Hjälp!!! Mask!

H

Happy

Skickade in träckprov på mina hästar (2) och fick svar idag!!

Halvblodet hade 0 på blodmask, 0 spolmask och 0 övrigt. Ponnyn hade 660 på blodmask ( :( :crazy: :( ), 0 spolmask och 0 övrigt. Dom har satt blodmasken på odling och återkommer v.46 med svar. Vad får jag för svar?

Vad gör jag nu?? :confused: Ponnyn köpte jag och hämtade 1 juli, har gått på samma bete som halvblodet. Vet inte hur hon är avmaskad innan, men kan lätt fråga om jag behöver veta det. Hur kan det komma sig att hon har noll på övrigt men så mycket blodmask? Har det att göra med vilket medel förra ägaren avmaskat med? Jag ska väl iaf vänta med avmaskning till efter jag fått provsvaret på blodmasken? Ska halvblodet också avmaskas sen, även om han inte har mask nu? (Just med tanke på hennes mask)

Vet att jag kan fråga en veterinär, men det finns ju så många kunniga här, så jag frågar er först!! :) :bump:

Sv: Hjälp!!! Mask!

Blodmasken är den vanligaste masken och den man aktivt bekämpar. Övriga maskar är inte särskillt vanliga hos vuxna friska hästar.

Har du avmaskat ponnyn sen den kom? Det som syns nu är ju det den tuggat i sig i smitta innan den kom till dig. En del hästar har alltid mycket mask och får avmaskas minutiöst, medan andra klarar sig bättre. Markerna spelar också stor roll.

Som jämförelse hade mitt välavmaskade föl (var 8e vecka med Ivomec) 850 EPG i december, prick 8v efter sista avmaskningen!!! Problemet där var att de övriga hästarna i hagen inte avmaskades, så min tuggade ju i sig deras smitta hela tiden.

Om jag var du skulle jag avmaska ponnyn nu. Det medel du ska använda tar ju även stora blodmasken om den finns.

Tack för ditt svar! :bow:

Jag har inte avmaskat ponnyn sen hon kom, jag valde att vänta tills jag skulle skicka in nytt träckprov på halvblodet (kollade honom innan betet och det visade 0 på allt). Kanske att jag gjorde fel...

Vilket medel tycker du att jag ska använda? Räcker det med en gång? Ska jag skicka in nytt prov för att se att allt är borta?

Kan man avmaska dem så ofta??
Jag trodde man skulle försöka låta bli att avmaska för ofta...

Man får lov att avmaska så ofta det behövs för att hålla masken borta. Ivomec har en intervall på 8 v, Banminth har kortare. Om man skickar in träckprov som jag gjorde får man reda på det finns mask eller inte. Halvblodet har jag inte avmaskat på hela somaren, för träckprovet innan betet visade 0 på allt. Hade jag inte kollat så hade jag avmaskat ett flertal gånger, mot ingenting! Nu fick jag reda på att ponnyn hade mask, och då kan jag avmaska mot dom.

För att avmaska mer sällan än medlet har intervall så måste man ju veta hur högt parasittryck man har = göra träckprov och ha tillräckligt stora marker.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej! Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: Nahar
·
Hästvård Jag vet att jag måste fråga en veterinär, men chansen att få tag på en fredag eftermiddag är väl minimal. Jag har gjort kolla masken...
2
Svar
30
· Visningar
2 926
Senast: Madick
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V