Hjälp, massor m snö men inga snösulor!Tips fort!

finapina

Trådstartare
Vi har fått massor m snö sista dagarna. Ska rida lektion på medishästen idag, utomhus. Han har broddar men hovslagaren har ej satt snösulor än.( För det är väl hovis som måst göra d???Minns inte riktigt hur dom var fast från förra året?Nytt för mig). Kan man smörja hoven undertill med ngt att det inte fastnar så mkt snö? Vet att det finns massor av div preparat o flaskor i stallet, kanske jag hittar ngt passligt? Lär inte få tag på ägaren nu, hon jobbar.Tips fort, snälla ni! Tyvärr är jag lite sent ute.

Sv: Hjälp, massor m snö men inga snösulor!Tips fort!

olja under hoven ska hjälpa lite men det försvinner fort, mitt råd är att ta det lugnt istället och ha med en hovkrats och kratsa ur ngn gång under passet.
lycka till

Vad för sorts olja isåfall? Blir nog ett lugnt ridpass idag, tror banan är lite knölig oxå...

Jag har smetat på tjockt med hovfett och det har funkat skapligt men ta med en hovkrats och var beredd att slå ur klampar.

Tack snälla för tipsen! Buke är verkligen guld värt!

Lock från fodertillskottshinkar har jag användt, funkar så länge de sitter kvar. Glasslock blev för klena, de vek sig bara upp i hoven och studsade inte tillbaka igen.

Fett kan du bara skippa, det hjälper i 10 meter. Max....

Min hovslagare är inte så mkt för snösulor, och efter att ha haft en häst som inte klarade av sulor (fick bölder så lätt) så tycker jag också det funkar utan.
Diskmedel i hovarna var hans tips! Och att rida lite fortare ;).
Jag tycker inte sulor hjälper sådär vansinnigt mkt ändå när snön är riktigt kramig.

rida fort har fungerat ypperligt för mig de senaste åren ^_^, vi brukar inte ha så mycket problem med att snön klumpar fast så den inte ramla ur av sig själv. så har aldrig behövt snösulor, rider man på mjukt underlag och tar en galopp faller ev klumpar snabbt ur hoven.

men i år så är det åtminstone nu väldigt jobbig snö, mycket klumpar :/. så ska slå på snösulor nästa skoning och får ta det lugnt i ridningen och fetta in hoven tills dess.

Undrar om det varierar mycket från häst till häst? Jag har broddar, men inte snösulor (för en dryg vecka sedan kunde jag inte förutsäga vädret vi har idag...) Jag försökte rida igår. Minus 4 grader, så inte kramsnö. Jag hann rida ungefär 50 m och hästen började halka stup i ett. Jätteotäckt. Hon har i år 4 broddar bak och 2 fram (överrullningsskor fram, så funkar inte med tåbrodd där), men det hjälper ju inte hur många broddar man än har när det packas snöklumpar som är högre än broddarna... :(

Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Det lutar åt att jag försöker åka till hovis och få på snösulor. Nästa skoning är om ca 5 veckor, så det blir ett LÅNGT uppehåll om jag inte kan få bukt med snöklumparna tills dess!

har också överrullnings skor runt om på min och har trakt brodd(gängorna är lite väl packade med frusen lera nu dock så får vänta att brodda tills nästa skoning), men jag brukar rida främst på åkern nu på vintern, det för att om det är mjuk mark under snön så halkar dom inte lika lätt fast än snön klumpar sig under hovarna, att rida på grusvägen med snöiga hovar i annat än lugn skritt skulle inte falla mig in.

vi har också haft runt -4 idag och det gick bra att rida ut alla gångarter samt dressyra lite på en bit av ett fält. men precis som när man kör bil på vintern så får man vara försiktigare med vägarna och inte göra snäva svängar i full galopp :p.

men det är ju mycket från häst till häst, min häst är ganska platt fotad och får inte så ofta större is klumpar under hovarna medan oskodda shettisen har djupare hovar och får super lätt platå skor.

hej.jag köpte Polarpadds förra året , de sätts på bak på skon under broddarna o sedan klipper man dom så dom passar.har inte provat eftersommina skor bara har brodd fram.Googla för film.

Nä . Polar pads sätts på FRAM i skon . Och kräver tåbrodd.

Kl
Är fascinerad att det varje vinter dyker upp såna här panik trådar . Det är 2012 - inte 1980?
Använd sökfunktionen på bukefalos - den är utmärkt .
Även om man googlar finns ypperliga resurser .

Panik?

Jag skodde min häst den 25/11. Broddhål ville jag självklart ha + att jag såg till att köpa de broddar jag behövde. För lite halt och frostigt var ju absolut en möjlighet. Varken hovslagaren eller jag trodde att det en vecka senare skulle börja snöa som det har gjort, och vara så kallt som det är. Det är inte supervanligt att det blir sådant här väder i Skåne vid den här tiden. Det brukar komma senare. Och det är ju inte så skoj med snösulor i lera heller, vilket det var stor risk för när jag skodde. Så, nej, panik har jag knappast, men det känns lite surt att inte kunna rida nu när det är så härligt ute!

Fast alltså. 25/11. Har du en 8veckors period omfattar den ju hela dec + i princip hela jan. Det är ju nu om någon gång det kommer snö i Skåne...

Fast alltså. 25/11. Har du en 8veckors period omfattar den ju hela dec + i princip hela jan. Det är ju nu om någon gång det kommer snö i Skåne...

Va? Nej, nej, för 2 år sedan kom det snö tidigt, som sedan låg länge. Innan dess var det ett bra tag sedan det var snö tidigt vad jag kan minnas. Det brukar komma i januari, februari, oftast runt trettonhelgen.

Jag har samma bekymmer, ska sko om i januari och trodde absolut inte att det skulle komma snö i december, inte hovis heller. Nu löser jag det, men det får bli genom att ta ut en annan hovis för jag vågar inte köra till min hovis i dagsläget.

Du som har ngn form av överrullningsskor borde kunna be att hovis borrar broddhål i första sömhålen- på sidan som ger bra fäste o ändå inte hämmar tån.

då kan du ha polarpadsen på v b..

*delvis knapplån*

Håller med om att snön inte brukar komma till Skåne i december, men januari är knappast ovanligt. så om jag hade haft nästa skoning i slutet på januari så hade jag aldrig väntat med snösulor tills dess. Min häst får alltid på snösulor på årets sista skoning, oavsett om den inträffar i devember eller slutet av november. Jag har mycket hellre en månad med snösulor + lera än en vecka med kramsnö och utan snösulor... Min häst får gigantiska styltor, det ska vara riktigt kallt och "pulversnö" för att det inte ska fastna. Skulle aldrig rida i snö utan snösulor. Således har hästen fått vila denna snöiga veckan i väntan på hovslagaren som kommer på måndag och fixar sulor åt oss.

Jag brukar antingen sätta på hufgrips eller skor med 4 hål för att kunna sätta på polarpads, men jag föredrar hufgrips som inte skiter sig om en tåbrodd lossnar.

Jag drar inte brodden så hårt eftersom jag skruvar av dem när de inte behövs.

Har nämligen provat att springa med brodd:eek: Benhinnorna tar stryk.

Jag har 6 veckors period, så ska som om i början på januari. Men det är ju ett tag till.

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat