sig om gråa papper och att det är icke godkända hingstar eller korsningar.

Det ända som du kan säga som talar för att du ska sätta ditt sto i avels boxen är att hon är en trevlig individ. Det finns många valacker som också är det men de kastrerades ändå för det bedömdes att de ej hade i avel att göra.
Det är för mig inte tillräckligt, stammen behöver inte vara så bra men då får man ha meriter som kompenserar, har man inga meriter måste stammen vara bra.

Cartier har en mycket bra trav och galopp. Välstammad modern hingst Contender-Capitol I-Landgraf I. Enligt avelsrådet så rekommenderas han till de flesta typer av ston. Det finns mycket info om honom på hemsidan.

Nä, hennes 3 årstest är inget att skryta med. Hon växte väldigt ojämnt under dem första åren
.
Hennes mamma har inte gått mer än clear round klasser då hennes ägare vart mer dressyrintresserad, och det är jag som hoppat. Hon hade kapacitet för betydligt mer då hennes skötare efter mig hoppa 130 utan problem. Tyvärr hade hon publikskräck och ville inte tävla.
Däremot så har hon en avkomma efter Kaliber som gått svår fälttävlan.

Mitt sto har inte heller gjort så mycket då jag varken har till gång till paddock eller ridhus och heller inget körkort.

Jag är inte ute efter en stjärnhäst, fölet kommer jag behålla själv.

Fast tittar du på hennes blup-värden t ex så är de negativa för samtliga egenskaper, dvs oddsen är att du kommer få en häst som är sämre än genomsnittet på alla plan. Även om du "bara" är hobbyryttare, så tycker jag att du är värd en häst som är åtminstone genomsnittligt bra? Varför ska just du ha en häst som har svårt för sig med allt?

Cartier har en mycket bra trav och galopp. Välstammad modern hingst Contender-Capitol I-Landgraf I. Enligt avelsrådet så rekommenderas han till de flesta typer av ston. Det finns mycket info om honom på hemsidan.

Fast det jag har sett av Cartiers avkommor är att det inte direkt är några hobbyhästar. Riktigt fina men med mycket nerv och en hel del energi.

/Camilla

..helt totalt OT, men jag kände en gång en morsmoster till din häst. ..
Jag minns henne som lite mindre, vacker och trevlig, ovanligt tecknad, vill minnas att hon rörde sig bra. Hon kom aldrig till tävling då hon blev halt och de kunde inte hitta anledningen till hältan. Gick i avel istället. Vet inte om det blivit något av avkommorna.
/U

Jag tycker att du skall titta på Empire, Lucky Point, kanske Lambourghini, Nobel.

Jag tycker inte alls att TS sto inte kan få en arvtagare, med en trevlig hingst så kan det bli en alldeles ypperlig avkomma för eget bruk.

Jag kan hålla med om de föregående som inte tycker att det här stoet har i aveln att göra. Men om du ändå tänker producera ett eget föl så som jag ser det är det absolut viktigaste att hingsten har bra ben (extremiteter) och även nedärver det till sina avkommor. Sedan enligt papperna på ditt sto så finns ingen godkänd hingst som är fel för allt kan förbättras på henne.
Här är listan över de hingstar som gett bäst ben till sina avkommor. Tyvärr så inte så många av dem i avel idag, de flesta av de bästa är ju döda. Men ha kan du se om det finns någon som känns rätt för det du vill ha. Ju högre poäng och ju lägre medel ju säkrare är det att avkomman får det.
http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion/legs/desc/300

Fast det jag har sett av Cartiers avkommor är att det inte direkt är några hobbyhästar. Riktigt fina men med mycket nerv och en hel del energi.

/Camilla

Så här beskrivs Cartier på hemsidan: Dessutom ger Cartier sina avkommor sin positiva attityd och sitt vänliga och öppna temperament.
Det låter trevligt, passande för en hobbyhäst.

Så här beskrivs Cartier på hemsidan: Dessutom ger Cartier sina avkommor sin positiva attityd och sitt vänliga och öppna temperament.
Det låter trevligt, passande för en hobbyhäst.

Såg ett par stycken i somras visserligen bara föl men redan då var det inget jag hade rekommenderat som hobbyhäst fast dom var både positiva, vänliga och öppna i sitt temperament, just för att det överlag verkade vara massor med nerv och massor med energi.

/Camilla

Jag har tänkt betäcka mitt sto, ev i år men mest troligt nästa år.
Jag är jättedålig på det här med hingstar och skulle vilja ha lite hjälp.

Jag har ett sto e Royal 724 ue Eminent 585
Då hon är av den gamla modellen, så är hon rätt grov. Och är ute efter en lite nättare hingst.
Behöver oxå "komplettera" upp hennes gång lite.
Är främst ute efter en hingst med hoppblod.
Så lite förslag av hingstar och vad ni vet om dem skulle vara till mycket hjälp.

Om jag skulle tänka med mitt sätt att tänka så blir det troligen ingen poppishingst mne jag ska försöka..
Kaliber, Cosmos xx, Stella, Emir, Gaspari och Joviala är väl de hästar i stammen som jag på rak arm känner är de starkaste (räkna med en del fel.. ;)).
Saigon hade jag nog vågat mig på med tanke på linjeaveln och jag har läst att folk som sett hans avkommor hoppa anser att de hoppar bra.
Briar? Eller kasnke Okeanos är ett bättre val med tanke på att du önskar en lättare hingst?
Flamingo (u. Joviala).. kan inte komma på någon annan som har honom i stammen än Amiral (FAI) och Qalle (kastr.? FAI?).. Min hjärna har inte vaknat och hittar inte fler hingstar med ovanstående hästar i stammen (har ingen hingstkatalog på jobb). Hittar du ingen supertrevlig hingst med ovanstående hästar i som visat sig vara stark i nedärvning på de punkter ditt sto är stark i samtidigt som den inte har samma svagheter, så rekommenderar jag att du väljer en hingst som har ett jämnt och högt blup i alla bedömningspunkter.

/U

Saigon är en hingst som jag också tror kan fungerar om man vill ha en lite lättare hingst som ger både hopp och gång. Har framförallt ett sto efter honom hemma som har ett helt underbart huvud som nog hade passat dom flesta. Men med Saigon behöver du ett sto med bra benställning hans nedärvning där verkar lite si och så. Och det är väl tveksamt om han kommer vara i avel nästa år heller, tyvärr. Det är annars en hingst jag varit väldigt förtjust i dom avkommor jag sett. Och dom flest har både rört sig och hoppat bra.

Annars var det någon som nämnde Nobel det hade nog också kunnat fungera även om han troligtvis inte lättar upp så mycket, men borde ge både hopp och gång, och om jag inte minns fel så är det ganska bra typ på hans avkommor överlag.

Men däremot Briar är väl ingen hit om man är ute efter en lite enklare häst, eftersom till och med många av proffsen anser att det är mycket jobb att få dom till att fungera även om dom blir riktigt fina sedan. Gissar att Okeanos också kan ge lite tuffare avkommer i och med att dom ligger så nära i släktskapet. Och ingen av dom kan väl direkt ses som en förädlare även om dom nog kan förbättra typen.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 390
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 665
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 594
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka