Hjälp med HÄCK! =D

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla, jag skulle behöva lite hjälp:laugh:...

Förra sommaren tog jag och en kompis bort vårt gamla, fula träslane-staket, vilket var mycket nödvändigt, tyckte iallafall jag, då det låg ner mer än det stod upprätt.

Iallafall, meningen var och är ju att något annat skulle till där istället. En häck skulle jag (vi, tror jag) nog vilja ha där. Men jag skulle behöva lite hjälp med vad som är bäst att plantera? Ett förslag har jag och det är brudspirea, som jag älskar! Grannarna har det, så det borde funka fint, vara "rätt zon" och sådär.

Vad kostar brudspirea och hur tätt ska man sätta dem? Är det svårt, jag har ju aldrig gjort något sådant förr. Jag uppskattar sträckan den ska planteras på till cirka 75 meter eller så. Hur många buskar behöver jag då?

2008-10-31_210030.jpg

Vad kan man ha istället om förslaget om brudspirea inte är bra? Jag vill ha något som är FINT, inte bara en vanlig grön buske liksom, helst. Och inget taggigt och stickigt, gran och sånt går bort, det ska vara mjukt. Inte för högt och inte för lågt, tänk brudspirea:p Fast helst inte för dyrt heller, jag kommer ju at tbehöva en del buskar, antar jag..

På andra sidan tomten har vi sibirisk ärtbuske tror jag dom heter, det känns lite för mastigt att ha på framsidan som det gäller nu, ifall någon ville föreslå det.

Tack på förhand för hjälpen!

//r

Senast ändrad:
Sv: Hjälp med HÄCK! =D

här finns lite "lathund" och tips på vägen om du är intresserad :)

personligen tycker jag att Spirea är vacker på våren nu när den blommar, men den blir ganska ful och tråkig på hösten och såklart vintern.. men så är det ju med detmesta, om man inte ska ha vintergrönt då förstås.
hur är häcken tänkt? insynsskydd eller bara en "markering" av tomtgränsen?

såg förresten nu att du skrivit "inte för högt och inte för lågt", ja mittemellan då antar jag ;)

något jag gillar är faktiskt Ölandstok (Potentilla fruticosa), även om det är lite "tabu" bland de flesta jag känner, mest för att den varit så överanvänd. gula blommor, men det finns hybrider med blommor i många färger och den blommar dessutom länge... lite vassa taggar dock, men det kanske man kan stå ut med ;)

korallkornell (Cornus alba 'Sibirica') är också jättefin, vacker även på vintern med klarröda grenar :)
eller syren? den doftar ju härligt, men blir kanske för hög?

det bästa är att kika runt på nätet/handelsträdgårdar etc. och se vad man gillar. bor du i hässleholm är det ju inte så kinkigt med zoner heller.. och om jag var du skulle jag försöka köpa från plantskola etc., inte någon "växtstormarknad"..

Måste du ha en och samma buske i häcken? Jag tycker det är toksnyggt att blanda lite olika sorter. Dels blir inte häcken lika enformig utan får lite varierande grön ton och struktur, men den största fördelen är ju att man kan blanda och sätta relativt tätt med buskar som blommar vid olika tider så att häcken blommar mer eller mindre hela sommaren! :idea:

Då kan du välja de brudspireor du suktar efter, kanske lite skogs- eller korallkornell som har röda vackra grenar och lyfter häcken den bladlösa delen av året, aronia som skiftar i vackert rött om bladen på hösten och vars bär ger ofantligt god saft (om inte fåglarna äter upp dem), slån som blomar helt galet fint på våren med massor av vita blommor (god likör blir det av de blå bären också) men taggig värre, kanske spränga in någon azalea, syren, benved med starka höstfärger, rosenribs, en doftande schersmin i en hörnposition eller lite häggmispel som också är väldigt fin på hösten?

De flesta av buskarna får man klippa ned ibland så de inte sticker i höjden, men det gäller ju förmodligen brudspirean också - våra (som sitter i en varierad friväxande häck) närmar sig nog 1,5-2 meter... :D Så mitt tips är alltså att välja en handfull olika favoritbuskar som passar jordtypen, läget och tillsammans, och så köpa plantor av dessa att sätta en varierande häck av. Täta buskar brevid buskar som är lite glesare, vårbuskar brevid sommar- och höstbuskar, insprängda vinterfina buskar.

Hur tätt du ska sätta plantorna beror ju på vad du har för buskar och om de ska växa fritt eller tuktas... Men plantskolan du köper buskarna ifrån kan nog hjälpa dig med lämpligt avstånd mellan de buskar du väljer! :)

Tack tack tack för alla tips!

FeatherCloud; Jo, så är det väl iofs, den är inte fin på hösten, men på sommaren iaf:laugh: Och jag älskar dem verkligen, har tyckt de är jättefina ända sen jag var liten, så det får gå att de inte är så fina på hösten, sommaren är viktigast:laugh:

Ja, det ska mest vara en markering, förr var ju där ett staket och nu ingenting, så ja, mest bara så där är något, men det behöver inte funka som insynsskydd. För högt får det inte heller vara, för vi vill se ut.

När det gäller Ölandstoken var det bra att du sa att det finns fler färger. Haha, jag är också lite sån när det gäller en gula, tyvärr.. men googlade och hittade vita och rosa blommor med, det kan absolut bli snyggt!!

Korallkornellen var inte riktigt vad jag tänkt mig från början, men den var absolut fin! Och kul med de röda grenarna på hösten/vintern

Ja, syren doftar underbart:love:, men ja, det blir nog tyvärr lite högt.. men kanske kan man ha det en bit.. hmm..
Tack för tipsen, ja plantskola låter bra. Fast det är inte i Hässleholm häcken ska vara, utan i Dalarna, utanför Mora. Där jag kommer ifrån, men nu bor jag i Hässleholm. Det är hemma-hemma häcken ska vara :)

moiran;

Tack tack så jättemycket för det tipset!:laugh: Nej, det måste absolut inte vara samma buske! Åh, det har jag inte ens tänkt på haha, men det låter ju mycket finare och roligare med olika buskar! Åh, då vill jag ha dit lite löjtnantshjärta också! :laugh: Älskar dem!

Och så jasmin!! Åh, de luktar så underbart gott!!!:love:

Jag gillade verkligen azalea, benved, rosenribs och schersmin som du tipsade om! De var jättefina! De andra blir nog lite för höga, tror jag. Korallkornellen är jag lita osäker på, men kanske den också. Syren luktar så underbart så det sätter jag gärna in, men är rädd att det blir för högt också som sagt, men får se lite..

Det var en jättebra idé att blanda, detta blr ju mycket roligare! Ja, får hoppas de kan hjälpa mig på plantskolan och att jag hittar ett bra ställe där jag kan köpa dem, det är utanför Mora häcken ska vara som sagt. Och får hoppas jag hittar växter till ett bra pris också. Blir det för mycket får jag väl påbörja projektet i sommar och sedan fortsätta nästa om det är så^^

Nu har jag alltså;

Brudspirea
Ölandstok (någon annan färg än gula blommor)
Eventuellt korallkornell
Eventuellt syren
Löjtnantshjärta
Jasmin
Azalea
Benved
Rosenribs
Schersmin

som förslag. haha, det blev en del:laugh: Får kolla upp priser och zoner på dem och hoppas det funkar med de flesta. Vad tror ni om det? Kan man blanda alla dessa på ett snyggt sätt? Och några fler förslag på sånt som kan passa till?

//r

Typ av jord.. hmm.. sånt är jag inte så bra på, så det vet jag faktiskt inte alls.. =S

Men ja, nära vägen är det, eller ja, det är ingen stor väg, utan en liten grusväg (in till grannens hus, alltså bara han och hans besökare åker på den), men ja. Det är först gräsmatta, där jag tänkt fixa så jag kan plantera häcken, sen ett dike och sen kommer grusvägen.
På den andra sidan, den kortare, är det en asfalterad liten väg (den vägen använder de som bor på vår backe, sådär en tio hushåll). Det är samma där, gräsmatta, så ett dike och sen vägen. Men jag kan kolla upp vad det är för typ av jord =)

//r

Senast ändrad:

Vänta nu... Bor du i Hässleholm, om du kan säga lite mer exakt (PM?) så kan jag kolla ganska noga vad du har för jord. Men azalea kan du nog stryka direkt, det är en surjordsväxt och det är inte särskilt sur jord runt H-holm vad jag vet.

haha, ja det är rätt att jag bor i Hässleholm nu, fast häcken ska inte vara här.. den ska vara hem-hemma, dvs i Dalarna, Mora:)

//r

Hej

hmm undrar om inte schersmin är vad du menar när du skriver jasmin?? För äkta jasmin funkar bara allra längst ner i södra sverige och har inte mycket gemensamt med den blommande, underbart doftande buske som folk i allmänhet tror heter jasmin (men alltså heter schersmin) virrigt, jag vet :p

dessutom, löjtnantshjärta är inte någon buske utan en perenn och kommer alltså att vissna ner under vintern, den är dessutom en perenn som ofta vissnar ner redan efter blomningen på försommaren och lämnar då ett hål efter sig, men du kanske redan tänkt på det?

Annars tror jag absolut på en blandhäck! :laugh:

Åh! Jahaaa.. haha, ja då är det nog så, för det som jag trott har varit jasmin är såna jag sett uppe i Dalarna, men då är det alltså inte såna.. jag tyckte faktiskt att det kändes lite fel att det var jasmin också, men tänkte att jamen, det måste väl va det för det luktar väl gott.. hmm.. men då är det alltså schersmin? Det är alltså de som luktar typ sött godistuggummi/godis eller ur man ska beskriva det? Jag tycker det doftar så iaf? =P

Angående löjtnantshjärta så nej det hade jag inte tänkt på, så tack för du sa det.. hmm, då får jag väl ha det någon annanstans än just i häcken då, men fint är det iaf =D

Ja, det verkar jätteroligt att försöka fixa en blandhäck =D Får se hur långt jag kan komma med den i sommar, för blir ju en hel del jobb också kan jag tro^^ men men.. kul blir det också =D

//r

Jag gillar häggmispel. Tålig buske som verkar växa mest överallt. Blommar på våren och får fin färg på hösten. Går att klippa på den höjd/bredd man önskar. Växer fort.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hejsan Jag skulle behöva ha lite råd och tips, känner att jag kört fast med min häst. Jag köpte honom för en månad sedan, så han är...
Svar
4
· Visningar
1 468
Senast: Magnum
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 025
Senast: zolan
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 367
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar