Hjälp med gnällig vovve önskas!

Snobben

Trådstartare
Finns det någon som har bra tips med vad man ska göra med en hund som gnäller i tid och otid? Ibland kan han gnälla för att han är hungrig(matvrak:d ) på morgonen och ibland kanske han vill gå ut eller ha sin leksak som som vanligt är inputtad under soffan:smirk:
men ofta så verkar han bara gnälla utan anledning, som när man kommer hem efter en långrunda eller bara ändå.
Tror inte han har ont någonstans, pigg och glad för övrigt.
Vad kan man göra för att få honom att sluta gnälla i "onödan"?
Är något jobbigt.. Har testat att säga tyst och så med arg röst, men funkar inte riktigt.

Någon som har bra tips?
 
Sv: Hjälp med gnällig vovve önskas!

Låt honpm aldrig få någonting då han gnäller... Kan vara att han lärt sig att gnälla i o m att han till sist får som han vill.

Då han gnäller är det bara att ignorera honom, eller komendera honom till sin egen plats. Därifrån får han komma först när han e lugn och tyst!
 
Sv: Hjälp med gnällig vovve önskas!

Först och främst, har du lärt honom innebörden utav kommandot tyst?

Jag har själv en hund som också tenderar till att vara gnällig, honom har jag helt enkelt ignorerat.
Mao, han får inte ut någonting utav att gnälla. Vill han ex. ha mat så ställer jag inte ner den förrän han tystnat.
 
Sv: Hjälp med gnällig vovve önskas!

Till båda svaren: Han har aldrig fått något när han gnäller, jo kanske leksak under soffan någon gång. Men annars så går han runt och gnäller mkt utan att han inte får mer reaktion tillbaka än att man blir sur på honom.. Som att han gnäller när han kommer innanför dörren, vet inte varför och han får ju inget för det.
Gnäller aldrig när man ger mat, men kan ju gå och gnälla innan, för att han kanske vill ha mat. Och nån gång måste han ju få den;)
Men gnäller han tex för att han är hungrig så brukar vi inte springa och ge honom maten, utan vänta tills han slutat.
 
Sv: Hjälp med gnällig vovve önskas!

Fler tips?
Kan ju testa att säga åt honom att gå till sin korg, men när han gnäller när man kommer in från & varit ute tex? Blir ju ett jäkla springande till korgen:smirk: Vet inte hur man ska få honom att koppla att han inte ska gnälla, känns som att han bara gnäller för att han är uttråkad ibland, utan att tänka på det..
Ändå får han ju mkt uppmärksamhet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 634
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 645
Senast: s957
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 747
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp