Sv: hjälp med grundutbildning
*När jag vande min unghäst på 2 år med träns så fick han stå med det ett tag i boxen för att vänja sig. Sen är det bara att fortsätta så några ggr. Sen kan du även gå ut o gå med henne i träns, fast med grimma över för säkerhetsskull. Växla med att hålla i tyglarna och i grimskaftet.
*Sadeln kan du nog börja vänja vid nu, bara korta stunder åt gången.
Min unghäst släppte jag i runkorallen med en stor westernsadel på ryggen och han hoppade runt som värtsa rodeohästen
men han lugnade snabbt ner sig när han fattade att det inte var något farligt. Men spänn inte sadelgjorden för hårt bara, bara så att den sitter kvar. Sen kan du gå ut o gå med henne med sadeln på.
*När du ska longera är det bäst att du har en medhjälpare som visar hästen vägen medans du håller i linan. Du kan även visa med spöet, typ "putta" ut henne mot spåret. När hästen går där du vill så glöm inte att sänka spöet då, det betyder att hästen gör rätt.>beröm.
*När det gäller tömkörning så vet jag inte hur man gör, tyvärr.
* Att lära hästen att löshoppa är jättekul och ganska enkelt.
Bara att du först gör en bana, helst i ridhus. Ställ hinderstöd en bit ifrån spåret på ena långsidan, sen fäster du linor mellan dom. Typ longerlinor eller annat långt.
Sen kan du börja med att lägga ut några bomar som hon först får skritta över med dig brevid, sen trava om det går bra.
När det går bra kan du släppa henne. Glöm inta att berömma mycket när det går bra. Många säger att man kan stå med en havrehink i slutet av banan, men det har jag aldrig gjort, möjligtvis en morot.
Det kan räcka med att hon bara själv får trava som hon vill över bommarna första gången. Andra gången kan du ju lägga upp ett litet hinder, inte högt. Fortsätt så. Skynda långsamt.
* Nåt som jag tycker är kul är att lära dom lite hyfs
NH.
Typ, att lära hästen sin plats. Alltså, hon stannar när du stannar. Hennes boge får inte gå förbi dig. Då får du markera, och flytta henne tillbaka. När du går så ska hon gå, du backar och hon ska backa. Jätteroligt och bra.
Om du har tillgång till en rundkorall eller om du kan spärra av en bit av ridananan/ridhuset så kan du släppe henne där, be henne springa medans du snurrar lätt på ett grimskaft. När hon går i den fart du vill så sänker du grimskaftet. Saktar hon av så vevar du till igen.
När du sen vill att hon ska sakta av så kan du sätta dig på huk, har hon då tagit dig som ledare så ska hon stanna och sen komma till dig med sänkt huvud. Om hon är intresserad av annat så vevar du igen och gör om samma sak. Oxå en jätterolig övning som gör hästen lydig från marken, och bäst av allt är att den vet att det är du som är ledaren
Men annars, ut o gå mycket, öva mycket nya miljöer.
Öva på att ha henne uppstalld i gången, helst utan dumheter.
Spola benen om hon inte är van vid det osv..
Säg till om det är mer du vill veta.