Hjälp!!Mager häst

E

emmelie_18

hejsan jag skulle vilja ha hjälp av alla er kunniga.
jag har en travare som har varit mager en tid men vill ej gå upp i vikt igen.
han blev avmaskad i måndags förra veckan.
och har ännu inte reagerat.
han får fr tillgång till jättefint gräs,ca 10kg hö/dag.
4 liter kornkross.
och 6dl betfor.
plus morötter och annat.
vet ej vad det är för värden på höet men vet att det är jätte fint.
och att många använder det..

OBS!!vill ej ha kritik bara hjälp.:confused:

Sv: Hjälp!!Mager häst

har du kollat tänderna ? även om dom äter, så är det inte säkert att dom kan tillgodogöra sig maten om det är "fel" med tänderna.

På 10 dagar hinner man kanske inte se så jättestor skillnad om hästen nu var kraftigt angripen av parasiter.
VET du förresten att den var/är det, togs ett träckprov?
Vad avmaskade du med?
Såg du några döda maskar dagarna efteråt?

Ta reda på vad höet har för värden (antar att en analys finns eftersom du vet att det är bra) och skriv ut dem här så kan vi se om det är en rimlig foderstat.

Tränar hästen?

10kg hö är inte särskilt mycket till en mager häst - ge den FRI TILLGÅNG på hö i första hand. Sen kan det vara så att höet har en för låg kvot (lågt proteinvärde) och det ger en mager och muskelfattig häst . Det är viktigt att ha koll på vad man har för värden i grovfodret!

Men låt säga att höet ÄR bra/okej - även om hästen har fri tillgång så kanske inte det räcker ändå! Det beror på hur mkt hästen sätter i sig av höet... den kanske inte äter så mkt mer än 10kg ändå... Då måste du tillsätta mer kraftfoder!!
Om du inte har analys på höet och vet ej värdena, så att vi kan hjälpa dig att räkna ut vad den ska få, så skulle jag inhandla LUSERN och ge den ett par kilo av det. Det är som ett mycket bra hö med högt proteinvärde. Bra hullsättare!

Detta är förutsatt att hästen i övrigt är okej (tänder och mask mm).

Kanske ett blodprov för bandmask? Vilket medel avmaskades hästen med?

tack så jätte mycket för alla bra svar.
jag har letat för fullt efter någon som kan raspa hans tänder.
men hittar ingen,ska prova att ringa lite mer nr.
medlet jag avmaskade med är det bästa som finns på apoteket kostade över 100kr.men det var den andra tjejen i stallet som köpte medlet.så hon han slänga paketet,men det var inte ivomeck eller vad det heter.
det var en blå ask med en liten målad häst på iaf.:crazy:

häste ska ha varit avmaskad nyligen då jag "köpte" honom.
fick väldigt lite info om hans tidigare liv av den dåvarande ägaren.
hö analys finns på ett ungefär.:crazy: då han som har höet inte kom ihåg.men det enda jag vet är att nästan alla andra hästar runt området köper av honom.ja jag vet att det är dumt att inte ta reda på analys men har bara haft hästen nu i 5 månader och han har gått ner i vikt ganska nyligen.

det här med att han får CA:10 kg hö är för att han alltid lämnar typ hälften och skiter på det.
att ge honom mer kraftfoder tror jag inte är bättre då han häller ut en stor del av det han får och vill ej äte det.
därför antar jag att det är tänderna.

tack återigen för alla bra svar.
Mvh Emmelie:rofl:

just det,han är väldigt musklad förövrigt förutom på ryggen och vid revbebnen.så han kan muskla på sig men ej gå upp i vikt???!!:confused:
Mvh Emmelie

hoppas du kan få tag på nån som kan kolla tänderna.
annars så skulle jag nog ge lusern om jag var du.
lycka till ;)

Min häst har efter en operation haft först boxvila i tre veckor, då han tappade jättemycket i vikt, och sedan bara fått gå i en liten halthage i drygt fyra veckor. Jag har under de senaste fyra veckorna matat med lucern, upp mot tre liter om dagen och några nävar av det nya Kraft Grov 125, och jag ser en rejäl skillnad. Dessutom tycker han att det är gott!
Lucern är bra eftersom det inte ger honom så mycket energi. Svårt att hantera en unghäst som inte får spralla runt annars...

Men som sagt, att kolla tänderna är jätteviktigt!

emmelie_18 skrev:
det här med att han får CA:10 kg hö är för att han alltid lämnar typ hälften och skiter på det.

:rofl:

jag känner igen detta, min vill inte heller ha hö, men vi har börjat hälla över melass och det funkar toppen, äter 3-4 kg mer hö nu:banana:

Det är inte just att RASPA tänderna som är det viktiga utan att tänderna SES ÖVER och eventuellt raspas... Det kan vara andra problem med tänderna än vassa kanter t ex en lös tand eller inflammerad tand.
En tandundersökning skulle jag kalla det för. INTE bara att någon kommer o raspar tänderna!!

Mig veterligen gör de flesta veterinärer sådana udnersökningar - dock är de inte proffs på just tänder, det finns det speciella hästtandläkare för. Men du kan ju börja med en veterinär så får du se om h*n kan hitta nåt. Se till att h*n undersöker munnen ordentligt och inte bara tar fram raspen och börjar raspa...
Min veterinär t ex kände först med händerna utanpå käken sedan inuti (efter att ha låst fast käken) för att söka efter ev. fel. Sedan raspade han lite där han upptäckte lite vassa kanter. Han gick igenom ordentligt och inte bara raspade!

Om veterinären inte kan hitta nåt och hästen fortsätter att äta dåligt/förbli tunn skulle jag kontakta en riktig hästtandläkare.

Du kan också be veterinären om hjälp med ett träckprov så att ni kan säkerställa att hästen inte har mask av nåt slag.

byt ut hälften av mängden med korn till havre..betfor och kli funkar också...är du rädd för proteiner så ge den ponny krafft..mycket fett i det..finns även högfetts havre att köpa ifrån samma bolag..
mina får havre med mineraler och fint hö.. räcker väldigt bra.. musklade och i bra hull och lugna och snälla...havren är bra foder..;)

nu har jag fått tag på en veterinär som ska fixa hans tänder.
känn riktigt bra,gick inte på så mycket häller,500kr.
fast det är mycket för någon som redan är fattig:cry:
ni är helt undebara som hjälper mig lite.

har pratat med hö gubben nu iaf.
och han säger,*lite luddigt*
att höet har analysen=
*40g smrp/kg foder.
*7 mj/kg foder.
detta har vi gett honom och de andra hästarna den senaste veckan,då det ej fanns det vi brukar ha.det andra låg ungefär på samma nivå sa han.

sen får han 4liter kornkross med 20% havre i.,vet ej vad det är för värden på det.
och 9dl betfor.

tacsam för mer hjälp.

okej har tänkt på havren men då jag hämtade honom var han het som f*n och jag tog bort det och bytte till kornet.mm.
kan man köpa den där feta havren överallt?
mvh emmelie

När veterinären kommer ut pratar du med henne/honom om vad du ska ge hästen. Få en ordentlig foderstat av henne/honom och prata om avmaskningen när du ändå är igång.

Var det Noromectin du maskade med ? Såg asken ut som denna

noromectin_pasta.GIF

Mynta2 skrev:
Var det Noromectin du maskade med ? Såg asken ut som denna

noromectin_pasta.GIF

nej tyvär inte den.
helblå ask (kornblå) med en tecknad häst(seriefigur,typ).
kanske var det ivomeck?eller vad den heter.

är det någon som har några mer förslag eller annat att säga?
vill få så mycket info som möjligt.
mvh Emmelie

Då måste det varit Bimectin. Denna

009601s.jpg

Bimectin, Ivomec, Noromectin samt eraquell tillhör ju samma grupp, Ivermectin...Men inte skulle jag kalla det för *bästa* direkt. Det bästa enligt mig torde vara Cydectin som tar fler stadier av mask än dessa gör. Om man nu ska kalla något för *bäst menar jag.

Senast ändrad:

Mynta2 skrev:
Då måste det varit Bimectin. Denna

009601s.jpg

Bimectin, Ivomec, Noromectin samt eraquell tillhör ju samma grupp, Ivermectin...Men inte skulle jag kalla det för *bästa* direkt. Det bästa enligt mig torde vara Cydectin som tar fler stadier av mask än dessa gör. Om man nu ska kalla något för *bäst menar jag.

japp det var denna.
den andra tjejen i stallet sa att det var den bästa de hade?!!
har du något bra förslag som jag borde göra inom avmaskning?
ska jag avmaska igen?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 076
Senast: Bee
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 609
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 649
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur