hjälp med grundutbildning

Baddy96

Trådstartare
har precis köpt en underbar liten ponnyflicka, född 05. HOn är endast ledd i grimma och grimskaft, inte löshoppad, tömkörd eller något sådant.....Fyller 2 år den 26 juni. Nån som har tips på hur jag ska jobba med henne? HUr lär jag henne tömkörning, longering, löshoppning mm?.....när kan man vänja henne vid sadel..hur vänjer jag henen vid träns?

Sv: hjälp med grundutbildning

*När jag vande min unghäst på 2 år med träns så fick han stå med det ett tag i boxen för att vänja sig. Sen är det bara att fortsätta så några ggr. Sen kan du även gå ut o gå med henne i träns, fast med grimma över för säkerhetsskull. Växla med att hålla i tyglarna och i grimskaftet.

*Sadeln kan du nog börja vänja vid nu, bara korta stunder åt gången.
Min unghäst släppte jag i runkorallen med en stor westernsadel på ryggen och han hoppade runt som värtsa rodeohästen:D men han lugnade snabbt ner sig när han fattade att det inte var något farligt. Men spänn inte sadelgjorden för hårt bara, bara så att den sitter kvar. Sen kan du gå ut o gå med henne med sadeln på.

*När du ska longera är det bäst att du har en medhjälpare som visar hästen vägen medans du håller i linan. Du kan även visa med spöet, typ "putta" ut henne mot spåret. När hästen går där du vill så glöm inte att sänka spöet då, det betyder att hästen gör rätt.>beröm.

*När det gäller tömkörning så vet jag inte hur man gör, tyvärr.

* Att lära hästen att löshoppa är jättekul och ganska enkelt.
Bara att du först gör en bana, helst i ridhus. Ställ hinderstöd en bit ifrån spåret på ena långsidan, sen fäster du linor mellan dom. Typ longerlinor eller annat långt.
Sen kan du börja med att lägga ut några bomar som hon först får skritta över med dig brevid, sen trava om det går bra.
När det går bra kan du släppa henne. Glöm inta att berömma mycket när det går bra. Många säger att man kan stå med en havrehink i slutet av banan, men det har jag aldrig gjort, möjligtvis en morot.
Det kan räcka med att hon bara själv får trava som hon vill över bommarna första gången. Andra gången kan du ju lägga upp ett litet hinder, inte högt. Fortsätt så. Skynda långsamt.

* Nåt som jag tycker är kul är att lära dom lite hyfs;) NH.
Typ, att lära hästen sin plats. Alltså, hon stannar när du stannar. Hennes boge får inte gå förbi dig. Då får du markera, och flytta henne tillbaka. När du går så ska hon gå, du backar och hon ska backa. Jätteroligt och bra.

Om du har tillgång till en rundkorall eller om du kan spärra av en bit av ridananan/ridhuset så kan du släppe henne där, be henne springa medans du snurrar lätt på ett grimskaft. När hon går i den fart du vill så sänker du grimskaftet. Saktar hon av så vevar du till igen.
När du sen vill att hon ska sakta av så kan du sätta dig på huk, har hon då tagit dig som ledare så ska hon stanna och sen komma till dig med sänkt huvud. Om hon är intresserad av annat så vevar du igen och gör om samma sak. Oxå en jätterolig övning som gör hästen lydig från marken, och bäst av allt är att den vet att det är du som är ledaren:)

Men annars, ut o gå mycket, öva mycket nya miljöer.
Öva på att ha henne uppstalld i gången, helst utan dumheter.
Spola benen om hon inte är van vid det osv..

Säg till om det är mer du vill veta.

tack...ska genast börja vänja henne vid sadel och träns(fast lugnt och försiktigt)....ska även fösöka komma iväg och löshoppa henne.....
säger till om jag vill veta nåt mer:)

det går bra!!!:) HON HAR HAFT TÖMKÖRNINGSGJORD PÅ SIG FLERA GÅNGER NU och det har inte varit nåt problem...:) har beställt ett träns som passar henen då jag bara har stora träns så förhoppningsvis kan jag börja träna med det i helgen......ska även iväg och löshoppa lite på lördag:)

Vad roligt. Hoppas det går bra att löshoppa henne.
Kan du inte fixa bilder då? Skulle vara kul att se:)

ska absolut försöka ta lite bilder....:) men hur högt kan man hoppa en 2-åring om hon tycker det är kul såhär första gången?????50 cm....60 cm:confused: ..eller ska jag bara göra "pyttekryss"?

Ja typ 50-60 är en bra höjd att börja på. Men börja med att låta henne trava över bommarna först.
Om det första krysset går bra så kan du ha ett hinder till efteråt. Tror det ska vara 2 galoppsprång emellan.
Alltså:
1: skritt o trav över bommar, när det går utan problem så...
2: lägg upp ett lågt kryss, höj vartefter det går bra, max 60 cm typ.
3: sätt upp ett rättuppstående 2 galoppsprång efter krysset.
Låt henne hoppa det några ggr, inte för många då kan hon bli uttråkad. När det går som bäst, sänk o låt henne hoppa, sen kan du lägga ner bommarna helt och låta henne trava över dom. Avsluta med massa beröm och morötter:)

Kom ihåg att sluta när det går som bäst, då ser hästen något positivt med det ni har gjort.
River hon så sänk. Då är det alltså för jobbigt för henne.
Hon kan även ha träningsvärk dagarna efter så det är bra om du går ut o går med henne då.
Håll inte på för länge, det ger en trött häst som inte vill mer sen bara. Kanske max 20-25 min.

Hoppas att ni kommer tycka det är kul nu.

tack för tipsen....:) :) lägger in bilder under helgen och berättar hur det gått

Idag hade min flicka sadel på sig för första gången...jätteduktig var hon......reagerade inget när jag lade på den...blev lite sur sedan när vi promenerade och ville bocka lite men hon var jätteduktig....

Har precis lagt på sadeln...lite otäckt är det:)

PICT2781.jpg

Pappa och Decibell

PICT2782.jpg

PICT2783.jpg

Nu har jag och min kopmis löshoppat min lilla decibell för första gången.:) HOn var jätteduktig fast tyckte att bommarna var väldigt läskiga i början....vi tog det jättelugnt så att hon fick vänja sig ordentligt vid bommarna innan vi satte upp ett litet, litet kryss...då blev det läskigt igen:smirk: men efter ett par försök skuttade hon över hur bra som helst....avslutade med ett litet räcke, kanske 40-50 cm som hon hoppade....:) jättestolt över min flicka

PICT2800.jpg

PICT2807.jpg

PICT2812.jpg

PICT2814.jpg

Vad duktiga ni är:)
Och vilken vacker ponny du har:love:

Jag tyckte dock att sadeln såg ut att ligga för långt fram på henne, och den ser stor ut med. Den ser ut att ligga på hennes bogblad.
Om sadeln ligger fel från början så kan hon börja hata den sen, och bli trälig att sadla. Det hämmar även henne från att röra sig ordentligt.

Jag tyckte om den andra hoppbilden. Där ser hon glad ut:d
På den först ser hon ut att tycka typ, "vad är det här för nåt:confused: " hehe.

jag vet att sadeln är för stor....måste skaffa en billig som jag kan ha när jag vänjer henne...tips på nån bra...typ syntet eller liknande....finns väl nån jättebillig på hööks???kan en sån funka bara i början?:)

Jag skulle råda dig att köpa en billig begagnad. Vet inte hur hööks billiga sadel är.
Det finns massa begagnade sadlar som är jättebilliga. Det tråkiga med att ev. köpa från nån annons man ser på internet, är att man kanske måste skicka den och då kanske den inte passar.
Jag vet inte var du bor o så, men har för mig att jag sett att du bor i östergötland??
Isf finns det ju en del hästbutiker här som säljer begagnat med.:idea:

bor du också i östergötland.????hojta till om du ser en bagagnad sadel i så fall....ska prata med en av mina tränare också och se om hon har nåt gammalt liggande....:)

Jajamensan:) Bor i motala.
Var bor du? *nyfiken*;)

Jag har iofs en sadel här hemma, men den ska jag nog spara ifall den behövs sen när/om jag hittar en häst igen.
Men ska hojta till om jag ser något.

Uppdatera gjärna när nåt nytt händer med ponnyn.

bor i precis utanför borensberg mot tjällmohållet....ska iväg till min gamla dressyrtränare Stina Gatel med decibell imorgon.....kanskse har du hört talas om henne....hon håller till på gåreden klockarehagen utanför sågarhem....arbetar med problemhästar och western

Ja henne har jag hört talas om. Berätta gjärna om vad ni gjorde sen.
Har hört mycket gott om henne.
Borensberg, där ser man:smirk:

Ja stina är nästan övernaturligt duktig med hästar och det är skitkulk att se henne arbeta...kommer med en liten rapport om hur det gick imorgonkväll:)

varit iväg hos stina och tränat idag....fick jättemycket beröm för att hon är så smart...stina tyckte jättemycket om henne:) :) ....jag och pappa tittade bara på idag medan stina jobbad ehenne och decibell lär sig verkligen fort...fick lära sig att backa, stanna och början till longering....lite bilder: tyvärr väldigt mörka och decibell "skjuter laser":)

PICT2826.jpg

PICT2828.jpg

PICT2827.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 018
Senast: Mickizz
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 762
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar