Sv: Hjälp med analys, bra vs dåligt?
Kvarnbyfoder har ett bra proteinrikt lusernpellets som jag själv har använt. 150 g smbrp/kg foder och förhållandevis låg energikvot. Den behövs inte heller blötläggas, vilket jag ändå gör. De flesta sorter av lusernpellets måste blötläggas och lösas upp innan det kan ges till hästen.
Jag räknade lite på din foderstat i ett program som jag räknar foderstater med, Nutrina. Rekommenderas! Enkelt att se behov och vad hästen får, betydligt enklare än att använda excellfiler och räkna för hand. Jag upplever allafall att programmet ger en bra fingervisning.
Tyvärr har ditt hösilage samt lusernpellets en väldigt hög Ca/P kvot. Jag räknade med 10 kg hösilage och 0,5 kg lusernpellets (runt 8 dl) och då uppfylls nästan proteinbehovet. Krafft har även ett foder som heter Krafft Muskel, 370 g smbrp/kg foder men det är både dyrt och sedan är det att föredra att fodra med grovfoder, som lusernpellets är. Muskel har en lägre kvot, vilket totalt ger runt 1,53, jämfört med 2,03 som det blir med lusernpelletset om man ger en giva runt 0,25 kg av Muskel.