Sv: Hjälp med att sitta i galoppen!
En sak som jag tycker funkar bra är att rida lätt. Alltså sitta ett steg, stå ett steg. Då tvingas man hitta balansen, både i sitsen och i stigbygeln.
Det man ska tänka på är att man verkligen kommer ner med rumpan ordentligt i det steget man ska sitta ner.
Jag tycker personligen att det är lättare att sitta ner ett steg för att sen resa sig och få tillbaka balansen. Och man MÅSTE slappna av. När du kan göra det avslappnat så kan du lägga in olika varianter "stå-sitt-sitt-stå-sitt-sitt" för att smyga in mer och sitt. Man kan ta två stå och två sitt, eller tre eller blanda hit och dit som man vill.
Jättebra träning för man får verkligen tänka ordentligt på hur man sitter, tränar in sin timing. För min del är det oftast timingen som är det svåra, att jag inte följer med i hela språnget och om jag då hamnar före eller efter i rörelsen så blir det skitskumpigt.
Jag brukar kombinera det med tempo- och steglängdsväxlingar. Så att jag kortar när jag sitter ner några steg, och sen ökar när jag står upp några steg. Det är jättebra om du känner att det går lite snabbt och blir lite hafsigt. För det är ju mycket lättare att sitta i en bra galopp än en som är lite överallt.
Och sen såklart, rid utan stigbyglar, det är toppen! Helst barbacka, för det blir mycket halare i en sadel tycker jag. Det är lättare att följa med i ryggrörelsen när man rider barbacka.