Hjälp. Köpt häst, halt efter mindre än 3 veckor.

E

emelite

Det är så att vi har köpt våran första häst, ett 7 årigt halvblod. Som är trevlig på alla sätt och vis.

Men för några dagar sedan visade hon tydligt att hon inte ville belasta höger bakben under ryttare. En veterinär har nu kollat igenom henne och konstaterade att hon förmodligen har påbörjat spatt samt att hon har en 2:a grads hälta i kotan högerbak. Allt detta trots att vi veterinärbesiktade henne innan köp. Hon är även rönkad och ordentligt genomkollad av veterinär 6 månader innan då hon skadade vänsterbog i en transport, detta är hon dock friskförklarad ifrån.

Jag trivs väldigt bra med denna häst. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu. Kan jag lämna tillbaka henne och vad händer om ägaren inte vill ha tillbaka henne ? Jag vet inte om jag vill, men jag vill heller inte dra på mig en massa problem.

Sv: Hjälp. Köpt häst, halt efter mindre än 3 veckor.

Jadu. Jag vet inte mycket om detta, speciellt inte om spatt. Men om du vill lämna tillbaka hästen borde du kunna säga att det är dolt fel.

Men är det inte konstigt att dom kunnat missa spatten ? Det är iofs inte helt konstaterat att hon har spatt. Men veterinären var rätt säker, vi gjorde böjprov där och hon fick en lite hälta. Plus att hon har börjat utveckla ett sånt där överben på vänster bakben.
Måste dock bedöva det området för att vara säker.

Jag tror inte heller att förra ägaren har försökt lura oss på något sätt.

ta hästen till klinik inna du drar förhastade slutsatser. för att konstatera spatt behöver hästen röntgas.

lämna tillbaka kan man inte göra om de inte är dolda fel och de är väl inte spatt?
kanske bara vrickat till de eller så? varför misstänka spatt redan nu utan att ha röntgat? kan ju lika gärna vara en spark där så de blev ett överben.

Om hästen röntgades för 6 månader sedan, så är det ointressant ur nuvarande perspektiv. Ni borde i såfall gjort en ny röntgen innan köp, just röntgen på spatt har en kort bäst före datum. Plåtar äldre än 14 dagar kan vara högst inaktuella, de accepteras i varje fall inte av försäkringsbolagen.

Nu finns det ju annat som kan ske i bakben, åk in på klinik och få det hela utrett.

Veterinären påstod att hältan hon har har hon gåttt med under en längre tid. Han gjorde två böjprov, och hon reagerade på båda. Ena vid kotan på höger bak där hon fick en 2 gradig hälta sedan böjde han även vid spatten och fick en mindre reaktion där. Och inget av detta har hon kunnat få under dessa tre veckor..

Vi får ta henne till klink så dom får kolla igenom henne ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

Fast en hälta kan ju uppkomma väldigt snabbt !
Vilken diagnos ställde vet angående hältan och hur visste hän att den måste vara äldre än tre veckor ?

Om du skall reklamera hästen så gör det nu ! Ju snabbare desto bättre.

Hur gammla är plåtarna ? Är de på alla ben eller bara den skadade bogen/benet ?

Vad gjorde vetrinären för besiktning när du köpte ? Böjdes hon då ? I så fall kan man ju garanterat säga att skadan inte fanns då. (Jag förutsätter att besiktningen då skedde på ditt uppdag)

Veterinären påstod att hältan hon har har hon gåttt med under en längre tid. Han gjorde två böjprov, och hon reagerade på båda. Ena vid kotan på höger bak där hon fick en 2 gradig hälta sedan böjde han även vid spatten och fick en mindre reaktion där. Och inget av detta har hon kunnat få under dessa tre veckor..

vid spatten?? :angel: var ligger den?? :angel:

hade hästen en böjprovsreaktion i hasleden finns det väl kanske anledning att misstänka spatt, men den egentliga böjprovsreaktionen var ju från kotan. troligtvis (mycket ickevetenskaplig och amatörmässig gissning så klart) har hästen vrickat till sig i kotleden och böjprovsreaktionen i hasen var sekundär, dvs den visade reaktion på hasen för att den hade ont i kotan enkelt förklarat.

att ta ut en koveterinär hem till stallet för hältutredning är sällan så lyckat.

andas ut lite och boka tid på hästklinik för en riktig utredning där det finns tillgång till erfarna hästveterinärer och röntgenutrustning.

och du- röntgades verkligen haserna vid en skada i bogen?
ej troligt...

SA säljaren att det fanns rtgplåtar (alltså på haserna) eller SÅG du dom?

det behöver bara ta en enda sekund så är hästen halt på alla 4 benen kan jag säga.

alla skador är inte förslitningsskador.

Klinikundersökning. Klinikundersökning. Klinikundersökning.

Det är det enda som gäller. Plåtar på både kotan och hasen, eventuellt bägge bak hela vägen. OM ni funderar på att reklamera, ta plåtar så ni ser hela bilden. Det kan vara både två och tre problem som framkommit.

MEN ta inte ut något i förskott. Hästen kan ha sträckt sig i hasen när den rest sig i boxen, den kan ha fått en kotledsinflammation genom en vrickning i hagen. Utan röntgen går det inte att säga vad som är tillfälligt och vad som är långvarig påverkan. Det kan ju för all del sitta någon annanstans än i skelettet också, men en klinikundersökning är nr 1 när hästen får problem.

Tycker jag.

usch fy fan säger ja bara hatar allt sånt här. är i samma sits som du köpte "frisk" häst som inte als va frisk utan har pålagringar som gör han halt, alltid alltid alltid halt. han gick oxå igenom UA. ¨

vad ja försår på dig så vill du inte lämna tillbaka han men ja råder dig till att tänka igenom det några extra gånger, vad köpte du hästen till, vad kommer den kunna funka till och blev det verkligen som du tänkt är det så här du vill ha det? svåra besult och fatta men som sagt mitt råd är att försöka för allt vad du är värd att få köpet att gå tillbaka...(detta är om du verkigen är säker på att det är gammalt men något som ägaren har dolt, men att få ett köp att gå tillbaka är inte lätt ska ja säga)

Senast ändrad av en moderator:

Spatt kan aldrig vara dolt fel hur gammalt det än är.

Men... jag fattar inte?? Hur kan veterinären säga att hon gått med hältan en längre tid?? I så fall borde väl veterinären som gjorde besiktningen när ni köpte, ha upptäckt den hältan??:confused:

Jag håller nog med de andra: ta henne till klinik och få det hela utrett... Ju fortare desto bättre, speciellt om du bestämmer dig för att lämna tillbaka henne.. Av egen erfarenhet vet jag att det är VÄLDIGT svårt för en säljare att "slippa" ta tillbaka en häst där man hittat sk dolda fel... Av det jag sett och hört, så har man inte riktigt samma undersökningplikt som köpare, som man har t ex när man köper hus....
Lycka till med din häst!

OM det är ett dolt fel ja. Det behöver ju inte vara dolt bara för att köparen inte hittat felet vid undersökningen. Undersökningen kan t ex vara bristfällig.

Undersökningspliktens omfattning beror bl a på köparens och säljarens status, om köp- eller konsumentköplagen gäller för överlåtelsen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar