Hjälp med analys, bra vs dåligt?

Blueberry555

Trådstartare
Analys för kg foder:
Ts: 72%
Smbrp 30
Mj: 7
Ca: 2,3
P: 1,4
Mg: 0,8

Samme fast kg/ts
smbrp: 42
Mj: 9,8
ca: 3,3
p: 20

Vad anser ni om detta hösilage?

Sv: Hjälp med analys, bra vs dåligt?

Beror på vilken häst som ska ha det men det är för lite protein.

Om hösilaget är bra eller dåligt beror på vad din häst har för behov.

För min del är proteinhalten perfekt men energin alldeles för hög. Har du en lättfödd häst är detta inget optimalt foder. Du kan behöva minska högivan och ersätta den med halm och nån form av högproteinfoder. Har du en svårfödd häst kan fodret vara perfekt men som sagt, det är behovet som styr.

Kalcium/fosforkvoten är något hög men bör inte ge några problem.

Vi har ett liknande foder som detta, men till travhästar. Vi får tillsätta mkt kraftfoder med protein i, såsom lucern.

Senast ändrad:

Jag har ett halvblod, lättfödd, rids i lätt arbete. Han väger runt 450kg, vet ej riktigt men jag har tänkt att åka till vet då de har en våg. Jag tycker att han har en bukig mage, jag kan känna revbenen, men ej se dom. Han känns lite för tjock, men ändå inte. Lite muskelfattig.

Vi har tillgång till ett kraftfoder, musli som innehåller dessa värdena (vi får det i stallhyran) 13 Mj och 14% protein. Kan man få ihop en bra foderstat med hjälp utav detta? Eller ska jag ta o köpa eget?

Att hästen är bukig kan bero på proteinbrist. En häst som är bukig är ofta inte överviktig.

Jag tror att du har svårt att få ihop en bra foderstat på det. Det hösilaget skulle behöva kompletteras med lusernpellets eller liknande proteinrikt foder. För min ponny hade detta fodret inte funkat.

Hur mycket ska jag ge till honom? Ungefär? Vilket lucern? Jag är verkligen dålig på detta. Detta är en hel djungel för mig. En helt ny värld detta med foder. Innan har jag låtit det bara vara men när jag hittade den här hemsidan och tittat på foderforumet märker jag hur okunnig jag egentligen är. Ni andra verkar vara rena rama proffsen.

säger som de andra, du behöver lägga till ett högprotein foder/koncentrat då silaget innehåller för lite protein. Tyvärr är det samtidigt högt i energi. Muslifodret ni har i stallhyran är inte lämpligt för det gör inget för att få upp proteinet, utan lägger bara på energi.
Om din häst tål sojamjöl kan du använda det som ett alternativ för att få upp proteinhalten i foderstaten. soja är billigt och drygt dvs en säck räcker länge.
vill du inte ge soja hade jag räknat med att du får ge rätt så mycket lusern för att komma upp i vettig protein mängd.
krafft har också flera protein foder som kan vara ett alternativ.

Kvarnbyfoder har ett bra proteinrikt lusernpellets som jag själv har använt. 150 g smbrp/kg foder och förhållandevis låg energikvot. Den behövs inte heller blötläggas, vilket jag ändå gör. De flesta sorter av lusernpellets måste blötläggas och lösas upp innan det kan ges till hästen.

Jag räknade lite på din foderstat i ett program som jag räknar foderstater med, Nutrina. Rekommenderas! Enkelt att se behov och vad hästen får, betydligt enklare än att använda excellfiler och räkna för hand. Jag upplever allafall att programmet ger en bra fingervisning.

Tyvärr har ditt hösilage samt lusernpellets en väldigt hög Ca/P kvot. Jag räknade med 10 kg hösilage och 0,5 kg lusernpellets (runt 8 dl) och då uppfylls nästan proteinbehovet. Krafft har även ett foder som heter Krafft Muskel, 370 g smbrp/kg foder men det är både dyrt och sedan är det att föredra att fodra med grovfoder, som lusernpellets är. Muskel har en lägre kvot, vilket totalt ger runt 1,53, jämfört med 2,03 som det blir med lusernpelletset om man ger en giva runt 0,25 kg av Muskel.

Ja, det är inte att rekommendera. Kvoten ska helst ligga på 1,5, men kan ligga mellan 1,2-1,8.

2.3/1.4= 1.64 är ju inte speicellt hög, snarare optimal?

Så länge fosforbehovet är uppfyllt så är det inte farligt att ge ett överskott på Ca, om det kommer ifrån grovfodret.
Om jag inte minns helt fel.

Jo,jo det vet jag. Men om jag räknade med 10 kg hösilage och 0,5 kg lusernpellets får hela foderstaten en kvot på 2.03, vilket är alldeles för högt.

Om jag räknade med 10 kg hösilage 0,25 kg muskel så blev det en kvot på 1,53. Både hösilaget och lusernpelletset har en hög kvot, medan muskel har en låg kvot, vilket gör att hela foderstatens kvot sänks. Det var så jag menade :)

Ber om ursäkt för att jag skrev luddigt och otydligt...

0,25 kg krafft muskel. Blir detta en bra foderstat då? Kan jag lägga in halm till han med om han behöver mer tuggtid? Ska jag ge han mineraler på detta med eller räcker detta?

Jag räknade som sagt bara lite snabbt på den, så vågar inte säga fullt ut eftersom jag varken sett hästen eller vet närmare ang arbete och hull. Det bästa är att räkna själv och använda det som fingervisning.

Halm kan du absolut ge! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 391
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?