Hjälp med bröllopsgåva

L8P8

Trådstartare
Trots att jag gått igenom typ halv livet har jag ännu aldrig varit bjuden på bröllop. Förrän nu... Och då är det lite speciellt, det är en klasskompis från grundskolan. Hon flyttade till USA efter att ha gått på college där och kommer bara hem för att gifta sig (hennes mamma är gammal och klarar inte resan).

Nu kommer den kluriga frågan - vad har jag med mig till brudparet. Hon har själv sagt att det inte krävs ngt och vill man tvunget, så får det vara ngt litet, eftersom de ska ha med sig allt på flyget hem. Men det känns väldigt märkligt att komma tomhänt på ett bröllop, så ngt vill jag ha med mig... Har ni några bra förslag?

Ett alternativ är ju att faktiskt inta ta med sig något, just för att eventuella presenter måste fraktas tillbaka till USA vilket kan bli krångligt och dyrt.

Jag förstår dock känslan av att inte vilja komma tomhänt, så kanske en burk hjortronsylt? Eller några andra typiskt svenska delikatesser? De kan ju även ätas upp innan resan tillbaka. Eller en dalahäst, det kan vara en mycket uppskattad gåva om den ges till rätt person.

Jag hade också satsat på något svenskt, kanske svensk design? Som är enkelt att packa då såklart.

Kanske en bricka i mindre format? Schyssta glasunderlägg eller nåt? Svårt att köpa inredningsprylar till andra, men du kanske har koll på hennes smak.

Ah, @lady_vip fick mig att tänka på Svenskt Tenn. Kanske någon småsak därifrån? Deras underlägg (till glas och tallrik) och kuddfodral är superfina och tar inte mycket plats.

Ah, @lady_vip fick mig att tänka på Svenskt Tenn. Kanske någon småsak därifrån? Deras underlägg (till glas och tallrik) och kuddfodral är superfina och tar inte mycket plats.
Såg nu att de tillochmed har en kategori i sin webbshop som heter Bröllopsgåvor:D jag hade blivit jätteglad över hela den tanken iallafall!

Ja, alltså jag är inte ens förlovad såatteh :D

Förlåt för trådkap @L8P8 , hoppas vi var till någon hjälp med presentidéer i alla fall :)

Det är lugnt, tack för tipsen, jag ska kolla upp det. Själv tänkte jag om man kunde fixa någon upplevelse för dem hemma i Florida, men är ju lite krångligare. :)

Om jag får låna tråden, vi är bjudna på bröllop i sommar. Paret i fråga önskar sig bara bidrag till deras bröllpsresa. Hur mycket ger man? Vad är en bra och vettig summa att ge i bidrag? Nu är dem inte jäätte nära vänner utan det gäller min sambos förre chef, ett liiitet företag så man hade ju mycket kontakt både på jobb och fritid. Snälla hjälp!

Om jag får låna tråden, vi är bjudna på bröllop i sommar. Paret i fråga önskar sig bara bidrag till deras bröllpsresa. Hur mycket ger man? Vad är en bra och vettig summa att ge i bidrag? Nu är dem inte jäätte nära vänner utan det gäller min sambos förre chef, ett liiitet företag så man hade ju mycket kontakt både på jobb och fritid. Snälla hjälp!

Jag har gett present för ca 1000 från mig och min sambo när vi varit på bröllop. Då har det varit nära vänner så hade kunnat lägga lite mindre om det är mer längre bort i bekantskapskretsen. Tycker att det beror lite på hur mycket man förväntas lägga ut i övrigt kring bröllopet, tex resa, hotell etc.

Jag har gett present för ca 1000 från mig och min sambo när vi varit på bröllop. Då har det varit nära vänner så hade kunnat lägga lite mindre om det är mer längre bort i bekantskapskretsen. Tycker att det beror lite på hur mycket man förväntas lägga ut i övrigt kring bröllopet, tex resa, hotell etc.

Typ ingenting bröllopet är knappt 2 mil bort så soppa pengar till kyrkan och sen hem till dem är nog allt i utlägg vi har (bortsett från en ny klänning till mig :rofl: ) Därför kjag har så svårt för att lägga en bra summa... 500 känns snålt så det får nog bli närmre 1000 lappen!

Vi önskade oss pengar när vi gifte oss och de flesta gav 500 kr. Några gav mer och några gav mindre, vi blev jätteglada oavsett summa.

Trots att jag gått igenom typ halv livet har jag ännu aldrig varit bjuden på bröllop. Förrän nu... Och då är det lite speciellt, det är en klasskompis från grundskolan. Hon flyttade till USA efter att ha gått på college där och kommer bara hem för att gifta sig (hennes mamma är gammal och klarar inte resan).

Nu kommer den kluriga frågan - vad har jag med mig till brudparet. Hon har själv sagt att det inte krävs ngt och vill man tvunget, så får det vara ngt litet, eftersom de ska ha med sig allt på flyget hem. Men det känns väldigt märkligt att komma tomhänt på ett bröllop, så ngt vill jag ha med mig... Har ni några bra förslag?

Det kan ju tyckas trist men en hederlig kontant gåva funkar ju. Blir ju bidrag till bröllop, hotell, flyg eller gud vet vad som kostar pengar. :)

Nej, det var per par.

Pratade med sambon igår kväll och han säger ju själv att han tycker ju om ex-chefen jätte mycket, skulle han inte sålt lastbilen hade min sambo varit kvar där än.. Så vi har kommit fram till en summa och en fin blombukett så man inte bara står där med ett kuvert.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 491
Senast: miumiu
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 415
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
R
Relationer En god vän till mig ska gifta sig i vinter/vår <3 och jag behöver klura ut en riktigt bra bröllopspresent! Förutsättningar: *...
2
Svar
37
· Visningar
4 777
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII