Hjälp med en seg häst som inte vill galoppera. Hjälp FORT!

M

Meya

Halloj! Läser massa om travare som rusar i trav innan galopp men mitt problem är tvärtom...Min pålle saktar av helt å stannar till eller bara fortsätter trava..

Han fattar galopp lättare nät man rider ut då han är piggare.

Hur ska jag få han fatta galopp på ridbanan??Behöver hjälp FORT!

Han behöver också få upp farten mer, det hjälper inet att driva..men ska jag öka fodergivan?

Nu får han 0,5 kg krafftgrund om dagen och går på sommarbeet..

/Meya:)

Sv: Hjälp med en seg häst som inte vill galoppera. Hjälp FORT!

Jag tycker du ska börja galoppera mycket ute, så det sitter.

Rider du med spö? Det funkar nästan alltid att peta på lite ;) Men du kan också longera och busa mycket på ridbanan, så han vet att det inte alltid är tråkigt där eftersom hästar lätt kan ta ridbanan som ex. tråkigt dressyr arbete eller galen hoppning som den inte trivs med :)

Lycka till!
/Jenny

Hästen kanske intye tycker att han får plats att galoppera inne på ridbanan, det är inte helt ovanligt hos travare. Eller så förstår inte hästen. Släng på lite havre så kommer hästen bli piggare men kanske inte på det sättet du vill, det märker du.

Hur mycket är hästen riden? Har den gått på trav innan?
Om den inte är riktigt inriden/ridtränad så har en travare oftast problem med balansen. Den känner väl att den inte orkar galoppera på banan efter som den inte har tillräckligt med utrymme. Ute brukar de gå bättre eftersom bjudningen där är bättre + att man rider mer rakt fram och då blir det inte lika svårt med balansen.

Liknande trådar

Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 982
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama