Hjälp med hälta!

M

malin_85

Hej!
Min häst var halt sist jag var upp och skulle köra snabbjobb. Eller hon var inte halt första bakvarven som gick i lugn fart, men när han som körde hästen drog på lite så blev hon framhalt. (Skodde veckan innan på sulor fram på henne då hon efter sista snabbjobbet innan det blev halt och reagerade när jag klämde under hoven på henne.)

Hon var haltfri i träning efter jag satt på sulor fram men som sagt, på banan så blev hon halt i högre farter. "Kusken" böjde efter värmningen och sa att det var en kota för hon reagerade med att dra bak benet - sprang aldrig med henne. Men hon har ingen puls och är inte varm i något framben annat än just efter hon var körd den dagen.

Sen så körde jag på lite hemma i motionsträningen igår för att känna och nu verkar hon haltfri. Tror ni att det bara är att hon är hovöm eller kan det vara en kota? En kota borde väl gå att värma bort egentligen, detta blev nästan bara sämre allt eftersom? Eller hur är det egentligen? Har aldrig haft en halt häst förut + att jag inte vill få en onödig vet. räkning om det skulle visa sig att det inte är något.

Så all hjälp är välkommen!

Sen undrar jag även om någon vet av en kurs/utbildning så man får spruta hästar, alltså ex med DMSO? Vet att det ska finnas en, men kan inte hitta igen den :P

Sv: Hjälp med hälta!

Kan inte ge annat råd än att faktiskt åka till klinik. Ser ingen anledning med att fortsätta träna en häst som är halt, det blir ju inte bättre. Hellre veterinär en gång för mkt än inte anser jag. Inget där så går jag vidare med ET, massör.
Avskyr ordet "värma ur".

Vad jag vet så får ingen annan än veterinär spruta ? Ev de vet.ass med sjukvårdsutb ? Men det vet nog någon annan här bättre :)

Ja jag vet att vet egentligen är enda alternativet och gillar själv inte heller att värma ur hästen. Men kusken prövade utan att prata med mig först att värma hårt några varv, och det blev inte bättre. Sen så är hon inte ett dugg halt nu när jag körde henne igår, och då drog jag även på i ungefär 35-40 fart en bit - då hade hon vilat i 3 dagar innan. Och jag körde alltså i samma fart som hon gick på banan fast att hon var haltfri nu och inte det då.

Konstigt, men jag får kanske ringa vet och höra. En del råder mig att köra på och åka upp på banan igen nu nä rhon inte är halt längre, alltså de tror att det bara berodde på fötterna och att det tagit ca 1,5 vecka innan sulorna börjat verka och att hon innan jag fått på sulorna gått på en vass sten eller liknande som gjort ont ända fram till nu.

Men jag vet inte, bara lite underligt att hon är haltfri nu och så tänkte jag bara att ni här inne är bra på sånt här och kan ge kloka råd! :)

Jo, tror att kursen kan heta c15, men finns den fortfarande?

Låter som ett skolboksexempel på hur en halt travare beter sig. In på klinik och undersök. Sånt där går inte att värma ur, det är snarare typiskt att det blir sämre och sämre ju längre och fortare de springer. Sen att det funkar korta bitar hemma i hög fart, det är inte heller så konstigt. Att hästen är ohalt hemma är inte heller så konstigt, utan snarare ganska typiskt, det är helt andra tempon och distanser hemma mot banan. Puls och värme finns det sällan vid ledinflammationer.

Låter som ett skolboksexempel på hur en halt travare beter sig. In på klinik och undersök. Sånt där går inte att värma ur, det är snarare typiskt att det blir sämre och sämre ju längre och fortare de springer. Sen att det funkar korta bitar hemma i hög fart, det är inte heller så konstigt. Att hästen är ohalt hemma är inte heller så konstigt, utan snarare ganska typiskt, det är helt andra tempon och distanser hemma mot banan. Puls och värme finns det sällan vid ledinflammationer.

Tyvärr så är detta inte ett skolboksexempel, eller rättare sagt tack och lov! Har doserad rundbana där jag tränar motionsträning ibland, så jag kan komma upp i samma tempo. Även om jag aldrig kör fortare än vad jag måste så blev jag tvungen att prova senast, visst senast hemma gick det inte alls lika fort som den sk. kusken körde i värmningen som du skriver. Men nog fort för att känna. Det gäller att känna hur hästen känns och fundera på vad som kan vara fel. Jag har verkligen grubblat och tydligen så var jag inne på helt rätt spår.

Jag har fått hjälp av en superduktig man som även hjälpe mig böja upp hästen - ingen reaktion what så ever på böjprov. Och han kan verkligen sin sak, tack och lov att jag fick tag på honom innan vet. Sedan klämde vi i tån och fick reaktion, vi diskuterade min teori och är överrens om att den stämmer.

Jag hade alltså bakvända skor med sulor, det blev bättre när jag satte på sulorna men fortfarande är tån öppen och där klämmer det när banan är lös eftersom att hästan måste gräva mer med tån i underlaget vilket hon inte behöver när banan är hårdare, därför får hon den känning där fortfarande.

Och tack vare att jag här hemma har ganska kompakt, inte hård, men inte heller lös bana så behöver inte hästen gräva ner tån lika mkt och får därför inte heller känning. På travbanan där banan är lösare ute i spåren (och där hon kördes i värmingen) alltså får hon känning där. Det syntes mer i högre farter = att hon då måste gräva ner tån lite mer för att kunna trycka ifrån bättre. Därför blev hon halt. Inte för att hon har en ledimflammation, vilket även bekräftades genom böjprov!

Skodde även om hästen igår, vände skorna och på med sulor. Hästen behövde ett snabbjobb då hon stog över förra veckan, så jag åkte upp på banan och hej och hå. Hästen var 100% haltfri trots att hon var skodd igår, körde jämnt 23-24 tempo hela vägen (då jag anser att en häst aldrig ska behöva gå snabbare än 23-24 annat än i lopp, för kan de springa 23 med låg puls + att hon hade 64 i puls, 7 min efter målgång. Fast så klart, det är ju min åsikt men ändå.. alla tänkter och tycker olika) Men kan de alltså gå det så kan de springa 17-18 - 2140m, man behöver inte köra det för att de ska gå det.

Så det blev löst ändå, utan vet. :) Nu är denna donna startklar om några veckor. Men tack ändå för alla svar, ni försökte ju bara hjälpa till och det är jag tacksam för!

Måste även tillägga att symtomen uppstod efter att jag vänt skorna från början, alltså till bakvända. Så lite dum är jag allt som inte tänkt på det direkt ändå :P

Men nu känns allt kanon när jag vet att det bara var pga skoningen :D

Så skönt :) Men informationen om öppen tå mm förändrar ju hela bilden och gör att skoningen blir mycket mer misstänkt.... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 227
Senast: Hazel
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 177
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka