Hjälp med färg och tecken på föl.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare towe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 856
Sv: Hjälp med färg och tecken på föl.

Det där är en brun fölunge, även om den kanske få ren märk brun nyans.
tecknet hade jag nog - om jag ser rätt på fotot - benämnt som bläs + snopp

Fast :idea: överlåt du det till din ID-kontrollant... ;)

Jag vill också ha hjälp med vad mitt föl kommer bli för färg! :) Mamman är svart och pappan är gulbrun.

2007_05070106.JPG

2007_05070087.JPG

Jag tycker den är för röd i tonen i ansiktet för att vara gulbrun, så som den ser ut just nu tror jag den är brun.
Men när det finns gulanlag i bilden och det inte är en solklar isabell elelr gulbrun resp fux eller brun så tycker jag nog att man kan avvakta tills fölpälsen är avfälld innan man färgbestämmer definitivt.

Fölet på bilden är ca 12 timmar gammal. När hon kom ut trode jag att hon var svart (som sin pappa). Straxt torkade hon dock till en brun. Kan man redan nu se om hon blir mörk eller ljusbrun?
http://www.millan.no-ip.info/miragon/medium/0013.jpg

Jag är ingen expert få hästarnas färger, men mitt stos föl såg precis som din först svart ut, sedan torkade hon till ganska ljus brun. När hon var ett halvår såg hon rödbrun ut och nu vid ett års ålder verkar hon blir mörkbrun.

Nu har han ju vuxit till sig lite, vad tror ni nu om färg? Brun eller gulbrun? Jag är sååååå nyfiken! :D

11181271.jpg

10779540.jpg

11204884.jpg

Jag tycker hon är för "röd" i nyansen för att bli gulbrun.

Ville bara visa en nyare bild på mitt föl för att visa hur mycket färgen kan ändras...Även bläsen håller på att förändras till något "stjärnaktigt". Vad säger ni som kan det här med färger och tecken?

2 1/2 månad
0008.jpg

0004.jpg

3 veckor gammal hade hon en tydlig bläs

0023.jpg

Fler bilder:
http://www.millan.no-ip.info/Miragon_2/index.html

Jeg ville sagt stjerne, strimebles og snipp, men jeg er jo norsk ;)
Det er ikke uvanlig at hvite avtegn i ansiktet blir mindre med tiden, det er jo en utfordring for ID-kontrollører. På farge ville jeg tippet mørkbrun, hun var jo ganske mørk fra begynnelsen.

11181271.jpg

:love::love::love::love::love:

Kan man vara sötare???? Heelt underbar!

Fast :idea: överlåt du det till din ID-kontrollant... ;)

Det verkar tyvärr spela roll vilken ID-kontrollant man använder. Mitt lånesto blev ändrat i sitt pass från svart till svartbrun el.mbr (såg inte själv pappret) eftersom "det finns nästan inga svarta hästar".
Tråkigt eftersom hon i mina ögon (och tidigare IDkontrollant) verkligen är svart.

Jag måste bara återknyta till den här tråden. Vi hade fel allihopa. Han blev lite mörkare. Frågan är om han är mörkbrun, svartbrun eller gulsvart. ;)

PICT0119_small.jpg

PICT0019_small.jpg

Och den frågan tycker jag fortfarande att du ska överlåta åt din ID-kontrollant...
För det kan vi inte avgöra utifrån några foton.

Liknande trådar

M
Utrustning Det är mkt trådar om färger. Hur väljer du färg till din häst? Hästar jag valt åt: Peewee: blå på sakerna (inte säker på nyans änn...
Svar
12
· Visningar
1 252
Senast: tinituss
·
Western Jag hoppas att denna tråden får vara kvar här.... jag HAR frågat på avelsforumet men inte fått några svar! Och där får man bara skäll... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 951
Senast: carwes
·
Avel Detta stoföl har stammen His Higness -Silvano-Flemmingh-Wellington-Caletto I- Wahnfried. Pappa svart, mamma mörkbrun och hon kom ut... 2
Svar
31
· Visningar
3 248
Senast: tiga
·
Avel I helgen började minstingen släppa sin fölpäls, och jag såg ut så här :confused: hon är helt ljusgrå nästan vit redan i sin vanliga... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 471
Senast: _Nova_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka