Hjälp med ensilage-analys..

Quinny07

Trådstartare
Har vi några foder-proffs här? :bump:

Har precis fått analysen på ensilaget i stallet. & sitter & försöker räkna ut en vettig foderstat till min häst via hästsverige. Men får inte till det.. Får för mycket energi & för lite smältbart råprotein..?

Analysen:

analys_506dcda6e087c33d46de99f0.jpg

Visst är det siffrorna över den sträckade raden jag ska räkna på? :crazy:

Sv: Hjälp med ensilage-analys..

Ja, du ska räkna med värden per kg foder. Men att du har svårt att få till det är inte så konstigt när fodret innehåller så lite protein, du har en kvot mellan smrp/MJ på strax över 3 vilket innebär att du måste proteinkomplettera kraftigt. Vad har du tänkt fodra med utöver hösilage?

Jo, läste mig precis fram till det.. :( Det enda fodret jag hittat som skulle kunna funka är Krafft muskel?

Krafft Muskel kan du säkert ha nytta av men frågan är hur långt du kommer, du kan inte ge hur mycket som helst av det heller. Men om du pusslar lite med lusern och Muskel och se vad som händer? Lusernpellets från Kvarnbyfoder har bra kvot (150/8) så det kanske kan fungera?

Krafft Muskel kan du säkert ha nytta av men frågan är hur långt du kommer, du kan inte ge hur mycket som helst av det heller. Men om du pusslar lite med lusern och Muskel och se vad som händer? Lusernpellets från Kvarnbyfoder har bra kvot (150/8) så det kanske kan fungera?

Jag har inte sett nån maxgiva på KM

Varför skulle lusern kompletterat med muskel ge ett bättre resultat ? Det bidrar ju bara till ännu högre mJ utan att proteinet täcks ? Km har 370 g smrp/ kg foder . Lusern kommer ju inte i närheten adderar bara MJ i sammanhanget .

KM är Isåfall bättre att fodra med och kräver inga monstergivor eftersom det är så högt i protein .
Är ju dock ett dyrt foder så funkar hästen på sojaprotein istället trots lite större giva hade jag gett detta både för att minska Mj tillskottet som redan är högt på grovfodret , och ekonomiskt .

Senast ändrad:

Nej det blir ju enklast att komma fram till rätt värden genom att ge Muskel eftersom det har mycket högre kvot. Jag har inte räknat själv på hur mycket som skulle krävas eftersom jag inte har en aning om vad hästen har för behov. Jag skulle hellre täcka en del av proteinbehovet med hjälp av lusern eftersom det är milt och snällt mot magen, men räcker det med Muskel utan att det blir en jättegiva så är ju det enklast.

Ditt råd blir helt bakvänt ang lucern ... Du når fortfarande inte protein behovet men addar MJ som tusan fortfarande utan att täcka proteinet . Krävs ingen detalj räkning på det utan bara insikt i vad de två fodrmedlen åstadkommer / syftar till som alternativ .

En kvot är irrelevant i sammanhanget det illustrerar bara förhållandet balans Smrp/mj .

Konstaterandet hur lite muskel som krävs är ju uppenbart bara av att jämföra protein innehållet jmf med lusern .

Senast ändrad:

Det där går nog att fixa till med lite soja! Maxgivan är 100 g/100 kg häst och utfodringstillfälle.

Vi har liknande värden (något mindre mj och något högre smrp) och det räckte med 200 g soja till ponnyerna och 300 till den stora.

Fast jag har fortfarande inte sagt att man lättare når proteinbehovet med lusern, bara att det kan vara bra att kombinera med det om det blir väldigt mycket krafft muskel.

Och vad du menar med din kommentar ang kvoten vet jag inte, den är ju bara ett snabbt sätt att se vad som är effektivt att proteinkomplettera med.

Fast det rådet har ingen rim och reson varför lusern skulle passa Eftr. Ditt förslag som kombo .? Hur skulle det jämna ur givor av högre koncentrerat protein om man inte samtidigt vill ha extra mj eller mer grovfoder i sig ?

Kvot har inget att göra med vilken protein volym som passar ?

Senast ändrad:

Men är inte soja riskabelt att fodra med? Vissa tål väl inte det?

Satt länge igår & räknade.

Ger jag honom 11kg ensilage, 0,2kg Betfor, 0,6kg Krafft Muskel, 0,5kg Mustang Musli & 100gram mineraler (rågat DL mått?), så får jag Ok på alla mineraler & även proteinet. Energin blir dock lite hög fortfarande men ändå ok..

Några andra tips att prova med?

Stämmer att inte alla tål soja men för de flesta går det bra .
Jag vet inte om du har ngn specifik anledning varför du vill ha muslin med i foderstaten , den tillför inget större i protein utan lägger mest på MJ . Jag hade struntat i den och istället höjt muskeln lite .

Nej, inte jag heller faktiskt. Men jag provade ta bort muslin & då fick jag för lite på alla mineralerna.. :confused:

Lägg på vanligt mineraltillskott Isåfall ? Vad är det för mineraler den klagar på ? Magnesium ? Fosfor ? Selen ?
Grunden när du räknar foderstat är att först och främst balansera smrp och mj . Sen finjusterar du mineraler som komplement .

Senast ändrad:

När jag räkna om igår kväll så blev det OK på mineralerna när jag tog bort muslin.. Måste varit trött sist.

Har musli kvar som han äter just nu & även lusern så kommer blanda så han får en mjuk övergång till Muskeln. Minns inte men tror jag ökade ensilaget till 11kg, 0.2kg betfor, 0.6kg muskel & 100gram mineraler (& enzion för hans hovar) om dan.. Låter det vettigt?

100 gram mineraler, är det ett rågat DL mått?

Skippa kraft och andra tillskottsfoder och försök hitta ett proteinrikt "kohö" att spetsa med i stället.

Kan ge flera fördelar:

Det är grovfoder vilket ger lite längre ättid.
Det är torrt så det stabiliserar vattenhalten lite, hästen kan välja i vilken ordning den vill äta upp maten.

Det går nog att räkna upp mängder av både argument för och emot. Jag för min del tycker´att det är skönt att slippa hantera annat än grovfoder, även under perioder med arbete, och med arbete så menar jag arbete i tex skogen. Och det funkar.

Fundera påt i alla fall

Ptr

Mineralsten och saltsten har de tillgång till alltid.

Ptr

Låter rimligt .
Ang mineralens vikt : ingen aning . Jag kör bara på vad tillhörande mått i burken anger .

Nästa problem. Köpte Krafft Muskel idag. Blandade med hans musli. Tror ni han rörde det? Nope.......... Får hoppas han äter upp det när han blir hungrig....

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama