Hjälp med hingstval till stort HBL sto e:Bayron

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fullfart
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hjälp med hingstval till stort HBL sto e:Bayron

Ser att Acacio är nämnd, en hingst som enligt mig har allt som man önskar av en hingst. Dock fick jag lite "för mycket av det goda" på min avkomma efter honom.
Ett liiiitet sto som nu vid 4 års ålder är 157 cm, (mamma 162) enligt ASVH:s blup så lämnar han - 2,9 i mankhöjd. Alltså 2,9 cm i snitt under medel mkh, då räknar man medel mkh 165 cm.
Har sett denna hingst live, rör sig fint, ser väldigt lättriden ut och hoppar som en gummiboll!

Jag förstår din tanke men håller inte med dig ang. Briar.

Jag hade mycket hellre tagit en hingst som är dressyrstammad och hoppar bra. Saigon är en sådan hingst, han har lämnat flera hoppdiplom, nu är han inte i avel gissningsvis inte heller 2010. Sandakan och Tsarevitj är två andra.
Hemskt vilka bra förslag jag kommer med, alla jag kommer på är antingen inte i avel eller kastrerade. :(

Tyvärr så är det lite dåligt med dressyrhingstar som hoppar bra, Laptop är en av mina stora favoriter av multi talang hingstarna men han är ju dels hoppstammad och finns bara på FAI.

Vad gäller benstället så lärde jag mig av en föreläsare som har mångårig erfarenhet av fölbenställ att så gott som alla benställ är mer eller mindre slumpmässiga och går att rätta till med hjälp av en duktig hovslagare tidigt. Väldigt få benställ är ärftliga.
Däremot så kan man ju tänka sig att ett kort sto eller ett sto som lämnar stora föl har mer benägenhet att lämna föl med fälgkors-ben p.g.a platsbristen.

New Balance kanske kan passa han har väll gett bra avkommor inom alla grenar.

Dressyrhingst som kan hoppa helt ok är väll annars Rambo - han har gett Hermes som inte är lite ädlare modell.

Saigon är min egna favorit då jag har flera stora tunga ston som behöver lättas upp. Jag håller tummarna för att han ska vara i avel 2010 !

Håller med om dina hingsttips Sandakan och Tsarevitj. Men precis som Qalle (som nog hade varit mitt förstaval på detta stoet) är dom inte kvar i avel. Masse nämnde Lambourgini som jag också tror på till ts sto. Lambo får man väl dessutom säga är dressyrstammad även om fadern hans hoppade mycket bra! Saigon hade troligen också pasat. Jag red förr tillsammans med Saigons halvbror e Krocket. Den hoppade mycket bra, hade super ridbarhet men var 178 cm! Kan dock ha berott på att Krocket lämnat stort.

Vad roligt att se ännu en Bayron-häst!

Jag har två stycken egna uppfödningar e. Bayron. Dock inte lika stora om än 1,5-åringen är rätt stor just nu så vem vet var han stannar? :crazy:

Jag betäckte mitt Bayron-sto med Nobel 994 och det blev ett kanonfint föl. Hon är tänkt som multitalang, det var även därför jag valde Bayron i första hand till mitt gamla sto e. Herkules. Bayron har ju lämnat ett antal dubbelbegåvningar.

Nu kanske inte Nobel är rätt häst för att få ner storleken (har för mig han är 169 cm) men han passade iaf bra att kombinera med mitt Bayron-sto (166 cm), så det kan kanske vara ett tips iaf då han är en hoppstammad hingst som numera tävlas höga klasser i dressyr.

Hur är det med Channon 1082?
Rent dressyrstammad men undrar om han inte hoppar rätt ok oxå?
Nån som vet?
Är ju iofs ingen liten hingst, 168 i mkh.

Skulle inte Sandakan kastreras?

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Alina
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka