Hjälp med hingstval!

Boe

Trådstartare
Mitt D-day sto UE: Falleur ska betäckas och jag behöver verkligen hjälp med att välja hingst.
Vill gärna ha en dressyrhäst med "hoppvilja".
Är inte mer begränsad än vad börsen tillåter :D

Sv: Hjälp med hingstval!

Jag vet inte så mkt om vad som skulle passa just ditt sto i form av exteriör osv. Men hingstar som rör sig bra och hoppar bra är bl.a

Chico's Boy
Come Back II
Briar
Ludwigs Champion
Quarterback

Finns många fler dubbeltalanger om man letar lite.

Sen kan det vara bra om ditt sto passar för det du vill ha av en avkomma. Satsa i förstahand på att komplettera hennes goda egenskaper och sen i andra hand med att täcka upp hennes svagheter. Om du lägger en ren hopphingst på ett dressyrsto för att du vill ha en häst med hoppvilja så riskerar du att avkomman ärver gångarter från pappan och hoppviljan från mamman. Så om jag vore du så skulle jag i förstahand se till de hingstar som har bra gångarter och ridbarhet och sen i andrahand till hur de hoppar och då skulle jag värdesätta hopptemperamentet framför tekniken.

Sen vet jag att vissa avelsföreningar erbjuder avelsrådgivning och det är något jag vet att jag kommer att använda mig av nästa år om jag ska betäcka min häst.

Senast ändrad:

Hur är stoet i övrigt exteriört och även till lynnet? Vilka positiva egenskaper vill du förstärka och vad behöver förbättras?

Det finns ju ett antal hingstar som kan ge dubbeltalanger, men för att du ska få bra seriösa förslag tror jag att många här behöver mer info om ditt sto :)

Har ett d-day sto som jag betäckte med hermes 1086 2009. Han har ju 77 i hopp. Jag fick en mycket bra avkomma som blev gotlands bästa gångartsföl 2010 :)

Jag är väl mer ute efter vad som kan matcha hennes stam. Har ingen större info om hennes gångarter då hon inte är riden.
Hon är ca 165 hög och proportionerligt buggd med inte allför långa ben. inget direkt avvikande i hennes exteriör som jag kan komma på nu. Jag tycker hon är trevlig att hantera, lite småskvättig för djur men är du van med hästar är det inget problem.
Utgår främst från hennes tidigare avkommor..
Hon har redan en avkomma efter Hermes. även Saigon och Sandakan..
Var själv inne på Hampton :love:

Jag har haft häst i samma stall som ditt sto, och även modern till henne, i tre år, så hade jag valt Saigon då jag tycker den avkomman blivit bäst av de tre jag träffat ( har ej sett det tre senaste). Saigonavkomman var en riktigt trevlig individ i temperamentet, dessutom riktigt snygg med bra gångarter och hoppningen var det inget fel på heller. Stoet du har lämnar en hel del nerv, det kommer en hel del från hennes mamma, och D-day är också känd för att lämna en del nerv, så man ska nog välja en hingst som nedärver ett lugnt temperament. Jag hade nog avlat på ren gångartshingst, mormor hade tex 79910 på gångarter på kvalitets, och hon har lämnat flera riktigt bra gångartshästar.

Här är lite film på stoet med avkomman e. Sandakan f.2006, hon kanske är mer vit nu http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Shadow f.06 e.Sandakan/2006-12-23/15:12:21
Kan även vara roligt att se mamman till din, här med avkomma e. Santana f.07
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Starlight f.07 e.Santana/2007-05-21/09:53:33 Avkomman fick 998 på gångarter på treårstestet.

Saigon var mitt förstahandsval redan innan jag köpt henne. Så jag hoppas att han finns tillgänglig nästa år :laugh:.

Jätteroligt att se filmerna, tack Elle :bow:

Men vilka lämnar lugnt?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?