Hjälp!! Kycklingar?

Sv: Hjälp!! Kycklingar?

Kan tyvärr inte hjälpa dig betr ras. Dom du har fått djuren från, kan inte dom upplysa?

Du skriver "inte vingklippt än" vilket får mig att fråga om du tänker göra det?

Väntar med spänning på ruvresultatet. :)

LIA

De jag fick djuren av har ingen aning, vimsiga fyllon..:mad:

Ja, alltså vi ska inte göra en permanent vingklippning utan snippa några pennor så han inte flyger så bra.. Jag fick hämta dem med håv uppe i en tall i våras..:rofl:

Nu vill hon inte ens gå upp och äta, annars har hon klivit upp när jag kommer med maten, var väl därför jag inte märkte att hon ruvade..:D Men nu ligger hon som sagt kvar, som en befjädrad pannkaka och rör sig inte ur fläcken..

Det normala är att dom lämnar redet cirkus en halv timme per dygn för att äta plus övrigt socialt liv. I övrigt ligger de "hårt" på äggen.

Det där med höns tallen. Våra flyger också gärna upp i träden dagtid, men kommer alltid ner och går in framåt kvällningen. Gör inte dina det?
Jag skulle då inte vingklippa mina. Bl a tar man ju ifrån dom möjligheten att sätta sig i säkerhet om räven hälsar på.

LIA

Det normala är att dom lämnar redet cirkus en halv timme per dygn för att äta plus övrigt socialt liv. I övrigt ligger de "hårt" på äggen.

Det där med höns tallen. Våra flyger också gärna upp i träden dagtid, men kommer alltid ner och går in framåt kvällningen. Gör inte dina det?
Jag skulle då inte vingklippa mina. Bl a tar man ju ifrån dom möjligheten att sätta sig i säkerhet om räven hälsar på.

LIA

Nej, mina satte sig på logens tak och skrek och sov där med.. Utom min lilla svarta, hon gick in i min sadelkammare och satte sig på en sadelhängare. Sen stack de till grannarna. De är som sagt inte tama, tog oss halva dagen att få tillbaka dem in i hönsgården, medelst håv... Jag kan inte ha min lösa för grannarnas skull, dessutom har jag vägen alldeles intill. Skulle det komma en räv så räknar jag med att hundarna blir galna, och eftersom jag bor mitt i byn med hundgårdar runt omkring och stallet vägg i vägg har jag faktiskt inte haft påhälsning av nåt annat än en nyfiken katt som blev bortjagad av den lösa hunden fort.. Rymmer han inte får han ha pennorna kvar, men annars måste jag ta några.

Idag låg hon och "kuttrade" lågt, vet inte om hon pratade med de andra hönsen eller sina ägg? Dessutom har vita hönan och tuppen slutat gå därifrån, de är i närheten hela tiden nu...

Uppdatering:D Inga kycklingar än, men det är inte förrän nästa fredag som 21 dar har gått. Däremot så har den andra hönan börjat "sympatiruva" med den svarta..:eek: Nu ligger de och trycker tillsammans, medan tuppen får sova själv i sitt hus.. Han deppar.:o

Lägg några ägg till den andra hönan i ett eget rede bredvid.
Om dom ska dela på samma rede blir det lätt strul. I slutänden kan höna nummer två döda kycklingarna när dom kläcks.

LIA

spännande med kycklingar på G :) hoppas allt går som det ska och att du får några friska kycklingar!

Lägg några ägg till den andra hönan i ett eget rede bredvid.
Om dom ska dela på samma rede blir det lätt strul. I slutänden kan höna nummer två döda kycklingarna när dom kläcks.

LIA

De kläcktes igår, jag hann inte läsa ditt inlägg innan så höna nr 2 låg kvar. Hon är "extramamma" men går unden den riktiga mamman. De är så sööta!:love::love::love: 6 st gula dunbollar med svarta streck på ryggen!
21791409.jpg

Grattis! :laugh:
Visst är det härligt.

Akta dom för skator.
Kollade du dom två ofullgågna äggen?

LIA

Tack:D Ja, jag måste fixa taknät på sista biten... De sista äggen var fulla med sur gula bara, jag öppnade dem efter att hon gått bort med kycklingarna och äggen var kalla.

Nu måste jag bara göra en uppdatering:D Kycklingarna börjar bli stora nu, alla har skägg.:rofl: Tuppen är en exemplarisk pappa, och försöker ruva på dem fortfarande(ska tuppar göra sånt?), trots att de är lika stora som hönan.. Fyra stycken ligger han på när de ska sova, med utspridda vingar och efter pockande och lockande springer de till honom. Mamma höna hon får bara en.:p Men, när börjar mamma höna ägga igen? Och vid vilken ålder börjar kycklingarna?

Mina kycklingar från våras har börjat värpa nu, så ca ett halvår.

När en höna börjar värpa efter en omgång kycklingar är individuellt, jag har haft olika variationer.
Det har hänt att de övergivit kycklingarna vid två:crazy: veckor för att de ska värpa, jag har haft hönor som värpt och samtidigt tagit hand om kycklingar och nu har jag en som inte har börjat värpa alls, utan fortfarande går och passar sina "små", fast de snart är lika stora som hönan.

Mina tuppar går sällan med hönorna och kycklingarna när de är små, de bor i en egen lokal och är lösa i trädgården, flyttas till "andra sidan" först när de är större och då väljer dom var de vill sova på nätterna, i hönshuset eller kycklinghuset, men jag har aldrig problem med någon tupp.

ny uppdatering.. Tuppen håller på att lära tuppkycklingen gala!!:love: Det är det fulaste jag hört!:D Först gal tuppen, sen tuppkycklingen, sen tuppen igen, så där håller de på. Han låter som en liten kråka, det skär sig..:rofl:

Det där ping-pong galandet kan bli en smula irriterande, om man säger så. ;)

LIA

Nej, nu var du inget kul.. :eek: Jag är heeelt övertygad om att han är pappig.:D

Ja,ja, vi får se hur pappig han är när eller om ungen börjar mopsa sig.:devil:

Vi har för övrigt slaktat 27 st av vårens tuppar, skönt att bli av med dem i dubbel bemärkelse.:d:d

Haha.. Fast jag fick bara en tuppkyckling.. Men hans mamma är ju en dvärg så jag tvivlar på att han blir nån utmaning för hans jättepappa. Men han får en ny familj till våren i af.:D

Jag har dem en bit ifrån mig, de har bytt hus, så jag slipper höra dem så ofta.:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka