Hjälp, lotagen-behandling..

L

Lilltjejen

Hej!

fick i fredags lotagen av vet. för att behandla svallkött på lillans bakben, igår var det inga bekymmer, sårytan var köttig och full med spån som jag fick spola bort, sen var det bara att trycka på lotagenet. Men idag är det torrt och en tunn sårskorpa över hela såret, skall jag tvätta bort sårskorpan innan behandlingen eller innebär detta att jag inte behöver mer lotagen? vet sa att jag skulle ta på det både lör och sön iofs..
Tycker inte det här är en fråga för jourhavande veterinär, kan väl ev. vänta tills imorgon med en behandling och höra med vet. innan.. men nån som vet?
hälsningar, Jenny

Sv: Hjälp, lotagen-behandling..

Tror att skorpan lossnar när du tvättar. Så här gjorde vi när vi fick en skada:
Vi höll på med en lotagenbehandling ganska länge efter en skada på ett bakben. Det var nästan 8 cm stort sår, inga sårfickor och ingen hud, bara sår, på en liten ponny....Varje dag så spolade vi rent med bara vatten, pillade bort den tunna skorpan som lossnade av vattnet med en pincett (tvättad med sprit) och tog på lotagen igen med en bomullstuss (blötte den först så det inte drog åt så mycket).
Så gjorde vi dagligen i flera veckor. Ett himla jobb, speciellt då det var under värmeperiod som nu. Vi smörjde in TreEs-salva runt omkring såret, det hjälpte ganska bra mot flugor. Däremot så lade vi inget omslag alls. Var det mycket smutsigt så spolade vi en extra gång. Men Lotagen bara en gång om dagen.
För varje dag såg vi att såret drog ihop sig, och inget svallkött till slut. Nu, tre år efteråt syns en smal vit rand i där såret var.

Men slå en signal på deras vanliga telefontid och fråga vad dom tycker för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 692
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 295
Senast: Summerwind
·
Hästvård Min fullblodsvalack har ett skärsår på höger bakben som är under behandling, han står ute dygnet runt i liten sjukhage med tillgång till...
Svar
6
· Visningar
1 908
Senast: Centaur
·
S
Hästvård Hej...Jag skulle behöva lite hjälp att ställa diagnos på min häst då varken jag eller jourvet. som har varit ute kommer på nåt... Fre...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: md5krist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka