Asa_S
Trådstartare
Har ett litet ponnysto här som jag bara inte vet hur vi ska göra med. Hon är ganska dominant och har ganska bestämda åsikter om vad hon ska acceptera och inte, och både min och ägarens uppfattning är att hon lyckats skrämma folk till att ge sig. Hon har gått på ponnytrav nedspänd och med slaggjord och det är absolut inte i onödan, tyvärr.
Hon var här över sommaren och en bit in på hösten, åkte sedan hem till sin ägare men blev stående igen och är tillbaka hos oss sedan några månader. När hon kom tillbaka var hon mycket positiv till allt vi hittade på med henne, men ett problem är kvar som vi inte blir av med och nu har hon dessutom kommit upp i kondition så nu måste vi.
Hon är 119 cm hög och trots att hon är ganska slimmad, gör ändå hennes mage att gjorden åker fram och drar med sig sadeln (har provat olika). Vi har haft svanskappa på henne vid ridning och det går alldeles utmärkt så länge vi jobbar i trav och skritt. Men i galopp bockar hon som en vettvilling. Jag trodde först att hon skulle ge sig så vi har testat att fatta ur sväng, eller bara 3 språng, eller bara på kortsida, bara på långsida alla varianter vi kommit på. Det enda som händer är att hästen blir bättre och bättre på att bocka. Och det är riktiga bockar, hon avancerar kanske 30 cm i varje språng, jag ser hela magen och hon grymtar och slår och slår och slår. Testade gräsätartygel men då ryckte hon loss en utav ringarna från sadeln. Dottern vill gärna rida henne och med teddypadd går det bra i alla gångarter men eftersom dottern vill hoppa och hästen är orutinerad vill jag gärna ha sadel för mer stabilitet och lättare följsamhet för dottern.
Hon har slutat bocka vid galopp i tömkörning men jag misstänker att med dotterns tyngd på sätter hon väl igång igen och det känns inte bra att ha sin 9-åring som testpilot .
Är det någon som har några tips? Förgjord kan jag absolut tänka mig, men passar det på b-ponny och går det verkligen att anlägga en sådan på ett sätt som inte stör under sadeln? Har inte någon lust att ersätta ett obehag med ett annat...
Ponnyn är hoppvillig och behöver jobba med kroppen ordentligt för att inte bli prillig, men utan sadel känns det inte som att vi kommer längre . Vad gör man?