Hjälp! Kraftigt silage!?

S

Schasa

Som rubriken lyder, hjälp...!
Hjälper en vänninga som är på jakt efter ett bra och KRAFTIGT silage!
På stallet finns en svårfödd häst, växande unghästar samt dräktiga ston.
Men det hon har nu är det så dåliga värden på, så hon får ge kraftfoder med.
Gården finns i dalarna, borlänge rättare sagt.
Vet ni någon med kraftigt och bra hösilage?
Hon vill helst slippa ge massa kraft, utan få tag i ett kraftigt hösilage med bra värden som hon kan ge av istället.
Hästarna går på lösdrift och har fri tillgång. Så snälla hjälp mig hjälpa henne.
Vet ni någon i dalarna med BRA silage.
Finns så mycket ute nu med låga värden. :cool:

Alla hösilage råd är välkomna.
Men endast råd om bra hösilage i denna tråden.
Inte en massa så tråden spårar ur åt någon annat håll..
:cool:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Kraftigt silage!?

Du ska nog lägga in det här som radannons istället, efterlysningar är inte tillåtna på forumet.

Du ska nog lägga in det här som radannons istället, efterlysningar är inte tillåtna på forumet.

tips och råd på bra hösilage ja letar efter ;)
Samt va man tycker det ska vara för värden på ett bra och kraftigt hösilage passande växande unghästar & en svårfödd häst (även dräktiga ston på gården) Så alla är i behov av ett lite kraftigare hösilage.

Vad det kan finnas för bra värden så man inte behöver ge kraft m.m.

Sen om man skulle veta någon i närheten som har är det ett stort plus, då kan man PM mig om det.. Alltså inte skriva ut personen/personerna i tråden:cool:

Okej, värden efterfrågade du inte i första inlägget utan du ville ha tag på ensilage med bra värden uppfattade jag det som.
Bra värde för de hästar du nämner är en kvot på runt 6 för att kunna hålla kroppen igång normalt sett men beroende på häst kan både 7,5 och 8 behövas precis som för alla andra hästar.
Rids hästen så ökar behovet men också i slutet av dräktigheten och digivningsperioden.
Tillägget per dag månad 8-9, 15% av stoets normala behov, 12 gram smbrp/Mj
Tillägg månad 10, 25% Mj och 12 gram smbrp/Mj, tilägg månad 11, 30% Mj och 12 gram smbrp/Mj
Digivnings månad 1-3, 11.2 Mj och 12 gram smbrp/Mj månad 4, och fram till avvänjning 9 Mj och 12 gram smbrp/Mj

Äter hästen dåligt i förhållande till sin storlek så är det bra med ett högt Mj och då ska ju givetvis proteinet vara i relation till Mj så att inte kvoten blir låg.

Normal Mj räknas som 8 och 12 räknas som hög.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024