Hjälp m. val av sele!

Fahlis

Trådstartare
Har en ett-åring (halvblodskorsning) som jag precis fått inkörd. Inkörningen har gått jättebra! Han är väldigt trygg:cool: i sig själv och tycker livet är skoj.:rofl: Han är inkörd i travsele i stl. full. Nu sitter jag och funderar på vilken sele jag ska köpa.:confused: Har tittat lite på Ideal Harness de lux el. marathon eller Waldhausen bröstsele. Då han växer fortfarande känns det inte lönt med cob-storlek utan det får bli full. Pappan är 176 cm hög o mamman 148 cm. Räknar med att han blir ca. 160-165 cm o lite grövre modell. (Letar även lämplig rockard.) Vill absolut inte ha en s.k. skitsele men får inte kosta multum heller. Som sagt han är ung...vad som helst kan hända så det ska vara hållbart.

Sv: Hjälp m. val av sele!

basicselen är bra. inte superbra kvaliet på lädret, men i klass med idealharness. det som är bra är att den har snabbkopplingar!
waldhausens sele har dåliga skakelhållare. direkt farliga.

Själv har jag en ideal, och har haft en imperial sele från selar.se. Den var jag supernöjd med, men den kostar 7000:- också.
har hört att egoselen från equilex ska vara värd sina pengar med.

Jag tycker du ska undvika de billiga selarna från equilex, de passar inte på stora hästar, utan sitter bäst på mindre ponnyer.

Lycka till!

Jag har en Imperial-sele från Gunilla (selar.se) och den är jag rätt nöjd med. Lädret är fint och mjukt redan från början men på bakselen har det börjat spricka lite, vilket jag tycker är konstigt med tanke på att den bara är ett par månader gammal. Kanske blir reklamation. Men annars känns det som en bra kvalitet på selen med rejäl bredd på bröstan.

Mvh, Moa

Är det Ideal Maraton Lux du har?
Tyckte du den var bra?
Det är ändå en billig peng med tanke på att den är komplett(?).

Nej, en vanlig ideal. ideal de luxe. Tycker inte det behövs bredare brösta än så, den är tillräckligt kraftig och förstärkt överallt.

Den är bra, men den är ingen lysande stjärna. man kan putsa hur mycket man vill, blänker gör den inte som en imperial (7000:- kronors alltså) Man får vad man betalar för som vanligt. Jag är iallafall nöjd!

Om du vill kolla på en Ideal sele så är du välkommen att komma och klämma på min :) Bor i samma stad som dig.

Har kollat runt på selar.se. Det finns ju en uppsjö av olika Imperial-selar! Både läder o annat material. Selar.se har även ideal-selarna. Jag har lagt waldhausen-selen på "hyllan" i varje fall. (Litar på er, i detta fall Snigelfarmor:bow:.) Så nu hoppas jag att jag kan få kolla på Shetlandskusks sele. Undrar om jag blir klokare??
Vindelkusken....vilken av Imperial-selarna har du???

Jag har en maraton sport, på hemsidan står det "IR SPORT - MARATON" för 7000:- (enbet). Dock den helsvarta varianten. Allt ingår utom bett :) Fast jag ska komplettera med lädertömmar, giller inte riktigt vävribb/gummi.

Aha, ser man på :) Hade du samma problem att den blev "veckad" och nästan sprack på bakselen?

Hej Maria,
Hoppas att du blev lite klokare efter idag. Annars är du välkommen igen och kika lite till. Behöver du hjälp med inpassning så hör av dig.

Hej Maria,
Hoppas att du blev lite klokare efter idag. Annars är du välkommen igen och kika lite till. Behöver du hjälp med inpassning så hör av dig.

Jooooodå! Är JÄTTE-GLAD:banana: att jag fick komma o "klämma" o känna på din Ideal-sele! Som det känns nu blir det en Ideal Harness de lux!!! I brunt. Och eftersom du påpekade, appropå vagns-biten.... troligtvis en Jensa-rockard!! Eftersom Shiloh är så ung (drygt ett år) så är det nog lämpligast att skaffa en OK-vagn till att börja med!....och sen en "bättre" tävlings-vagn att fortsätta med....om nått år. Ska även fundera lite över stall-plats-biten. KUL att träffas!!
Har hållt på med hästar lääääänge (ca. 35 år) men erkänner (frivilligt!) att man blir ALDRIG full-lärd!......):)och det är tjusningen med hästar! eller hur??? Tänk att "alla" kan "hålla" på med detta fantastiska djur. Gammal som ung. Kvinna som man. Funktions-hindrad osv., oavsett ålder.
Men att återkomma till selen och jensa-vagnen, kan jag även ev. kosta på mig en "french collar" i samma (dvs Ideal).):bump:
I will be back! för ev. inpassning osv.... / Maria

Om du skall köpa vagn hos Jensa:d, rekomenderar jag att du köper hans gummi belagda hjul till istället för hans tuna vanliga hjul :) + med fjädring...
Har kört med fjädring hela livet och har en utan nu :smirk:
Den duget till lätt skritt inget annat :cry:, om inte kusken/lilla jag ta på sig sports bh :rofl:!

Mvh
Eran Emma

Fattar jag rätt? Om jag ska ha en vagn från jensa, ska det vara en med hans gummibelagda järn-hjul? (Som finns i kat. tillbehör.) + fjädring. Eller?
Någon annan som har ett tips om en bra "novis"-rockard. (Hållbar för ung-häst.):confused:

Jensas vagnar i den storleken har fjädring. Hjulen bestämmer du själv om, finns ju vissa fördelar med båda. 7400:- kostade visst vagnen, står ingenting om moms. Rekommenderar dig att köpa den. Hör av dig om du ska beställa, kanske kan vi beställa tillsammans? :idea:

Nej, en vanlig ideal. ideal de luxe. Tycker inte det behövs bredare brösta än så, den är tillräckligt kraftig och förstärkt överallt.

Den är bra, men den är ingen lysande stjärna. man kan putsa hur mycket man vill, blänker gör den inte som en imperial (7000:- kronors alltså) Man får vad man betalar för som vanligt. Jag är iallafall nöjd!

Jag har en Ideal maratonmodellen, jag tycker den är fin i lädret, visst man måste smörja en del för att den skall bli mjuk men blänker gör den. Men en i stallet köpte precis en Imperial o den ser jätte matt ut i lädret o inte alls så fin i sömmarna o detaljerna som min.

Jag är jätte nöjd med min Ideal oxå!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka