Hjälp!!Mager häst

Sv: Hjälp!!Mager häst

Hallå. Förstår att du tycker detta är jobbigt
hade precis samma problem med min häst som verkligen inte gick upp i vikt.
jag gav honom två kilo krafft och två kilo kornkross varje dag
plus tio kilo hö.
Han gick upp på det men inte tillräckligt.
Försökte då att ge honom lusern blandat med melass då hästar inte är så överdrivet förtjusta i bara lusern men han gick inte upp av det.
Melassen ska tydligen ge bättre smak men han var inte så jätteglad i den maten. Green power hette den.
Din häst kanske tycker om det.
Nu får han regelbunden motion och han håller sig i fint skick dock lite smal men tänk på att alla hästar inte är tjocka utan de kan vara smala utan att de på något sätt skadar dom.
Ta det lugnt med din häst så ska du se att repar sig, annars är det regelbunden motion och bra mat som gäller.
Lycka till!!

emmelie_18 skrev:
han får fr tillgång till jättefint gräs,ca 10kg hö/dag.
4 liter kornkross.
och 6dl betfor.
plus morötter och annat.
vet ej vad det är för värden på höet men vet att det är jätte fint.
och att många använder det..

OBS!!vill ej ha kritik bara hjälp.:confused:

Hur mycket rids hästen?

4 liter kornkross motsvarar ungefär 1,6 kilo.

Varför ger du hästen bertfor?

Många råder dig att ge lucern. Bra till en häst med dåliga tänder kanske men är det proteinet man är ute efter så funkar sojamjöl betydligt bättre (billigare dessutom).
Om du ger lucern så tänk på att det är stor skillnad på pelleterad och hackad. Den pelleterade väger ungefär 1kg/L och den hackade väger 1kg/4L, Kommer inte ihåg exakt.

Såg längre ner hävärden. Med dem så får din häst ca:

10kg hö blir 70mj och 400g smb rp.
1.6kg korn blir (på ett ungefär) 18mj och 138g smb rp
Betforn blir ca 2mj och 12g smb rp
Tillsammans blir det (UNGEFÄR) 90mj och 550g smb rp

Poteinet ser ganka lagom ut (till en varmblodig häst i normalt hull vid normalt arbete).
Du skulle däremor behöva ge mera MJ. Skulle vilja rekomendera dig att ge hästen olja. Tex matolja el rapsolja från ica. Matolja innehåller 30mj/L. Börja försiktigt och öka till 0,5L så får du en rätt okey foderstat.

När maskade du ? Bimectin har en intervall på 8 veckor, så om 8 veckor ska du maska igen. Vad menar du när du skrev att du INTE hittar någon som kan raspa/kolla din hästs tänder ? en veterinär borde väl finnas där du bor ?

Sedan tycker jag du ska följa Zebungs råd ang blodprov.

Keep on Dreaming skrev:
Hur mycket rids hästen?

4 liter kornkross motsvarar ungefär 1,6 kilo.

Varför ger du hästen bertfor?

Många råder dig att ge lucern. Bra till en häst med dåliga tänder kanske men är det proteinet man är ute efter så funkar sojamjöl betydligt bättre (billigare dessutom).
Om du ger lucern så tänk på att det är stor skillnad på pelleterad och hackad. Den pelleterade väger ungefär 1kg/L och den hackade väger 1kg/4L, Kommer inte ihåg exakt.

Såg längre ner hävärden. Med dem så får din häst ca:

10kg hö blir 70mj och 400g smb rp.
1.6kg korn blir (på ett ungefär) 18mj och 138g smb rp
Betforn blir ca 2mj och 12g smb rp
Tillsammans blir det (UNGEFÄR) 90mj och 550g smb rp

Poteinet ser ganka lagom ut (till en varmblodig häst i normalt hull vid normalt arbete).
Du skulle däremor behöva ge mera MJ. Skulle vilja rekomendera dig att ge hästen olja. Tex matolja el rapsolja från ica. Matolja innehåller 30mj/L. Börja försiktigt och öka till 0,5L så får du en rätt okey foderstat.

detta låter mycket bra.
jätte tack ska du ha för detta.
jag ger allt detta till hästen då jag prarat med ett trav"proffs" som har haft travare ända sedan han var liten,hans hästar ser fantastiska ut och han gav mig rådet att ge som jag gör nu.
har hört mycket konstigheter om det här med matolja.
har hört att man ska ge upp emot 2dl av det och sen har jag hört att det är farligt????!!
vet ju inte riktigt vad jag ska tänka.:confused:
jag rider honom ganska blandat men ändå lugnt för det mesta,men någon gång ibland får han springa med sin kompis.=).
han är väldigt musklad för övrigt och skiner i pälsen har lyser i ögonon och är inte trött.
han har bara inga muskler på ryggen och har inget fett på sidorna*hu*
sen tänkte jag fråga:om jag nu lägger till matoljan,ska jag ta bort betforn eller lägga till sojamjölet istället?
hur mycket av det ska jag isåfall ge?
myket frågor..:o

Mynta2 skrev:
När maskade du ? Bimectin har en intervall på 8 veckor, så om 8 veckor ska du maska igen. Vad menar du när du skrev att du INTE hittar någon som kan raspa/kolla din hästs tänder ? en veterinär borde väl finnas där du bor ?

Sedan tycker jag du ska följa Zebungs råd ang blodprov.

det är så här veterinären har bara telefontid just den tiden jag ej kan ringa.
jag har nu fått tag på en privat person som utför både det ena med det andra och han har behörighet till att göra sånt här.
visste inte att det var åttaveckors intervall,tack för att du sa det.:bow:

först och främst ska jag kolla upp hans tänder sen får vi se om det ändå inte fungerar med hullet,så får jag ta nästa steg,jag har nämligen inte fickorna fulla av pengar som många andra hästägare har.inget illa menat mot någon.
jag är bara en stackars tjej som har välrldens största hjärta för hästar men inga pengar,skulle jag kunna skulle jag kunna skulle jag ta emot alla hästar som behövde hjälp..:D

Först skulle jag vilja säga att om du ska kolla hästens tänder så se till att få tag på någon som är utbildad =ej tre veckors kurs i USA.
Att raspa tänder tror var och varannan människa att dom kan, tex. hovslagare mfl....risken är att det skadar mer än hjälper.
Vid raspning så är det vanligt att man tar alla tänder vilket är fel..man ska endast ta den tand som är utsatt.

Jag ser att du fått tag på en som kan hjälpa dig med detta och det är bra.

Tror jag läst igenom tråden hyfsat OK men min undran är om hästen har gått på travet innan du köpte honom?
Eller har han varit ridhäst innan?

emmelie_18 skrev:
detta låter mycket bra.
jätte tack ska du ha för detta.
jag ger allt detta till hästen då jag prarat med ett trav"proffs" som har haft travare ända sedan han var liten,hans hästar ser fantastiska ut och han gav mig rådet att ge som jag gör nu.
har hört mycket konstigheter om det här med matolja.
har hört att man ska ge upp emot 2dl av det och sen har jag hört att det är farligt????!!
vet ju inte riktigt vad jag ska tänka.:confused:
jag rider honom ganska blandat men ändå lugnt för det mesta,men någon gång ibland får han springa med sin kompis.=).
han är väldigt musklad för övrigt och skiner i pälsen har lyser i ögonon och är inte trött.
han har bara inga muskler på ryggen och har inget fett på sidorna*hu*
sen tänkte jag fråga:om jag nu lägger till matoljan,ska jag ta bort betforn eller lägga till sojamjölet istället?
hur mycket av det ska jag isåfall ge?
myket frågor..:o

Nja matolja är inte farligt för hästarna. Har gett det till mina i flera år så om det var farligt så borde jag ha märkt det.
Du kan ge de flesta arbetande hästar 5dl matolja utan problem. Det kan gå att ge dem mer (bortemot 7-8dl) men det behövs nog inte.
Sojamjöl skrev jag bara in som tips om protein halten är för låg (villket den inte är) och för att det är bliligast/proteinenhet på marknaden. Tillräckligt med protein fanns dock i foderstaten.
Men mitt råd är att ta bort betforn och lägga till matoljan. Annars så såg foderstaten bra ut.
/Linnea

Keep on Dreaming skrev:
Sojamjöl skrev jag bara in som tips om protein halten är för låg (villket den inte är)

Men om hon nu höjer MJ´t med olja så bör ju också proteinet höjas så att kvoten hålls på 6...

Om nu hästen äter dåligt av höet och kornet, oavsett om det är fel på tänderna eller inte, så skulle hon kunna ge hästen BÅDE olja och sojamjöl vilket ger mycket energi och protein i små volymer (vilket hästen borde få i sig LÄTT). :idea:

Om jag var hästägaren skulle jag faktiskt göra såhär med foderstaten (återigen - oavsett om det nu är fel på tädneran eller inte, vilket hon måste kontrollera för säkerhets skull, samt ta träckprov) :

Fri tillgång på hö (hästen äter ca 10kg) 70Mj / 400g smbrp
2kg kornkross= ca18Mj / 160g smbrp
300gram soja = 3.5Mj/120g smbrp
500gram olja = 15Mj
TOTALT: 106.5mj /680g smbrp - KVOT 6.4

1dl soja motsvarar 60gram och ungefär 1dl olja är 100gram.

Hejsan
Se till att den får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler, så att hästen kan tillgodogöra sig maten, viktigt när det gäller att bygga muskler osv.Ett bra tips på vitaminer är chevinal, är du rädd att den inte får i sig det den behöver så kan ett färdigfoder vara något att tänka på müsli brukar vara väldigt populärt. :)
Lycka till!!!

lakrits skrev:
Först skulle jag vilja säga att om du ska kolla hästens tänder så se till att få tag på någon som är utbildad =ej tre veckors kurs i USA.
Att raspa tänder tror var och varannan människa att dom kan, tex. hovslagare mfl....risken är att det skadar mer än hjälper.
Vid raspning så är det vanligt att man tar alla tänder vilket är fel..man ska endast ta den tand som är utsatt.

Jag ser att du fått tag på en som kan hjälpa dig med detta och det är bra.

Tror jag läst igenom tråden hyfsat OK men min undran är om hästen har gått på travet innan du köpte honom?
Eller har han varit ridhäst innan?

hejsan.
är väldigt lite insatt i det här med tänder,har ej stött på ett sånt här "problem" förut.
hästen har varit på travet hela sitt travar liv,förutom nu i sommras då han fick gå på sommasr bete och esn bli rid häst typ.
vad tänkte du på?

milly skrev:
Men om hon nu höjer MJ´t med olja så bör ju också proteinet höjas så att kvoten hålls på 6...

Om nu hästen äter dåligt av höet och kornet, oavsett om det är fel på tänderna eller inte, så skulle hon kunna ge hästen BÅDE olja och sojamjöl vilket ger mycket energi och protein i små volymer (vilket hästen borde få i sig LÄTT). :idea:

Om jag var hästägaren skulle jag faktiskt göra såhär med foderstaten (återigen - oavsett om det nu är fel på tädneran eller inte, vilket hon måste kontrollera för säkerhets skull, samt ta träckprov) :

Fri tillgång på hö (hästen äter ca 10kg) 70Mj / 400g smbrp
2kg kornkross= ca18Mj / 160g smbrp
300gram soja = 3.5Mj/120g smbrp
500gram olja = 15Mj
TOTALT: 106.5mj /680g smbrp - KVOT 6.4

1dl soja motsvarar 60gram och ungefär 1dl olja är 100gram.

okej det låter bra,kan man köpa sojamlöl på vanliga foder ställen?
tror inte att det finns där jag bor.
jag har pratat ed en kompis till mig som också har haft travare i alla år och han säger att jag ska ta bort allting ocg bara ge honom havre,ca 2kg,=2liter ungefär.
lite betfor och matolja,sen ska det lösa sig.
tack så mycket för all hjälp.

jag säger bara å här,tack så jätte mycket för att all hjälp jag har fått.
nu skan jag sova lugnt igen.
min stall kompis har gett honom mat och så nu sen i förrgår och jag ser en tydlig skillnad på honom sen jag var där sist.

han kanske bara är lite trög i tarmarna.?
gubben ska iaf komma och titta på tänderna,så får vi se vad som händer.

Mvh Emmelie

Hoppas verkligen det är tänderna. Om det visar sig inte vara tänderna som är problemet och du tänker ekonomiskt, ta ett blodprov (kostar ca. 200:-). Provet + event. prazikvantel (Equimax/Droncit) behandling är mycket billigare än en massa besök till veterinären.

emmelie_18 skrev:
det är så här veterinären har bara telefontid just den tiden jag ej kan ringa.
jag har nu fått tag på en privat person som utför både det ena med det andra och han har behörighet till att göra sånt här.
visste inte att det var åttaveckors intervall,tack för att du sa det.:bow:

först och främst ska jag kolla upp hans tänder sen får vi se om det ändå inte fungerar med hullet,så får jag ta nästa steg,jag har nämligen inte fickorna fulla av pengar som många andra hästägare har.inget illa menat mot någon.
jag är bara en stackars tjej som har välrldens största hjärta för hästar men inga pengar,skulle jag kunna skulle jag kunna skulle jag ta emot alla hästar som behövde hjälp..:D

emmelie_18 skrev:
han säger att jag ska ta bort allting ocg bara ge honom havre,ca 2kg,=2liter ungefär.

För det första är väl inte en liter havre = 1kg? Mig veterligen är det bara ca 0.5kg. Så 2kg borde då vara 4liter.

Och sen ska du inte gå på vad någon annan bara SÄGER "fungerade på min häst". DEt är inte alls säkert att samma sak fungerar på din!
Det du skulle kunna göra är kanske att byta ut hela eller delar av kornkrosset mot havre och för övrigt ge som jag föreslog.

emmelie_18 skrev:
okej det låter bra,kan man köpa sojamlöl på vanliga foder ställen?

Granngården finns väl i Skara också? Där finns sojamjöl att köpa. (det är samma till alla djuren, ej speciellt för hästar)

Annars så finns ju Granngården i SKÖVDE iaf! ;)

hejsan igen.
nu har vet, varit och raspat och undersökt,lite vassa tänder men inget fel på tänderna annars.
fick rådet av honom att ge hästen 2 liter havre och lite betfor och 0,5liter korn.
ger honom också lite matolja vid sidan om.
sen har jag varit ute på en sida och tittat lite,där kan man räkna foderstat mm.

då har jag kommit fram till att om jag ger honom det jag nu skrev så ska värdena vara så här.

häst ca 400kg..

TS% 4
MJg 64,6
Smb g 387
Ca g 25,8
P g 19,4
M g 9,7

vad tycker ni om detta om ni förstår?

Mvh Emmelie

milly skrev:
Granngården finns väl i Skara också? Där finns sojamjöl att köpa. (det är samma till alla djuren, ej speciellt för hästar)

Annars så finns ju Granngården i SKÖVDE iaf! ;)

rosens finns i skara,värsta skiten.
har inget krafft mm.
typ bara betfor och havre...
skövde kan jag ej ta mig till då jag ej har bli.*hu*

Hästars tänder ska vara vassa men det är kanske vassa kanter du menar?

Det jag tänkte på är att om hästen kom direkt ifrån travet så kanske den är i tävlings/träningskondition.
Dessa hästar är inte speciellt tjocka och ganska uppdragna.

Skönt i alla fall att du fått en foderstat du kan gå efter......

Lycka till:)

lakrits skrev:
Hästars tänder ska vara vassa men det är kanske vassa kanter du menar?

Det jag tänkte på är att om hästen kom direkt ifrån travet så kanske den är i tävlings/träningskondition.
Dessa hästar är inte speciellt tjocka och ganska uppdragna.

Skönt i alla fall att du fått en foderstat du kan gå efter......

Lycka till:)

jo han kom direkt ifrån travet,hans mage har nu åkt ner och han ser mycket större ut nu.
han har alltid varit tunn men mitt problem är ju just det.
han är fortfarande tunn men på bättringsvägen.
veterinären som var hos mig sa en bra sak som inte många vet.
om man ser hästen rakt upp och ned,så har hästen "mage" men inget på sidan,då sa han,hästar går upp i vikt från magen och uppåt,inte tvärtom.
från ryggen och neråt,så det här han har på magen kommer att sakt krypa uppåt till ryggen.
det var tydligen inte många som visste det enligt honom.
sen en sak till ni där ute som ger mycket korn,var försiktig med den.
den sätter sig i benen pres som den har gjort på min häst.
den är bra en i måttlig mängd.
mvh Emmelie

jag skulle i såfall skippa de andra kraftfodret och ge hästen mera lucern som hjälper hästen att få upp vikten. min häst föll jättemycket i vikt efter fölningen och jag har nu gett över en liter blötlucern och hon har gått upp i vikt väldigt fint!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 609
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 649
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur