Hjälp med att sitta i galoppen!

toltaren

Trådstartare
Jag har otroligt svårt att sitta ner i min heta lilla killes galopp som går väldigt snabbt och faller gärna isär lite. Jag tycker det är skitsvårt att sitta ner i galoppen när man rider rakt fram på plan mark, så dela med er av era tips nu allihop! :bump:

Skäms nästan lite, men såhär brukar det tyvärr se ut :o

317779_2226198548035_1639936029_2225636_783646832_n.jpg

308338_10150473285207925_749627924_11194436_1065812760_n.jpg

Sv: Hjälp med att sitta i galoppen!

Jag har också lite svårt att sitta ner i galoppen, men jag brukar ta tygarna i en hand & hålla i sadeln med den andra och "trycka" mig ner i sadeln & det är inte lite skumpigt längre :)

En sak som jag tycker funkar bra är att rida lätt. Alltså sitta ett steg, stå ett steg. Då tvingas man hitta balansen, både i sitsen och i stigbygeln.
Det man ska tänka på är att man verkligen kommer ner med rumpan ordentligt i det steget man ska sitta ner.

Jag tycker personligen att det är lättare att sitta ner ett steg för att sen resa sig och få tillbaka balansen. Och man MÅSTE slappna av. När du kan göra det avslappnat så kan du lägga in olika varianter "stå-sitt-sitt-stå-sitt-sitt" för att smyga in mer och sitt. Man kan ta två stå och två sitt, eller tre eller blanda hit och dit som man vill.
Jättebra träning för man får verkligen tänka ordentligt på hur man sitter, tränar in sin timing. För min del är det oftast timingen som är det svåra, att jag inte följer med i hela språnget och om jag då hamnar före eller efter i rörelsen så blir det skitskumpigt.

Jag brukar kombinera det med tempo- och steglängdsväxlingar. Så att jag kortar när jag sitter ner några steg, och sen ökar när jag står upp några steg. Det är jättebra om du känner att det går lite snabbt och blir lite hafsigt. För det är ju mycket lättare att sitta i en bra galopp än en som är lite överallt.

Och sen såklart, rid utan stigbyglar, det är toppen! Helst barbacka, för det blir mycket halare i en sadel tycker jag. Det är lättare att följa med i ryggrörelsen när man rider barbacka.

Glömde ju skriva att det är viktigt att du inte kniper med knäna/låren i lättridningen. Utan när man står ska vikten vara i foten och resten av benet ska vara "avslappnat", alltså inte krama sig fast mot hästen.
Och när man sitter ska det vara samma sak, knip inte runt hästen, dels är det obehagligt för hästen, dels så kommer du inte ner med sätet och kan inte följa med i rörelsen.

Rid utan stigbyglar och slappna av och hitta hästens rytm. jag rider nästan aldrig med stigbyglar numera, har upptäckt att det gör underverk för min sits. och knip för guds skull inte runt hästen, blir bara skumpigare då :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 568
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
694
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka